Художні прийоми та виражальні засоби «чорного кіно»: від неонуару до постнуару
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.079.06Ключові слова:
аудіовізуальне мистецтво, кіномистецтво, кіномова, кіножанр, нуар, неонуар, постнуар, нуарні явищаАнотація
Метою статті є дослідження художніх прийомів та виражальних засобів неонуару і постнуару в кінематографі кінця ХХ — початку ХХI ст. Предметом аналізу є нуарні явища — новітні та постмодерністські процеси в кіно, що базуються на естетичному, жанровому й стильовому каноні нуару. Визначені авторами сукупності основних прийомів і виражальних засобів «нуарних» явищ у кінематографі другої половини ХХ — початку ХХІ ст. дозволяють виокремити три просторово-композиційні системи, які характеризують специфіку нуару, неонуару та постнуару: 1) у рамках нуару — лінійне розгортання дії, у межах якої сцени та кадрова побудова перебувають у прямому причинно-наслідкову зв’язку; 2) у контексті неонуару композиційність є питанням конкретного дійового топосу кінострічки; попри існування загальних правил та характеристик роботи із площинами та простором, домінує загальне враження панорамності і різномасштабності; 3) постнуарна естетика формується в площині більшого розмаїття художніх прийомів, що пов’язано із практичною відсутністю «канонічних» меж та властивістю постестетики поєднувати різні ефекти, засоби (а в окремих має місце «цитування» та «переозначення»).
Посилання
Markhaichuk, N., Riabukha, N., & Tarasov, V. (2021). “Black movies”: Genre Memory of the Noir Film Language in the System of Audiovisual Transformations (1970s — 2010s). Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia “Teoriia kultury i filosofiia nauky”, 63, 57–67. [In English].
Tarasov, V. V., Markhaichuk, N. V., & Konieva, M. (2021). Collage as the basis of creative methodology of Sergey Paradzhanov. Culture of Ukraine, 74, 81–89. [In English].
Aldama, F. L. (2021). Interview with Robert Rodriguez. In The Cinema of Robert Rodriguez (pp. 137–148). University of Texas Press. [In English].
Anderson, E. R. (2021). 4. Sin City, Style, and the Status of Noir. In Critical Approaches to the Films of Robert Rodriguez (pp. 81–102). University of Texas Press. [In English].
Bruno, G. (1987). Ramble City: Postmodernism and “Blade Runner”. October, 41, 61–74 [In English].
Chartier, J. P. (2004). Americans also make noir films. Film Theory: Critical Concepts in Media and Cultural Studies, 2, 141–3. [In English].
Cobb, S. Y. (1999). Writing the new noir film. Film noir reader, 2, 207–214. [In English].
Colpaert, L. (2019). Costume on film: How the femme fatale’s wardrobe scripted the pictorial style of 1940s film noir. Studies in Costume & Performance, 4(1), 65–84. [In English].
Copenhafer, D. (2018). Overhearing (in) Touch of Evil and The Conversation: from “real time” surveillance to its recording. Sound Studies, 4(1), 2–18. [In English].
King, A. (2010). The Province Always Rings Twice: Christian Petzold’s Heimatfilm noir Jerichow. Transit, 6(1). [In English].
Leitch, T. (2020). The Many Pasts of Detective Fiction. Crime Fiction Studies, 1(2), 157–172. [In English].
Loyo, H. (1993). Subversive pleasures in Billy Welder’s “Double Indemnity”. Atlantis, 169–190. [In English].
McRoy, J. (2020). Film noir and the Gothic. Gothic film: An Edinburgh companion, 37–57. [In English].
Murphet, J. (1998). Film noir and the racial unconscious. Screen, 39(1), 22–35. [In English].
Orr, C. (2000). Cain, Naturalism and Noir. Film Criticism, 25(1), 47–64. [In English].
Otieno, S. P. (2017). Identity and Musical Score in Tosh Gitonga’s Nairobi Half Life. Journal of African Theatre, Film and Media Discourse, 1(1), 86–96. [In English].
Porfirio, R. G. (1985). Whatever Happened to the Film Noir? The Postman Always Rings Twice (1946–1981). Literature/Film Quarterly, 13(2), 102. [In English].
Scruggs, C. (2004). “The Power of Blackness”: Film Noir and Its Critics. American Literary History, 16(4), 675–687. [In English].
Smith, G. (2002). Dream project: The name of the game is Deja vu in Femme Fatale. Film Comment, 38(6), 28. [In English].
Snyder, S. (2001). Personality disorder and the film noir femme fatale. Journal of Criminal Justice and Popular Culture, 8(3), 155–168. [In English].
Spindler, M., Röber, N., Döhring, R., & Masuch, M. (2006). Enhanced Cartoon and Comic Rendering. In Eurographics (Short Presentations) (pp. 141–144). [In English].
Turner, D. (1985). The Subject of “The Conversation”. Cinema Journal, 4–22. [In English].
Wood, M. P. (2019). Italian film noir. In European film noir (pp. 236–272). Manchester University Press. [In English].
Žižek, S. (2021). Blade Runner 2049: A View of Post-Human Capitalism. Lacanian Perspectives on Blade Runner 2049, 41–51. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.