Статус мистецтва в сучасному цифровому просторі
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.078.02Ключові слова:
мистецтво та технології, арткомунікація, мережева творчість, цифрове мистецтво, віртуальна реальність, блокчейн, артринокАнотація
Мета статті — визначити статус мистецтва в контексті формування сучасного цифрового простору. Об’єктом дослідження є візуальне мистецтво. Предмет — трансформація та диверсифікація системи образотворчого мистецтва на тлі впровадження в неї сучасних цифрових технологій. Актуальність статті полягає в необхідності осмислення змін, які відбулися в системі образотворчого мистецтва в умовах формування діджитальної культури сучасного суспільства, що в кінцевому результаті надасть нам розуміння статусу мистецтва в сучасному цифровому просторі.
Методологія теоретичного аналізу базується на використанні підходів цілого ряду гуманітарних дисциплін, перш за все мистецтвознавства, культурології, соціальних комунікацій і філософії. Задіяно:
– інформаційний підхід, цінність якого полягає в тому, що він реалізує метод наукового пізнання об’єктів та процесів. Згідно з ним виявляються і аналізуються найбільш характерні інформаційні аспекти, що визначають їх функціювання і розвиток, як-от у нашому дослідженні система мистецтва актуалізується в контексті викликів цифрового суспільства;
– структуралізм, установки якого з виявлення та аналізу структур — символічних цілісностей, що зберігають стійкість при перетвореннях і трансформаціях, якнайкраще можуть бути застосовані в дослідженні цифрового мистецтва;
– соціокультурний підхід, що дозволив уникнути фактографічного опису на користь багатофакторного підходу до вивчення предмету дослідження, обґрунтувати закономірності становлення і функціонування цифрового простору в аспекті його соціальної й культурної складових, підкреслити значення явища, що вивчається, у процесі збереження й трансляції сучасної культури.
Результати. Дослідження статусу мистецтва в цифровому просторі ґрунтується на вивченні технологічно детермінованих змін за трьома основними векторами діяльності системи: виробництво, споживання та обіг мистецтва. У статті проаналізовано більше десяти прикладів синергії мистецтва і сучасних технологій, що допомогло вивчити предмет дослідження в різних об’єктивних аспектах. Визначено зміни, що спостерігаються в процесі художнього виробництва, котрі охарактеризовано як творчий експеримент аматорів та професіоналів на тлі розвитку цифрових технологій. Описано нові споживацькі можливості та переваги цифрових технологій у культурному секторі. Розглянуто приклади, які демонструють реакцію традиційного артринку на технологічні впровадження та засвідчують, що з появою блокчейну починається новий виток в історії художнього ринку.
Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше висвітлюється питання визначення статусу мистецтва в сучасному цифровому просторі в контексті аналізу змін, які відбулися в системі образотворчого мистецтва на трьох ключових рівнях — виробництво, споживання та обіг.
Практичне значення статті полягає в тому, що проведений науковий аналіз дозволяє виявити актуальні тенденції у світовій галузі образотворчого мистецтва.
Посилання
Beeple’s opus. (2021, November 12). Сhristies. https://www.christies.com/features/Monumental-collage-by-Beeple-is-first-purely-digital-artwork-NFT-to-come-to-auction-11510-7.aspx?sc_lang=en [In English].
Bell, D. (1976). The Coming of Post-Industrial Society: A Venture in Social Forecasting. Basic Books. [In English].
Dodatok Arts & Culture znaide vash portret v muzei. Chy ni. (2018). Tehnot. https://tehnot.com/ua/prilozhenie-arts-culture-najdyot-vash-portret-v-muzee-ili-net/ [In Ukrainian].
Eco, U. (1996). From Internet to Gutenberg. The Lecture Presented by Umberto Eco at Columbia University, New York. http://www.goodwin.ee/ekafoto/tekstid/Eco%20Umberto%20-%20From%20Internet%20to%20Gutenberg.pdf [In English].
Google Arts & Culture. (November 9, 2021). Wikipedia. https://uk.wikipedia.org/wiki/Google_Arts_%26_Culture [In Ukrainian].
Grau, O. (Ed.). (2017). Museum and Archive on the Move: Changing Cultural Institutions in the Digital Era. De Gruyter. [In English].
Gronlund, M. (2017). Contemporary Art and Digital Culture. Routledge. [In English].
Hannerz, U. (1989). Notes on the Global Ecumene. Public Culture, 1(2), 66–69. [In English].
Indrisek, S. (2017). Paul McCarthy and Christian Lemmerz Show the Brilliantly Disturbing Future of Virtual Reality. Artsy. https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-brilliantly-disturbing-future-virtual-reality-view-venice [In English].
Castells, M. (2002). The Internet Galaxy: Reflections on the Internet, Business, and Society. Oxford Academic. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199255771.001.0001 [In English].
Luhmann, N. (2000). The Reality of the Mass Media. Polity. [In English].
Machulin, L. (2022). The impact of nonfungible tokens (NFT) on the art world. Kultura Ukrainy, 75, 67–77. https://doi.org/10.31516/2410-5325.075.09 [In Ukrainian].
McLuhan, M. (1962). The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. University of Toronto Press. [In English].
Melnyk, Y. V. (2018). Transformation of the global art market in the conditions of the fourth industrial revolution. Ekonomika i suspilstvo, 18, 49–56. economyandsociety.in.ua. http://economyandsociety.in.ua/journals/18_ukr/8.pdf [In Ukrainian].
Olenina, O. (2010). Transformatsii mystetstva v komunikatyvnii kulturi sotsiumu. Kharkivska derzhavna akademiia kultury. [In Ukrainian].
Olenina, O. (2016). A net project as a new art form. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, 2, 114–118. [In Ukrainian].
Olenina, O., Pichugina, Yu. (2018). Internet-memes of Ukrainian origin in the cultural practice of modern society. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 3, 77–81. https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147211 [In Ukrainian].
Paul, Ch. (2015). Digital art. Third edition. Thames & Hudson. [In English].
Pichuhina, Yu. (2021). Blockchain: new economic and management solutions in art industry. Komunalne hospodarstvo mist. Seriia: Ekonomichni nauky, 7(167), 18–22. Municipal economy of cities. https://khg.kname.edu.ua/index.php/khg/article/view/5903 [In Ukrainian].
Toffler, A. (1984). The Third wave. Bantam. [In English].
Touraine, A. (1971). The Post-Industrial Society. Tomorrow’s Social History: Classes, Conflicts and Culture in the Programmed Society. Random House. [In English].
We boost digital art market. (2020, November 14). V-art. https://v-art.digital/. [In English].
Zizek, S. (1997). The Plague of Fantasies. Verso. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.