Специфіка професіоналізації співу в загальних освітніх закладах Харкова до середина ХІХ століття
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.077.13Ключові слова:
Харків, спів, заклади освіти, вокальна підготовка, капельмейстерська діяльністьАнотація
Визначено специфіку професіоналізації співу в харківських загальних освітніх закладах до середини ХІХ ст. Простежується специфіка осмислення співу як сфери професійної творчості в межах церковної хорової практики. Розглядаються принципи опрацювання співочого голосу в харківських закладах загальної освіти з середини ХVIII ст. Досліджено, що до середини ХІХ ст. вокальне мистецтво культивувалося в загальних освітніх закладах Харкова капельмейстерами, багатофункціональна специфіка діяльності яких зумовлена взаємовпливом якісного виконання організаційної, педагогічної та інших функцій у межах керівництва музичними колективами. З 1840-х рр. виконавська та педагогічна діяльність європейських співаків стимулювала професіоналізацію вокальної підготовки в загальних освітніх закладах Харкова в контексті переорієнтації з колективного на сольний спів, а у вокальному репертуарі — з народної пісні та романсу на оперну музику, відтворення якої вимагає професійного опрацювання голосу.
Посилання
Brazhnikov, M. (1972). Ancient Russian Theory of Music: Based on Manuscripts of the 15th-18th Centuries. Muzyka. [In Russian].
Horbenko, S., & Khyzhna, O. (2000). Music education in Ukraine in the 16th and 17th centuries. eoretychni ta praktychni pytannia kulturolohii, Issue 3, 122–127. [In Ukrainian].
Ivanov, V. F. (1994). Singing culture and education in Ukraine in the 18th century [Abstract dis. ... doc. of Arts: 17.00.08 “Theory and history of culture”. Kharkiv State University]. [In Ukrainian].
Kalve, H. (1818). Music theory. (Part 1). Universitetskaja tipografija. [In Russian].
Kononova, O. (1992). To the question of the establishment of professional musical education in Kharkov in the 18th — 19th centuries. Muzychna Kharkivshchyna, 175–190. [In Ukrainian].
Kononova, О. (2004). The musical culture of Kharkiv at the end of the 18th and the beginning of the 20th centuries. Osnova. [In Ukrainian].
Kravchuk, O. H. (1996). Musical education of students of the Kyiv-Mohyla Academy in the 17th and first half of the 18th centuries [Abstract dis. ... cand. of Pedagogical Sciences: 13.00.01 “Theory and history of pedagogy”. Ukrainian state ped. University named after M. P. Dragomanova]. [In Ukrainian].
Kuk, V. (1971). New documentary data about the life of A. L. Vedel (Vedelskyi) in Kharkiv (1796–1798). Ukrainske muzykoznavstvo, Issue 6, 153–169. [In Ukrainian].
Loshkov, Yu. (2006). Conductor performance in domestic music and theater troupes (second half of the 19th century). Traditions and innovations in higher architectural and artistic education, Issue 1–3, 10–14. [In Ukrainian].
Machulin, L. I. (2012). Socio-cultural determinants of the urban culture of the Slobozhan region of the XVII–XVIII centuries. Kyivske muzykoznavstvo. Kulturolohiia ta mystetstvoznavstvo. Issue 42, 33–40. [In Ukrainian].
Myklashevskyi, Y. (1967). Musical and theatrical culture of Kharkiv of the 18th–19th centuries. Naukova dumka. [In Ukrainian].
Nekrasova, T. (1971). Kyiv Academy and its importance in the development of musical education and professionalism. Ukrainske muzykoznavstvo, Issue 6, 238–244. [In Ukrainian].
About the trials in the Sloboda-Ukrainian provincial gymnasium and educational institutions subordinate to it, located in Kharkov, which took place in June 1824. (1824). Ukrainskij zhurnal, №15, 4. [In Russian].
Description of the Kharkov Institute of Noble Maidens. (1824). Ukrainskij zhurnal, №2, 6–7. [In Russian].
Osnov’yanenko. (1841, August 16). Theater in Kharkov. Har’kovskie gubernskie vedomosti. Pribavlenie. [In Russian].
Pletnev, A. (1960). At the origins of the Kharkov theater. Har’kovskoe knizhnoe izdatel’stvo. [In Russian].
Program of sciences and arts taught at the Kharkov Institute of Noble Maidens. (1845, June 30). Har’kovskie gubernskie vedomosti. Pribavlenie. [In Russian].
Rytsarieva, M. (1989). About the choral concert of Maksym Kontsevich. Ukrainska muzychna spadshchyna: Statti. Materialy. Dokumenty. Issue 1, 134–151. [In Ukrainian].
Sokalskyi, O. (1967). Art education in Ukraine. Muzychna Ukraina. [In Ukrainian].
August 30 at the Imperial Kharkov University. (1821, August 10). Har’kovskie izvestija. [In Russian].
Findeyzen, N. (1929). Essays on the history of Russian music. (Volume 2: From the beginning to the end of the 18th century). Gosudarstvennoe izdatel’stvo. [In Russian].
Chronicle. (1859, April 1). Kharkiv. [In Russian].
Private notices. (1845, February 10). Har’kovskie gubernskie vedomosti. [In Russian].
Chernyshev, N. (1859). Kyiv correspondence. Teatral’nyj i muzykal’nyj vestnik. №17, 170–172. [In Russian].
Shamaieva, K. (1996). Music education in Ukraine in the first half of the 19th century. Instytut zmistu i metodiv navchannia. [In Ukrainian].
Shakhnazarova, N. (1983). Music of the East and Music of the West. Types of musical professionalism. Sovetskij kompozitor. [In Russian].
Shtelin, Yа. (1935). Music and ballet in Russia in the 18th century. Triton. [In Russian].
Shch-v M. (1854, August 21). About the solemn test in the sciences and arts of the pupils of the Kharkov Institute of Noble Maidens and about the concert given by them in favor of the wounded in the real war. Har’kovskie gubernskie vedomosti. [In Russian].
Shcherbynin, Yu. (1971). Near the sources of musical education in Kharkiv. Ukrainske muzykoznavstvo. Issue 6, 228–237. [In Ukrainian].
Yuferova, Z. (2014). Don-Diez «Yuzhnogo kraya»: gold placers of the composer’s and musical-critical heritage of Vladimir Sokalsky. S.A.M. [In Russian].
Yampol’skiy, I. (1951). Russian Violin Art: Essays and Materials. (Part 1). Muzgiz. [In Russian].
Loshkov, Yu. (2019). System signs of a kapellmeister’s activity. In А. А. Genkin, M. P. Kalashnyk, Yu. I. Loshkov, T. S. Ovcharenko, A. Р. Ovchyn-nikova, T. І. Uvarova … Ye. V. Yanyna-Ledovska. The issues of culture and arts in the interpretation of modern humanities knowledge. (p. 44–66). Lviv-Toruń: Liha-Pres. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.