Грим як простір семіотичної комунікації
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.078.04Ключові слова:
семіотика, театральна семіотика, гримувальне мистецтво, знак, денотат, сигніфікат, знакова ситуаціяАнотація
Розглянуто побудову та функціонування мистецтва гриму як знакової системи. Грим презентується семіотичним простором комунікації. Тіло людини, зокрема обличчя та зачіску з усіма біологічними та штучно створеними особливостями (татуювання, пірсинг і т. д.), розглянуто як семіосферу, що містить специфічний простір знаків. Доведено, що осмислення гриму з точки зору семіотики є важливою складовою культурологічного підходу до вивчення запропонованого об’єкта дослідження. Проаналізовано основні категорії семіотики з урахуванням специфіки роботи з гримом. Визначено відмінність побудови семіотичної комунікації в театральному гриму та гримі інших жанрів.
Посилання
Blood-stained talismans-motankas: the brides of the captured “Azovians” starred in a symbolic photo shoot. (July 12, 2022). Gazeta.ua. https://gazeta.ua/articles/life/_zakrivavleni-oberegimotanki-narecheni-polonenih-azovciv-znyalisya-u-simvolichnij-fotosesiyi/1100301 [In Ukrainian].
Eco, U. (2004). The role of the reader. Research on the semiotics of texts. M. Hirnyak (Trans. from English). Khronika. [In Ukrainian].
Eldridge L. (2005). Face Paint. The Story of Makeup. Abrams. [In Ukrainian].
Kravchenko, M. A. (2015). Theatrical text as an object of semiotic discourse. Problemy vzaiemodii mystetstva, pedahohiky ta teorii i praktyky osvity: collection scientific works, 42, 35–46. [In Ukrainian].
Kravchenko, Z. (2019). Study of the elements of African aesthetics by a make-up artist for its implementation in theater and cinema. Visnyk KNUKiM. Seriia: Audiovizualne mystetstvo i vyrobnytstvo, Vol. 2, 1, 24–32. [In Ukrainian].
Krynytsia, K. & Reva, T. (July 7, 2022). A photographer from Cherkasy depicted the brides and wives of the defenders of “Azovstal” in the form of Motanka dolls. Suspilne Novyny. https://suspilne.media/258060-cerkaskij-fotograf-zobraziv-narecenih-i-druzin-zahisnikiv-azovstali-v-obrazi-lalki-motanki/ [In Ukrainian].
Malіarchuk, K. G. (2021). Makeup and mask as structural components of the stage image. Visnyk KNUKiM. Seriia: mystetstvoznavstvo, 45, 191–198. [In Ukrainian].
Medvedieva, V. V. (2014). Semiotic aspect of make-up art. Kultura Ukrainy, 46, 228–235. [In Ukrainian].
Minchuk, O. (July 13, 2022). The brides of captured soldiers from “Azov” starred in a photo shoot in the form of bloody dolls. Telegraf website (Kremenchuk). https://www.telegraf.in.ua/kremenchug/10108828-narecheni-polonenih-vijskovih-z-azovu-znjalisja-u-fotosesiji-v-obrazi-zakrivavlenih-ljalok-motanok.html [In Ukrainian].
Sharkina, A. G. (2020). Art structure of the thematic female image according to folklore motives: stages of creation. Art and design, 2, 147–157. [In Ukrainian].
Sharkina, A. G. (2021). Make-up in fashion innovations of the XXI century: artistic means and technologies [Thesis of Candidate of Science, Kyiv National University of Culture and Arts]. [In Ukrainian].
Motanka doll went on a hunt: the photos blew up the network with an unusual photo shoot. (May 6, 2022). Gazeta.ua. https://gazeta.ua/articles/culture/_lyalkamotanka-vijshla-na-polyuvannya-fotografinya-nadihnula-merezhu-nezvichajnoyu-fotosesiyeyu/1086473 [In Ukrainian].
Yehorova, T. V. (October 21, 2020). Motanka as a sacred symbol of Ukrainian spirituality. KZ “Donetskyi Palats Molodi «Iunist»”. https://yunist.org.ua/news/motanka-yak-sakralniy-simvol-ukrainskoi-dukhovnosti/ [In Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.