Феномен піаніста-композитора в українській музичній культурі
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.076.12Ключові слова:
феномен, музика, музична культура, історія культури України, особистість піаніста-композитораАнотація
Досліджується феномен піаніста-композитора в українській музичній культурі, проаналізований у ретроспективному ракурсі. Розгляд цієї теми дозволяє повноцінно зрозуміти місце і роль творчого й інструментально-виконавського доробку українських митців як в історії музичної культури України, так і з точки зору розвитку музичної культури Європи. Мета статті — здійснити систематизований огляд феномену піаніста-композитора в українській музичній культурі, в XIX–XXI ст., з точки зору внеску українських музичних діячів у розвиток як мистецтва композиції, так і виконавської діяльності (інструмент — фортепіано). Методологія дослідження. Застосовано міждисциплінарний підхід, у межах якого має місце звернення до культурологічних, мистецтвознавчих, психологічних, історичних тощо, наукових принципів; використано діяльнісно-структурний метод під час дослідження творчої особистості (піаніста-композитора), метод культурно-історичного аналізу (діяльності та історичного значення творчості піаніста-композитора в українській музичній культурі); реалізовано інтонаційний, жанрово-стильовий і текстово-інтерпретаційний методи, які сприяють адекватній оцінці результатів творчого процесу у сфері композиції та виконавства; методи біографістики й джерелознавства використані в історичному дослідницькому аспекті оцінки значення особистості українських піаністів-композиторів. Результати дослідження. Здійснено ретроспективний огляд творчості та інструментально-виконавської діяльності (фортепіано) українських піаністів-композиторів з точки зору їхнього значення як для української музичної культури, так і для світової, європейської музичної діяльності. Наукова новизна. Уперше здійснено спробу систематизованого діахронного аналізу значення композиторської та інструментально-виконавської діяльності (фортепіано) українських митців XIX–XXI ст. в аспекті становлення та подальшого розвитку вітчизняної фортепіанної школи з одночасним впливом композиторської діяльності цих особистостей на музичну культуру України і світу. Практичне значення. Систематизований виклад історико-культурних, музикознавчих тощо, характеристик феномену піаніста-композитора в українській музичній культурі дозволяє застосувати його результати у викладацькій діяльності в межах спеціалізованих музичних закладів, в сегменті розробки навчально-методичних матеріалів з означеної тематики, для популяризації здобутків української фортепіанної школи та композиторської творчості видатних вітчизняних митців, також з метою визначення проєктивних тенденцій розвитку вітчизняної композиційно-виконавської (фортепіано) музичної діяльності.
Посилання
Arkhimovych, L., Karysheva, T., Sheffer, T., Shreier-Tkachenko, O. (1964). Essays on the history of Ukrainian music. Kyiv. [In Ukrainian].
Babiak, P., Holovyn, B., Pyndus, B. (2008). Sichynskyi Denys Volodymyrovych. H. Yavorskyi (Ed.). Ternopil encyclopedic dictionary. (Vol. 3: P-Ya. P. 266). Vydavnycho-polihrafichnyi kombinat “Zbruch”. [In Ukrainian].
Berehova, O. (2013). Integrative processes in the musical culture of Ukraine of the XX–XXI centuries: monograph. Instytut kulturolohii NAM Ukrainy. [In Ukrainian].
Cherepanyn, M. V. (1997). Musical culture of Galicia (second half of XIX — first half of XX century): Monograph. Vezha. [In Ukrainian].
Cherkashyna, K. (2001). Ukrainian “culture of the heart” in the images and symbols of national folklore. Narodna tvorchist ta etnohrafiia, 3, 48–53. [In Ukrainian].
Encyclopedia of the History of Ukraine (2009). Leontovych Mykola Dmytrovych. (Т. 6). Naukova dumka. [In Ukrainian].
Frait, I. (1997). Viktor Matiuk — kompozytor i sviashchenyk. Svitdytyny, 1, 12–13. [In Ukrainian].
Halaichak, T. (2009). Liudkevych Stanislav Pylypovych. V. A. Smolii (Ed.). Encyclopedia of the History of Ukraine (Vol. 6: La-Mi). Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy. Naukova dumka. [In Ukrainian].
Hinson, Maurice, Roberts, Wesley. (2013). Guide to the Pianists Repertoire. Indiana University Press. [In English].
Hordiichuk, M. M. (Ed.). (1989, 1990, 1992, 2004). History of Ukrainian music in 6 volumes. Kyiv. [In Ukrainian].
Hrinchenko, M. (1961). History of Ukrainian music. Vydannia Ukrainskoho muzychnoho instytutu. [In Ukrainian].
Iuferova, Z. B. (1963). Vyidaiushchyisia prosvetytel-muzyikant. Sovetska jamuzyka, 12, 22–28. [In Russian].
Klyn, V. L. (1980). Ukrainian Soviet Piano Music (1917–1977). Kyiv. [In Ukrainian].
