Художні трансформації образу батька в українському кінематографі сталінського періоду

Автор(и)

  • В. В. Никоненко Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-3516-7041

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.083.12

Ключові слова:

Українське кіно, кінематограф тоталітарної доби, архетип, художній образ батька, кінопропаганда, Олександр Довженко, Ігор Савченко

Анотація

У статті послідовно розглядаються особливості художніх інтерпретацій батьківського архетипу в українському кінематографі в період правління Йосифа Сталіна. На прикладі кінофільмів «Іван» (1932), «Чарівний сад» (1935), «Аероград» (1935), «Партизани в степах України» (1942), «Третій удар» (1948) здійснюється аналіз політичних та соціокультурних чинників, що корінним чином вплинули на особливості трактування екранного персонажа батька в зазначений період. Згідно з юнгівським ученням про архетипи колективного несвідомого, батьківська постать розглядається в статті в найширшому символічному значенні — коли батьківську роль для людини може відігравати ціла соціальна інституція або ж апарат державної влади. Саме тому значна увага приділяється взаємовідносинам між радянською владою та громадянами УРСР. Ці зв’язки тогочасні кінематографісти часто репрезентували, орієнтуючись на класичні моделі сімейних відносин: представникам більшовицької системи відводилася роль опікунів, населенню — їхніх вихованців.

Біографія автора

В. В. Никоненко, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, м. Київ

аспірант

Посилання

Hoseiko, L. (2005). History of Ukrainian cinema: 1896–1995. KINO-KOLO. [In Ukrainian].

Hutsula, V. (2015, November 11). The fate of children of “enemies of the people” in the USSR. Internet-resurs Zbruch. https://zbruc.eu/node/44121. [In Ukrainian].

Dovzhenko, O. (1926). To the problem of fine arts. VAPLITE. Zoshyt pershyi, 25–36. [In Ukrainian].

Dovzhenko, O. (1964). Collected works in five volumes (Vol. 2: Kinopovisty). O.T. Honchar, M.T. Rylsky (Eds.). Dnipro. [In Ukrainian].

Dovzhenko, O. (1968). Why “Ivan”? In O. Babyshkin (Ed.), About beauty: a collection of articles (pp. 59–62). Mystetstvo. [In Ukrainian].

Dovzhenko, O. (2019). “Ivan”: “a movie about a new man”. An interview with the author of “Ivan”: from revolutionary cinema to proletarian cinema. In V. N. Myslavskyi (Ed. and author’s commentary), The first decade of Oleksandr Dovzhenko’s cinematic work: a collection (pp. 378–380). Dim reklamy. [In Ukrainian].

Zholdak, B. (2004). The absurdity of “Aerograd”. In L. Briukhovetska, S. Trymbach (Eds.), Dovzhenko and the cinema of the XX century: a collection of articles (pp. 211–220). Editorial office of the journal “Kino-Teatr”. [In Ukrainian].

Zeldovych, G. (1936). The growth of the creative orientation of the author of “Aerograd”. Radianske kino, 4 (April), 8–17. [In Ukrainian].

Confucius. (2023). Sayings. Folio. [In Ukrainian].

Lytvynov, O. (2017). Paternalism. In The Great Ukrainian Legal Encyclopedia (Vol. 2, 556–560). Pravo. [In Ukrainian].

Novikova, L. (2015). The case of the “counter-revolutionary activity” of the actor Mykola Nademsky (based on the materials of the State Archives of Odesa region). Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 16, 171–192. [In Ukrainian].

Plokhii, S. (2023). Gates of Europe: The history of Ukraine from the Scythian wars to independence. KSD. [In Ukrainian].

Popok, A. (2004). Far Eastern settlements of Ukrainians. In V. A. Smolii (Ed.), Encyclopedia of the History of Ukraine (Vol. 2: G-D, pp. 281–283). Naukova Dumka. [In Ukrainian].

Trymbach, S. (2007). Oleksandr Dovzhenko: the death of the gods. Identification of the author in the national time-space. Hlobus. [In Ukrainian].

Trymbach, S. (2014). Dovzhenko and the leaders (Stalin — Khrushchev — Beria). In V. Ageeva, S. Trymbach (Eds.), Dovzhenko without makeup: letters, memoirs, archival findings (pp. 193–264). Komora. [In Ukrainian].

Haynes, J. (2003). New Soviet Man: Gender and Masculinity in Stalinist Soviet cinema. University of Manchester Press. [In English].

Kenez, P. (1992). Films of the Second World War. In A. Lawton (Ed.), The Red Screen: Politics, Society, Art in Soviet Cinema (pp. 148–171). Routledge. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-21

Номер

Розділ

Мистецтвознавство