Вибір жанрів та форм аудіовізуального мистецтва для фіксації та художнього переосмислення тем воєнного часу
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.082.05Ключові слова:
ігрове та неігрове кіно, війна, постпам’ять, фільм-портрет, докудрамаАнотація
Досліджено репрезентацію воєнної тематики в кінематографі, вибір аудіовізуальних форм та жанрів для її розкриття, проаналізовано вплив війни на розвиток мистецтва в історичному контексті. Здійснено спробу систематизації тематичних блоків, які можуть бути використані кіномитцями для створення аудіовізуальних творів про події сучасної війни в Україні. Розглянуто проблему вибору кінематографічних форм, які вможливлюють зафіксувати пам’ять щодо подій війни та емоційний стан її учасників, а також наблизити глядача до їхнього досвіду, що дозволяє відчути на собі напруження від усіх трагічних подій. Здійснено аналіз відмінностей у підходах до осмислення воєнної тематики в мистецтві залежно від часової дистанції між авторами та подіями. Використано результати попередніх досліджень стосовно терміну «постпам’ять» і розглянуто, як саме цей термін можна застосовувати для формування сучасної кіномови українських режисерів.
Посилання
Alferov, A., & Alferova, Z. (2018). Genre metamorphoses in the context of the principle of non-locality in the practice and theory of art (based on audiovisual art). Culture of Ukraine, 61, 352–359. https://doi.org/10.31516/2410-5325.061.035. [In Ukrainian].
Bryukhovetska, L. (2022). Cinematic versions of the Russian-Ukrainian war in Donbas, article, Energy of Revival. Ukrainian cinema 2014-2020. In L. Bryukhovetska (Ed. and scientific editor), Kinematohrafichni studii. Vypusk trynadtsiatyi [collective monograph]. (p. 18). Editorial office of the journal “Kino-Teatr”, Publishing house “Osvita Ukrainy”. [In Ukrainian].
Bugaiova, V. (2022). Ukrainian resistance to Russian aggression in the context of “action directing”. Culture of Ukraine, 78, 87–93. https://doi.org/10.31516/2410-5325.078.11. [In Ukrainian].
Kanivets, A. (2022). War Documentary. Promo. Blog “Kinovision”. Internet resource KILok.art. https://kilok.art/2022/11/12/3512/ [In Ukrainian].
Kosachova, O. (2020). Evolution of expressive means in the US war film. Culture of Ukraine, 70, 167–179. https://doi.org/10.31516/2410-5325.070.16. [In Ukrainian].
Kosachova, O. (2021). Contemporary historical film: genre and dramatic features. Culture of Ukraine, 71, 41–48. https://doi.org/10.31516/2410-5325.071.05. [In Ukrainian].
Kosachova, O. (2023). Historical themes in fiction and documentary cinema: a comparative analysis. Culture of Ukraine, 79, 46–59. https://doi.org/10.31516/2410-5325.079.05. [In Ukrainian].
Kurbas, L. (1988). Berezil: From the creative heritage. M. K. Labinsky (Ed. and noter). Dnipro. [In Ukrainian].
Musienko, O. (2022). The latest audiovisual tools for the representation of Ukrainian identity on video hosting in the context of the Russian-Ukrainian war. Culture of Ukraine, 78, 30–37. https://doi.org/10.31516/2410-5325.079.01. [In Ukrainian].
Pidkuymukha, L. (2018). The image of “friend” / “enemy” in contemporary Ukrainian war documentary. Dialog der Sprachen — Dialog der Kulturen: die Ukraine aus globaler Sicht: IX, Internationale virtuelle Konferenz der Ukrainistik: München, 1-4. November 2018 https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/12cfa41d-33b5-4d27-8ad0-535b468c6c9b/content. [In Ukrainian].
Radio Svoboda (September 18, 2023). The film “20 Days in Mariupol” was nominated for an Oscar from Ukraine. Radio Svoboda. https://www.radiosvoboda.org/a/news-film-ukraina-oskar/32598021.html [In Ukrainian].
SOF UA (August 22, 2023). “FORTRESS”. Part 1: “Good morning, Bakhmut!” A documentary about the work of the SDF in Bakhmut. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=AYjsSHDyssk&ab_channel=%D0%A1%D0%A1%D0%9E%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8%2FSOFUA. [In Ukrainian].
Suspilne Chernihiv (November 24, 2022). Russia’s preparations for the attack, the first battles, an attempt to seize the airfield — “Battle for Chernihiv” episode 1 +ENG SUB. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=aro7D2-yXgA&ab_channel=%D0%A1%D1%83%D1%81%D0%BF%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B5%D0%A7%D0%B5%D1%80%D0%BD%D1%96%D0%B3%D1%96%D0%B2. [In Ukrainian].
Khashchi. (July 1, 2023). KHERSON REGION: Partisan movement, torture chambers, threats and traitors. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=xkKRT2Pq1RI&ab_channel=%D0%A5%D0%B0%D1%89%D1%96. [In Ukrainian].
Chernov, M. (2023). “20 Days in Mariupol”: When I was filming, I cried — DW — 30.01.2023. DW.com (in Ukrainian). Retrieved April 10, 2023, from https://www.dw.com/uk/reziser-filmu-20-dniv-v-mariupoli-koli-a-znimav-a-plakav/a-64554241. [In Ukrainian].
Chorna, K. (2020). Features of the implementation of infotainment in domestic docudrama. Culture of Ukraine, 70, 233–243. https://doi.org/10.31516/2410-5325.070.22. [In Ukrainian].
Hirsch, М. (2002). The Generation of Postmemory. Writing and Visual Culture After the Holocaust. https://www.perlego.com/book/774828/the-generation-of-postmemory-writing-and-visual-culture-after-the-holocaust-pdf?queryID=59fd7d5b69e944d424cdc82a325b3000&index=prod_BOOKS&gridPosition=1. [In English].
Paris, M. (2014). The Great War and British Docudrama: The Somme, My Boy Jack and Walter’s War. In М. Löschnigg, М. Sokolowska-Paryz, The Great War in Post-Memory Literature and Film https://www.perlego.com/book/607881/the-great-war-in-postmemory-literature-and-film-pdf. [In English].
PRESSING. (September 24, 2023). Alone at Azovstal / 200 kilometers on foot through enemy territory / How I survived and was not captured / “Skhid”. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=46BRzKDFXbk&t=1s&ab_channel=PRESSING. [In Ukrainian].
Right Time Studios. (November 2, 2022). War Documentary. Promo Short | Directed by Iryna Pravylo | Right Time Studios. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=oM2w357Ncgk&ab_channel=RightTimeStudios. [In English].
Taylor, M. (2003). The Vietnam War in History, Literature and Film. Edinburgh University Press. [In English].
Ukraїner. (September 10, 2023). “Be careful! Life goes on”. Raisin. A year after the release. Ukraїner. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=esJpPxPDMK8&ab_channel=Ukra%D1%97ner. [In Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.