Зображення 1990х в українському кінематографі 2010–2020х як спосіб національної самоідентифікації
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.083.11Ключові слова:
український кінематограф, режисерська стилістика, 1990-ті, національна самоідентифікація, фільм-дорослішання, світогляд автораАнотація
Розглянуто підходи режисерів до роботи із зображенням недавнього минулого, а саме 1990-х рр. Предметом дослідження є українські кінострічки, що зображають 1990-ті і які випущені після 2010-х рр. Проаналізовано основні стилістичні та змістовні особливості фільмів, виокремлено головні жанрові та тематичні напрями, що використовують вітчизняні автори. У кожному окремому випадку обраний тематичний напрям залежить від способу вираження автором особистого світогляду. Особливу увагу в статті приділено висвітленню закономірностей у зображенні 1990-х рр., а також питанню кінематографічного відтворення минулого як способу національної самоідентифікації. Виявлено тенденцію до зображення становлення та дорослішання героя в сюжетній моделі фільму-дорослішання.
Посилання
Barsukova, O. (February 23, 2023). A criminal story of the 1990s and an elegy of youth: three films that will immerse you into the Ukrainian moment. Ukrainian Moment. Retrieved February 26, 2024, from https://ukrainianmoment.format21.org/uk/kultura/kryminalna-istoriya-90-h-ta-elehiya-yunosti-try-filmy-yaki-zanuryat-v-ukrayinskyj-moment/ [In Ukrainian].
Bondarenko, O. (27 October, 2022). Review of the movie “Me and Felix”. The story behind the next door. Lirum. Retrieved February 26, 2024, from https://liroom.com.ua/films/rock-paper-grenade-review/ [In Ukrainian].
Bryukhovetska, L. (2003). Hidden films: Ukrainian cinema of the 1990s. ArtEk. [In Ukrainian].
Bushman, I. (2006). National self-identification as a factor of socio-cultural development. Filosofiia osvity, 1 (3), 63–69. [In Ukrainian].
Goseiko, L. (2005). History of Ukrainian Cinematography. 1896–1995. Translated from the French. KINO-KOLO. [In Ukrainian].
Zhyrnenko, H. (February 22, 2022). The 1990s without nostalgia and romance. Who is “hurt” by Oleh Sentsov’s “Rhino”. Glavkom. Retrieved February 26, 2024, from https://glavcom.ua/digest/1990-ti-bez-nostalgiji-i-romantiki-kogo-bodaje-nosorig-olega-sencova-824055.html [In Ukrainian].
Zubavina, I. (2003). Identification by the screen. In I. D. Bezgin (Editor-in-Chief), Artistic horizons 2001–2002: an almanac: scientific and theoretical works and publications (4/5, pp. 335–348). KNVMP “Symbol-T”. [In Ukrainian].
Zubavina, I. (2007). Cinematography of independent Ukraine: trends, films, figures. FENIKS. [In Ukrainian].
Zubavina, I. (2007). Cinematography of Ukraine in the “transitional period” and the times of indep-?ndence: longing for a hero (sketches of screen evolution in the late 1980s and 1990s). Naukovyi visnyk KNUTKiT imeni I. K. Karpenko-Karoho, 1, 137–145. [In Ukrainian].
Ilkiv, Y. (2022). “Me and Felix”. Iryna Tsilyk and critics talk about the movie based on Artem Chekh’s book “Who Are You?” Lirum. Retrieved January 11, 2024, from https://liroom.com.ua/films/felix-and-me/ [In Ukrainian].
Ilkiv, Y. (2022). Romanticization of the 1990s or national trauma? Sentsov’s new movie Rhino was released. Lirum. Retrieved January 11, 2024, from https://liroom.com.ua/interview/oleh-sentsov-nosorih/ [In Ukrainian].
Kolodiychyk, I. (2015). “Tribe” — art house movie or original social thriller? Nashe Slovo. https://nasze-slowo.pl/plemya-art-hausne-kino-chi-origina/ [In Ukrainian].
Korsun, L. (2015). Interview: Myroslav Slaboshpytsky: “My movie “Tribe” is not only for the audience, but the audience is for “Tribe””. Chas i Podii. Retrieved January 11, 2024, from https://www.chasipodii.net/article/15456/ [In Ukrainian].
Kudriashova, V. (2023). Interview: Why are there so many films about the 1990s now? Three Ukrainian directors were asked. The Village Ukraina. Retrieved January 11, 2024, from https://www.village.com.ua/village/culture/culture-situation/345151-chomu-zaraz-tak-bagato-kino-pro-90-ti-zapitali-troh-ukrayinskih-rezhiseriv [In Ukrainian].
Rozumnyi, M. (2007). Factors of modern national self-identification of Ukrainians. Politychnyi menedzhment, 1, 93–99. [In Ukrainian].
Trymbach, S. (2019). Cinema born in Ukraine. Album of the anthology of Ukrainian cinema. Summit Book. [In Ukrainian].
Khemiy, M. (2022). I and Felix by Iryna Tsilyk to premiere at the Warsaw Film Festival. Tyktor media. Retrieved January 11, 2024, from https://tyktor.media/novyny/premiera-filmu-ia-i-feliks/ [In Ukrainian].
Tsyba, G. (2014). The Search for National Identity and Historical Truth in Ukrainian Cinema of the Perestroika Era (1986–1991). MIST, 10, 224–233. [In Ukrainian].
Shylova, A. (October 16, 2023). About teenage confusion against the backdrop of the chaotic nineties: a review of the film “Forever-Forever” by Anna Buryachkova. Suspilne Kultura. Retrieved February 26, 2024, from https://suspilne.media/culture/589927-pro-pidlitkovu-rozgublenist-na-tli-haoticnih-devanostih-recenzia-na-film-nazavzdi-nazavzdi-anni-burackovoi/ [In Ukrainian].
Yushchenko, P. (2009). The national idea as the basis of self-identification of the individual. Visnyk NTUU “KPI”. Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika, 3 (27), 2, 23–28. [In Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.