Експлікація травматичного досвіду внаслідок російської збройної агресії проти України 2014–2024 рр. у вітчизняному вуличному мистецтві

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.083.01

Ключові слова:

вуличне мистецтво, культура, травма, травматичний досвід, російська збройна агресія, патріотична тематика, культурологічний підхід

Анотація

Розглянуто специфіку репрезентації травматичного досвіду внаслідок російської збройної агресії проти України 2014–2024 рр. у вітчизняних муралах та графіті. Визначено, що травма, як на індивідуальному, так і на колективному рівнях, осмислюється та візуалізується засобами вуличного мистецтва. З’ясовано, що травматичні події набули відображення в патріотичній тематиці — спротив українців, символи та обереги, вшанування військовослужбовців, Збройних сил України, вдячність волонтерам, ДСНС, реалії та наслідки війни. Означено особливості комунікативної, терапевтичної й прогностичної функцій вуличного мистецтва в умовах травматичних подій, пов’язаних з російським збройним терором.

Біографії авторів

М. О. Жигайло, Харківська державна академія культури

кандидат культурології, проректор з науково-педагогічної та профорієнтаційної роботи

М. В. Александрова, Харківська державна академія культури

кандидат філософських наук, доцент, доцент кафедри культурології та медіакомунікацій

Посилання

Havrylash, I. S. (2018a). Mural art in the context of mass culture of the XXI century. Pytannia kulturolohii, 34, 133–142. https://doi.org/10.31866/2410-1311.34.2018.154059. [In Ukrainian].

Havrylash, I. S. (2018b). Murals and graffiti in modern Ukraine: features and differences. Culture of Ukraine, 62, 235–244. https://doi.org/10.31516/2410-5325.062.23. [In Ukrainian].

Havryliuk, B. (2020). Analysis of murals and graffiti on the examples of works by “Kickit art studio”. Vulychna halereia mystetstva. Narodoznavchi zoshyty, 3, 153, 652–659. https://doi.org/10.15407/nz2020.03.652. [In Ukrainian].

Efimova, A. (2011). Public art as a phenomenon of contemporary art: Ukrainian experience. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, 22, 100–113. [In Ukrainian].

Kazaryan, S. (2022, October 4). “Perhaps artists need peace and quiet, but this is not about me”. Hamlet Zinkivskyi about the war street art in Kharkiv. Interview. Telegraf.Design. https://cutt.ly/bwVTKaxd. [In Ukrainian].

Karas, A. (2001). Ethics of freedom and solidarity in civil society. Nezalezhnyi kulturolohichnyi chasopys “I”, 21. https://www.ji.lviv.ua/n21texts/karas.htm. [In Ukrainian].

Call of the Family: A 70-meter patriotic mural with symbolic birds appears in Kyiv (2022, August 22). Media rishen. https://cutt.ly/wwVkoYWw. [In Ukrainian].

Lubynska, M. A. (2023). Kyiv murals of the XXI century as a practice of transcultural dialogue in the context of the impact of globalization processes on visual culture [Doctoral thesis, Institute of Contemporary Art Problems]. National Academy of Arts of Ukraine. [In Ukrainian].

Murals of Struggle (n.a.). The art of victory. Ukrainskyi kulturnyi fond. https://cutt.ly/JwVkpdwR. [In Ukrainian].

Piatnytska-Pozdniakova, I. S. (2009). Art-therapeutic possibilities of art forms. Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly, 108, 95, 36–42. [In Ukrainian].

Pavlichenko, E. O. (2023). National and cultural content in objects of visual culture: color symbolism of modern patriotic murals. Kultura i suchasnist, 2, 33–38. https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2023.293741. [In Ukrainian].

Stanislavska, K. I. (2016). Artistic and entertainment forms of modern culture. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. [In Ukrainian].

Stoian, S. (2022). Art and War: Specificity of Artistic Transformations. Filosofska Dumka, 3, 119–124. https://cutt.ly/YwVkpuSW. [In Ukrainian].

Fesenko, H. (2018). Aesthetics of the public space of the city in the context of the philosophy of the subject of creativity. Aktualni problemy filosofii ta sotsiolohii, 10, 157–160. [In Ukrainian].

Shemenova, Y. V. (2021). Murals of Ukraine in the World Street Art: Formation, Plastic Modeling, Artistic and Figurative Features [Doctoral thesis, Borys Hrinchenko Kyiv University]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. [In Ukrainian].

Shpetna, S. A. (2020). The socio-cultural phenomenon of the mural as a call for dialogue and discussion. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka, 3, 334. https://doi.org/10.12958/2227-2844-2019-3(334)-150-156. [In Ukrainian].

Alexander, J. C. (2003). The Meanings of Social Life: A Cultural Sociology. University Press. https://cutt.ly/3wVkoa2I. [In English].

Gralińska-Toborek, A. (2022). Street art: between integration and dispersion. A global collective of individualities. Art Inquiry, 24, 319–332. https://doi.org/10.26485/AI/2022/24/18. [In English].

Green, A., & Gray, S. (2020). Unfurling the cultural value of street art experiences. Arts and the Market, 10, 2, 65–82. https://doi.org/10.1108/AAM-09-2019-0028. [In English].

Jameson, D., & Scott, J. (2019). Street Art, Advertising and Ethics. https://cutt.ly/bLa8d5y. [In English].

Kuznetsova, I., Dudnyk, I., & Lilchitskij, O. (2020). National and globalization features in sculptural, pictorial and font compositions of modern street art in Ukraine. Disegnarecon, 13, 24. https://doi.org/10.20365/disegnarecon.24.2020.13. [In English].

Neal, A. G. (1998). National Trauma and Collective Memory: Major Events in the American Century. Armonk, N.Y.: M. E. Sharpe. [In English].

Van Loon, J. (2014). “Just writing your name?” An analysis of the spatial behaviour of graffiti writers in Amsterdam. Belgeo Online, 3 https://cutt.ly/jLfFepu

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-21

Номер

Розділ

Культурологія