Національні архетипи як модус поезії спротиву в російсько-українській війні
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.077.02Ключові слова:
національні архетипи, поезія спротиву, воєнна поезія, мистецтво під час війни, російсько-українська війна, повномасштабне вторгнення 2022, концепт героїчногоАнотація
Розглянуто поезію спротиву перших місяців повномасштабного вторгнення 2022 р. російсько-української війни, що рефлексує емоційне потрясіння нації, усвідомлене і неусвідомлене сприйняття трагічних подій. Виявлено, що цей соціокультурний і духовний феномен сприяє світоглядній трансформації суспільства, тому засади народження воєнної поезії найвищого ґатунку заслуговують на широке дослідження.
Визначено, що сплеск поетичної творчості в жанрі воєнної поезії пояснюється, по-перше, стражданням перших місяців вторгнення через внутрішній конфлікт особистості («Цього не може бути!») і конфлікт, повернений ззовні («Таке не прощається!»). По-друге, психологічні травми (втрати рідних і близьких, домівки, вимушене переміщення тощо) спонукають до пошуку своєрідних рятівних маяків. Через репрезентацію авторського світогляду на трагічні події, індивідуальне, трансформоване на рівні художнього досвіду, стає колективним.
Визначено, що звернення до національних архетипів стало модусом поезії спротиву внаслідок переосмислення в період потрясіння культурної парадигми та пошуку шляхів національної ідентифікації.
Посилання
Donii, T. M. (2018). Archetypes and topos of postmodern poetry of Ukraine and the USA. Qualifying scientific work on the rights of the manuscript [Dissertation for obtaining the scientific degree of candidate of philological sciences in the specialty 10.01.05 — Comparative literary studies. Taras Shevchenko Kyiv National University of the Ministry of Education and Science of Ukraine. Kyiv]. [In Ukrainian].
Glaser, А., & Yuliya Ilchuk (Trans.). (2022, June 30). “The Sky is Innocent.” New Writing by Ukrainian Poet Ostap Slyvynsky. Literary hub. https://lithub.com/the-sky-is-innocent-new-writing-by-ukrainian-poet-ostap-slyvynsky/?fbclid=IwAR1Dvk2KpeM0Jzypem26MNme4fCs3L4hkp4P3F6oy6acZoK_wmwXOvO8qj4) [In English].
Harmazii, N. (Ed.). (2022). Poetry without shelter. Without shelter: an anthology. Dyskursus. [In Ukrainian].
Hnatiuk, Ya. S. (2000). Reconstruction of the cordocentric paradigm in Ukrainian classical philosophy: statement of the problem and terminological explanations. Zbirnyk naukovykh prats: filosofiia, sotsiolohiia, psykholohiia. Issue 4, P. 1, p. 211. Plai. [In Ukrainian].
Horishna, H. M. (2018). Maidan poetry in the discourse of Ukrainian revolutionary poetry of the 20th–21st centuries. Qualifying scientific work on manuscript rights [Dissertation for obtaining the scientific degree of candidate of philological sciences (doctor of philosophy) with the specialty 10.01.01 “Ukrainian literature” (014.01 — Ukrainian language and literature). Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Ministry of Education and Science of Ukraine, Ternopil]. [In Ukrainian].
Krechetova, D. (2022, April 6). 80% are optimistic. The “Poetry of the Free” portal has collected over 10,000 poems about the war. Ukrainska pravda. Zhyttia. https://life.pravda.com.ua/culture/2022/04/6/248129/ [In Ukrainian].
Kulchytskyi, O. (1995). Basics of philosophy and philosophical sciences. Munich, Lviv. [In Ukrainian].
Mishchenko, M. M. (2014). Ukrainian national archetypes: from the collective unconscious to the conscious national identity (to the relevance of the methodology of aretypic analysis). Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia: Filosofiia. Filosofski perypetii. Issue № 1130 (51), 90–94. [In Ukrainian].
Nawotka, Ed (2022, М?? 6). ау 6). War Sparks Interest in Ukrainian Poetry. PW. https://www.publishersweekly.com/pw/by-topic/international/international-book-news/article/89247-war-sparks-interest-in-ukrainian-poetry.html?fbclid=IwAR0_1WdfSrLtwZ-6JOc63h2c98lhr3P_DlAh28NcpW_DdnCLCh5F4pgUyv8 [In English].
Pastukh, T. (2022, July 27). Poetry in time of war. Part II. Zbruc. https://zbruc.eu/node/112646 [In Ukrainian].
Slovianyn (2022). Literary and artistic publication, №43. Kharkiv. [In Ukrainian].
Slovianyn (2022). Literary and artistic publication, №44. Kharkiv. [In Ukrainian].
Snaije, О. (2022, March 21). Ukraine: Maria Galina on the Russian Language as “a Trigger”. Рublishing perspectives. https://publishingperspectives.com/2022/03/ukraine-maria-galina-on-the-russian-language-as-a-trigger/ [In English].
Urys, T. (2016). Archetype as an aesthetic dominant of artistic expression of the mode of national identity in modern Ukrainian poetry. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: Filolohiia. Issue 1 (35), 96–100. [In Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.