Трансформація образу жінки-матері у візуальній культурі незалежної України
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.081.01Ключові слова:
образ жінки-матері, візуальна культура, гендерні стереотипи, національна ідея, масова культураАнотація
Досліджується зміна образів материнства у візуальній культурі незалежної України, викладаються погляди на феномен репрезентації модусів жіночності. Проаналізовано динаміку їх інтерпретаційних моделей та виявлено семантичні зміни, зумовлені соціокультурними явищами. Визначено, що на початку становлення незалежності фемінність репрезентується в міфологемі Берегині, яка уособлює національну ідею. Упродовж 2000-х рр. у масовій культурі України транслюються гендерно-стереотипні мотиви материнства. Унаслідок повномасштабного вторгнення останні репрезентуються як жертовність стосовно власної дитини та держави. Вказано причини романтизації зображення жінки- матері. Означено специфіку змін репрезентації за період становлення незалежності. Виявлено причини й особливості їх трансформації в українській культурі періоду незалежності України. Зображення, представлені в медійній культурі, залежать від соціокультурних перетворень. Вони не лише транслюють стереотипи, традиції, що виникають у суспільстві, а й також формують культурні сенси.
Посилання
Avershyna, A. (2022). The image of a woman-mother in a modern Ukrainian culture. Cultural studies and social communications: innovation strategies of development. Proceedings of the International Scientific Conference (November 17–18, 2022), 28–29. [In Ukrainian].
Bataieva, K. V. (2017). Social visualization and media visuality: a textbook. Kondor. [In Ukrainian].
Boilen, A. L. (2021). Visual culture. ArtHuss. [In Ukrainian].
Briukhovetska, O. V. (2017, March 03). The image of the victim and emancipation. An essay on the Ukrainian art scene and feminism. Prostory. https://prostory.net.ua/ua/krytyka/139-obraz-zhertvy-i-emansypatsiia-narys-pro-ukrainsku-art-stsenu-i-feminizm. [In Ukrainian].
Briukhovetska, O. V. (2018). Visual Turn in Culture and Cultural Studies. In M. O. Sobutskyi, D. O. Korol, & Y. V. Dzhulai (Eds.). Culturology: Mohyla School (pp. 130–165). Published by Oleh Filiuk. [In Ukrainian].
Zubavina, I. (2022). Actualization of the warrior maiden archetype in the cinema of Ukraine in the early XXI century. Suchasne mystetstvo, 18, 19–26. [In Ukrainian].
Zubavina, I. (2022). The value and semantic dominants of time in the conceptual image of the Mother (based on the material of Ukrainian cinema). Naukovyi Visnyk Kyivskoho natsi-?nalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 31, 51–60. [In Ukrainian].
Kysliuk, K. V. (2020) Theoretical and methodological features of the cultural approach to the phenomenon of the visual. Culture of Ukraine, 69, 9–21. [In Ukrainian].
Kis, O. (2016). Who is protected by Berehynia, or matriarchy as a male invention. Ya infor-?atsiino-osvitnie vydannia, 4(5), 11–16. [In Ukrainian].
Melnyk, T. V. (2019). The figure of a woman in the contemporary visual art of Ukraine. Suchasne mystetstvo, 15(3), 145–148. [In Ukrainian].
Musiienko, O. V. (2022). The latest audiovisual tools of representation of Ukrainian identity on video hosting in the context of the Russian-Ukrainian war. Culture of Ukraine, 78, 30–37. [In Ukrainian].
Otkovych, K. (2010). Illusion of freedom: the image of a woman from traditionalism to moder-?ism. CARBON. [In Ukrainian].
Pavlova, O. Yu. (2015). Visual culture and everyday life in the postmodern era. Kultura i suchasnist, 2(5), 30–35. [In Ukrainian].
Skurativskyi, V. (1997). Screen arts in the socio-cultural processes of the XX century (Vol. 1). KMTs “Poeziia”. [In Ukrainian].
Stiazhkina, O. V. (2001). “Soviet woman” and “lyrical heroine”: creation of stereotypes in Ukrainian literature of the 1950s–1990s. (Vol. 10). Naukovi pratsi NAUKMA. Istorychni nauky. [In Ukrainian].
Tormakhova, A. (2019). Visual practices and art in the Internet space. Khudozhnia kultura. Aktualni problemy, 15(3), 95–98. [In Ukrainian].
Foster, H. (1988). Vision and Visuality. Monoskop. https://monoskop.org/images/3/39/Foster_Hal_ed_Vision_and_Visuality.pdf. [In English].
Mirzoeff, N. (1988). What is visual culture? Language and Culture for Business. https://cl4englishlistening.files.wordpress.com/2014/04/doc-21-mirzoeff-what-is-visual-culture.pdf. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.