Втілення поезії П. Елюара в маленькій кантаті Ф. Пуленка «Сніговий вечір»
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.079.07Ключові слова:
хорова творчість, композиторська інтерпретація, засоби музичної виразностіАнотація
Розглянуто особливості композиторського прочитання текстів П. Елюара в кантаті Ф. Пуленка «Сніговий вечір». Виявлено, що алегоричність текстів П. Елюара надала Ф. Пуленку широких можливостей тонко тлумачити образи та символи кантати. Визначено, що композитор застосовує деталізований підхід до вербального тексту, основується на музично-текстовому принципі формотворення: музика розширює зміст поетичного слова, виводить його на новий образно-семантичний рівень. Ф. Пуленк підпорядковує музику вільній метриці вірша. Композитор використовує виражальні засоби старовинних жанрів разом із принципами сучасного хорового письма. Новітні гармонічні сполучення розширюють темброві барви хору. Єдність сюжету та простору в кантаті створено за допомогою використання різноманітних видів фактури, що втілює меседж нерозривності особистого й громадянського, невіддільності долі кожного громадянина від долі народу.
Посилання
Vasylenko, O. (2021). “The Human Voice” by F. Poulenc: the image of the heroine in the aspect of the unity of vocal and theatrical components. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 27. [In Ukrainian].
Vezhnevets, I. L. (2021). “Musical portrait” in the works of Francis Poulenc. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. [In Ukrainian].
Voskoboinikova, Y. V. (2012). Stabat mater of Francis Poulenc: On the Paradoxes of Musical Dramaturgy. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, 13, 132–136. [In Russian].
Horiukhina, N. O. (2000). Composition of a musical work. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 7, 16–30. [In Ukrainian].
Zhukova, O. A. (2008). The French Suite after Claude Gervais by Francis Poulenc as a Manifestation of the Neo-Renaissance Trend. Mystetstvoznavchi zapysky, 14, 66–74. [In Ukrainian].
Zukova, O. (2009). Piano creativity of Francis Poulenc in the context of French clavier traditions [Thesis of the Candidate of Art Criticism, A.V. Nezhdanova Odesa State Academy of Music].
Kapliienko-Iliuk, Yu. V. (2019). Creative process and problems of forming composer’s thinking. Culture of Ukraine, 66, 145–157. [In Ukrainian].
Kohut, T. V. (2017). Spiritual works of Francis Poulenc: peculiarities of reading sacred texts. [PhD thesis, Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine]. https://docplayer.net/64974875-Duhovni-tvori-fransisa-pulenka-osoblivosti-prochitannya-sakralnih-tekstiv.html. [In Ukrainian].
Machulin, L. I. (2022). National archetypes as a modus operandi of resistance poetry in the Russian-Ukrainian war. Culture of Ukraine, 77, 19–27. [In Ukrainian].
Moskalenko, V. H. (2008). Analysis in the dimension of musicological interpretation. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 1, 106–111. [In Ukrainian].
Rizaieva, H. Ye. (2018). Francis Poulenc’s operas: the artistic world and the problem of its integrity. [PhD thesis, Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine]. [In Ukrainian].
Tatarnikova, A. (2019). “Gloria” by F. Poulenc in the context of the traditions of Christian hymnody: Figurative and semantic and genre-stylistic aspects. Mystetstvoznavchi zapysky, 35, 246–252. [In Ukrainian].
Humen, O. I., & Vizun, T. O. (2018). “New chamber music” of the XX century instrumental music and its implementation in the sonata for violin and piano by F. Poulenc. Muzykoznavcha dumka Dnipropetrovshchyny, 14, 84-95. [In Ukrainian].
Levy, B. (2003). Poetics of snow. Horizons de Kenneth White: Littérature, pensée, géopoétique. (pp. 97—105). Ed. Isolato. Academia.edu. https://www.academia.edu/1178343/Po%C3%A9tique_de_la_neige. [In French].
Miller, C. (2004). The works of Francis Poulenc, Georges Auric and Louis Durey inspired by Paul Éluard. Revue belge de Musicologie / Belgisch Tijdschrift voor Muziekwetenschap, 58, 287–299. JSTOR. http://www.jstor.org/stable/25485962. [In French].
Schubart, Christian Friedrich Daniel. (1806). Christ. Fried. Dan. Schubart’s Ideas for an Aesthetics of Sound Art. Degen. Google books. https://books.google.ro/books/about/Christ_Fried_Dan_Schubart_s_Ideen_zu_ein.html?id=9DJDAAAAcAAJ&redir_esc=y. [In German].
Várady, K. (2009). Poulenc: Snowy evening. Líceum Kiadó. Üdvözöljük az Intézményi Publikációk oldalán! http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/5346/1/Pandora%2015_V%C3%A1rady%20Krisztina%20Online.pdf. [In French].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.