Komenda, O. I. (2020). Universal creative personality in Ukrainian musical culture. [17.00.03 Muzychnemystetstvo. Autoref. Thesis for acquiring scientific degree of Doctor of Art Criticism]. Kyiv. [In Ukrainian]; Komenda, O. (2020). Kyrylo Stetsenko: indyvidualnyist y lyakchynnyktvorchoho universalizmu. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 127, 7–26. [In Ukrainian].
Koreniuk, O. (1982). Shkola M. Lysenka. Muzyka, 2, 14. [In Ukrainian].
Kornii, L. Р. (2018). History of Ukrainian musical culture from antiquity to the beginning of the XX century: monograph. Muzychna Ukraina. [In Ukrainian].
Kornii, L., Siuta, B. (2011). History of Ukrainian musical culture: a textbook for students of higher educational institutions. NMAUim. P. I. Chaikovskoho. [In Ukrainian].
Kozarenko, O. (2011). The phenomenon of the Ukrainian national musical language: monograph. Nauk. t-voim. T. Shevchenka, Ukrainoznavcha b-ka NTSh, chyslo 15. NTSh. [In Ukrainian].
Krypiakevych, I. (Ed.). (2000). History of Ukrainian culture [Text]. Lybid. [In Ukrainian].
Kushniruk, O. (1997). Impresionizm v ukrainskii muzytsi. Language and Culture: Proceedings of the Fifth International Scientific Conference. (Vol. IV, р. 88). Kyiv. [In Ukrainian].
Kyianovska, L. O. (2000). Ukrainian musical culture [Text]: educational and methodical manual. SMP “Aston”. [In Ukrainian].
Lavrynovych, L. (2001). Modern Ukrainian postmodernism — direction, style, method Slovo i chas, 1 (481), 39–46. [In Ukrainian].
Lazanska, T. I. (2012). Stepovyi Yakiv Stepanovych. (Vol. 9: Pryl-S. р. 849–44). Encyclopedia of the History of Ukraine. V. A. Smolii (Ed.). Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy. Naukova dumka. [In Ukrainian].
Motsarenko, K. V. (2021). Genre of piano rich in modern Ukrainian composer’s work: individual-stylistic aspect. [Spetsialnist 17.00.03 — muzychnemystetstvo. Autoref. Thesis for acquiring scientific degree of Candidate of Art Criticism]. Odesa. [In Ukrainian].
Mukha, A. (2004). Composers of Ukraine and the Ukrainian diaspora. Kyiv. [In Ukrainian].
Nikolai, H. (2010). Ukrainian piano music as a phenomenon of XX century culture. Ars inter Culturas, 1, 121–132. [In Ukrainian].
Nyzhankivskyi, O. Y. (2016). Ukrainian Music Encyclopedia. (Vol.4: [N-O]). H. Skrypnyk (Ed.). (P. 243). IMFE NANU. [In Ukrainian].
Olkhovskyi, A. V. (2003). Essay on the history of Ukrainian music [Text]: to the 90th anniversary of the National Academy of Music of Ukraine. P. I. Tchaikovsky. Muzychna Ukraina. [In Ukrainian].
Revenko, N. V. (2004). Piano works of Ukrainian composers in the context of the development of musical culture of Ukraine (80-90s of the XX century) [Autoref. Thesis for acquiring scientific degree of Candidate of Art Criticism: 17.00.01. Kyiv. National Institute of Culture and Arts]. [In Ukrainian].
Riabukha, N. (2002). Semantical functions of miniature genre in musical culture. U: Kultura Ukrainy. Collection of scientific works. Mystetstvoznavstvo. Filosofiia. Issue 10, 163–170. Kharkiv. [In Ukrainian]; Riabukha, N. O. (2013). B. Spetsyfika vykonavskoi interpretatsii v systemi transformatsii kulturnykh paradyhm postmodernizmu. Kultura Ukrainy. Issue 44, 111–120. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ku_2013_44_16 [In Ukrainian].
Rudnytskyi, A. (1980). Promuzyku i muzyk [Tekst] = Of Music and Musicians. NiuIork. (NTSh; Biblioteka Ukrainoznavstva; P. 39). [In Ukrainian].
Shchepakin, V. M. (2017). Musical culture of the East and South of Ukrainein the second half of the XIX — early XX century: European dimensions: a monograph. Ministry of Culture of Ukraine, Kharkiv State Academy of Culture Panov A. M. [In Ukrainian].
Shulhina, V. (2002). Musical Ukrainian: information and national-educational space [Dis. Dr. of Art History: 17.00.01 / P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine]. [In Ukrainian].
Skrypnyk, H. (Ed.). (2008). Imperial Russian Music Society. Ukrainian Music Encyclopedia. (Vol. 2: [Е-К], pp. 199–203). Vydavnytstvo Instytutu mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii NAN Ukrainy. [In Ukrainian].
Turchyn-Duvirak, Dagmara. (2010). “Kyiv, the 1920s, and Modernism in Music”. In: Makaryk, Irene Rima, Tkacz, Virlana (Eds.). Modernism in Kyiv: Jubilant Experimentation. University of Toronto Press. [In English].
Zahaikevych, M. (1960). Musical life of Western Ukraine in the second half of the XIX century. (Р. 46–47). Kyiv. [In Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.