Експлікація травматичного досвіду внаслідок російської збройної агресії проти України 2014–2024 рр. у вітчизняному вуличному мистецтві
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.083.01Ключові слова:
вуличне мистецтво, культура, травма, травматичний досвід, російська збройна агресія, патріотична тематика, культурологічний підхідАнотація
Розглянуто специфіку репрезентації травматичного досвіду внаслідок російської збройної агресії проти України 2014–2024 рр. у вітчизняних муралах та графіті. Визначено, що травма, як на індивідуальному, так і на колективному рівнях, осмислюється та візуалізується засобами вуличного мистецтва. З’ясовано, що травматичні події набули відображення в патріотичній тематиці — спротив українців, символи та обереги, вшанування військовослужбовців, Збройних сил України, вдячність волонтерам, ДСНС, реалії та наслідки війни. Означено особливості комунікативної, терапевтичної й прогностичної функцій вуличного мистецтва в умовах травматичних подій, пов’язаних з російським збройним терором.
Посилання
Havrylash, I. S. (2018a). Mural art in the context of mass culture of the XXI century. Pytannia kulturolohii, 34, 133–142. https://doi.org/10.31866/2410-1311.34.2018.154059. [In Ukrainian].
Havrylash, I. S. (2018b). Murals and graffiti in modern Ukraine: features and differences. Culture of Ukraine, 62, 235–244. https://doi.org/10.31516/2410-5325.062.23. [In Ukrainian].
Havryliuk, B. (2020). Analysis of murals and graffiti on the examples of works by “Kickit art studio”. Vulychna halereia mystetstva. Narodoznavchi zoshyty, 3, 153, 652–659. https://doi.org/10.15407/nz2020.03.652. [In Ukrainian].
Efimova, A. (2011). Public art as a phenomenon of contemporary art: Ukrainian experience. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, 22, 100–113. [In Ukrainian].
Kazaryan, S. (2022, October 4). “Perhaps artists need peace and quiet, but this is not about me”. Hamlet Zinkivskyi about the war street art in Kharkiv. Interview. Telegraf.Design. https://cutt.ly/bwVTKaxd. [In Ukrainian].
Karas, A. (2001). Ethics of freedom and solidarity in civil society. Nezalezhnyi kulturolohichnyi chasopys “I”, 21. https://www.ji.lviv.ua/n21texts/karas.htm. [In Ukrainian].
Call of the Family: A 70-meter patriotic mural with symbolic birds appears in Kyiv (2022, August 22). Media rishen. https://cutt.ly/wwVkoYWw. [In Ukrainian].
Lubynska, M. A. (2023). Kyiv murals of the XXI century as a practice of transcultural dialogue in the context of the impact of globalization processes on visual culture [Doctoral thesis, Institute of Contemporary Art Problems]. National Academy of Arts of Ukraine. [In Ukrainian].
Murals of Struggle (n.a.). The art of victory. Ukrainskyi kulturnyi fond. https://cutt.ly/JwVkpdwR. [In Ukrainian].
Piatnytska-Pozdniakova, I. S. (2009). Art-therapeutic possibilities of art forms. Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly, 108, 95, 36–42. [In Ukrainian].
Pavlichenko, E. O. (2023). National and cultural content in objects of visual culture: color symbolism of modern patriotic murals. Kultura i suchasnist, 2, 33–38. https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2023.293741. [In Ukrainian].
Stanislavska, K. I. (2016). Artistic and entertainment forms of modern culture. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. [In Ukrainian].
Stoian, S. (2022). Art and War: Specificity of Artistic Transformations. Filosofska Dumka, 3, 119–124. https://cutt.ly/YwVkpuSW. [In Ukrainian].
Fesenko, H. (2018). Aesthetics of the public space of the city in the context of the philosophy of the subject of creativity. Aktualni problemy filosofii ta sotsiolohii, 10, 157–160. [In Ukrainian].
Shemenova, Y. V. (2021). Murals of Ukraine in the World Street Art: Formation, Plastic Modeling, Artistic and Figurative Features [Doctoral thesis, Borys Hrinchenko Kyiv University]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. [In Ukrainian].
Shpetna, S. A. (2020). The socio-cultural phenomenon of the mural as a call for dialogue and discussion. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka, 3, 334. https://doi.org/10.12958/2227-2844-2019-3(334)-150-156. [In Ukrainian].
Alexander, J. C. (2003). The Meanings of Social Life: A Cultural Sociology. University Press. https://cutt.ly/3wVkoa2I. [In English].
Gralińska-Toborek, A. (2022). Street art: between integration and dispersion. A global collective of individualities. Art Inquiry, 24, 319–332. https://doi.org/10.26485/AI/2022/24/18. [In English].
Green, A., & Gray, S. (2020). Unfurling the cultural value of street art experiences. Arts and the Market, 10, 2, 65–82. https://doi.org/10.1108/AAM-09-2019-0028. [In English].
Jameson, D., & Scott, J. (2019). Street Art, Advertising and Ethics. https://cutt.ly/bLa8d5y. [In English].
Kuznetsova, I., Dudnyk, I., & Lilchitskij, O. (2020). National and globalization features in sculptural, pictorial and font compositions of modern street art in Ukraine. Disegnarecon, 13, 24. https://doi.org/10.20365/disegnarecon.24.2020.13. [In English].
Neal, A. G. (1998). National Trauma and Collective Memory: Major Events in the American Century. Armonk, N.Y.: M. E. Sharpe. [In English].
Van Loon, J. (2014). “Just writing your name?” An analysis of the spatial behaviour of graffiti writers in Amsterdam. Belgeo Online, 3 https://cutt.ly/jLfFepu
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.