Ініціаційні елементи фольклорного сюжету «звідництво дівчини»

Автор(и)

  • Д. Г. Трегубов Національний університет цивільного захисту України, м. Харків, Україна http://orcid.org/0000-0003-1821-822X
  • І. М. Трегубова КЗ «Центр дитячої та юнацької творчості №1 Харківської міської ради», м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-0787-8882

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.076.06

Ключові слова:

народна пісня, сюжет, звідництво дівчини, козак, сосна, дунай, Купала, весна, весілля

Анотація

Проаналізовано весняні та весільні мотиви в межах фольклорного сюжету «звідництво дівчини». Акцентовано на типових формулах, що застосовуються у відповідних піснях. Аргументовано, що події сюжету «звідництво дівчини» мають солярну основу. Показано, що елементи цього сюжету містять ініціаційні дії. Розглянуто основні обрядові події весняного періоду, які могли стати основою сюжету. Звернено увагу на те, що основні події свята Івана Купала можна співвіднести з особливостями означеного сюжету. Показано, що лише це свято поєднує весняні та весільні обряди та традиції. Зроблено висновок, що важливим елементом ініціаційного обряду є застосування коня як образу Сонця та перевізника крізь потойбічний світ. Акцентовано, що пересування козаків на конях від Дону до дому було солярним символом. Показано, що у момент ініціації в межах означеного сюжету дівчина знаходиться одна та під час сходу потребує допомоги від Сонця та хлопця-нареченого, який чекає завершення обряду. Встановлено, що архаїчний солярний шлюбний обряд відбувався на літнє сонцестояння, а надалі розділився на обрядодії свята Івана Купала та весільні церемонії.

Біографії авторів

Д. Г. Трегубов, Національний університет цивільного захисту України, м. Харків

кандидат технічних наук, доцент

І. М. Трегубова, КЗ «Центр дитячої та юнацької творчості №1 Харківської міської ради», м. Харків

керівник гуртка-методист

Посилання

Antonovich, V., & Dragomanov, M. (1874). Historical songs of the Malorossian people with explanations. (V. 1). Frid. [In Russian].

Efremova, L. O. (2016). Folk songs of Poltava region. Logos. [In Ukrainian].

Hlushko, M. (2014). Wedding of Opillia. Mifolohiia i folklor, 3–4, 120–130. [In Ukrainian].

Hordiichuk, M. (1963). Ukrainian folk voice. Mystetstvo. [In Ukrainian].

Ilnitskyi, M. (2009). “Burning pine ... ”: a modification of the symbols of fire and water in a folk song. Narodoznavchi zoshyty, 1–2, 130–134. [In Ukrainian].

Kinder, K. R. (2011). The problem of the dance symbolism classification: figurative-semantic aspect. KNUCA bulletin “Mystetstvoznavstvo”, 25, 55–62. [In Ukrainian].

Kolessa, F. (2009). An overview of Ukrainian-Rus folk poetry. Visnyk Lvivskoho Universytetu. Seriia filolohichna, 47, 166–272. [In Ukrainian].

Kozholyanko, G. (2008). Spring holiday Jura-Raya of Bukovina. Etnichna istoriia narodiv Yevropy, 25, 96–102. [In Ukrainian].

Kozholyanko, G. (2012). Wedding ceremonies of Ukrainians (origins, symbols, ideological content). Karpaty: liudyna, etnos, tsyvilizatsiia, 4, 193–206. [In Ukrainian].

Kvitka, K. (2010). Ukrainian songs about a girl traveling with a seducer. Meetings wash. (pp. 255–287). [In Ukrainian].

Liubchenko, V. (2001). Didactic ballad “On Haika”: Ukrainian-Jewish bilingual folklore. The fate of Jewish spiritual and material heritage in the XX century (pp. 155–164). [In Ukrainian].

Nechui-Levytskyi, I. S. (1992). Worldview of the Ukrainian people. Sketch of Ukrainian mythology. Oberehy. [In Ukrainian].

Pashnik, S. (2022, April 29). Pine was set on fire — Galya married. Ridna vira. https://svit.in.ua/stat/ st73.html. [In Ukrainian].

Pashnik, S. D. (2019). Songbook. ROK. [In Ukrainian].

Pastukh, N. (2014). Bathing rituals and singing in the Ukrainian villages of northern Moldova. Studia methodologica, 38, 93–98. [In Ukrainian].

Teleuta, V. (2008). Wedding ceremony of Ukrainians of the Danube region. Folklore Notebooks (IKA), 11, 71–84. [In Ukrainian].

Trehubov, D. H., & Trehubova, I. M. (2020). The plot analysis of folk songs with the general formula “procurer of a girl”. Kultura Ukrainy, 69, 46–58. [In Ukrainian].

Trehubov, D. H., & Trehubova, I. M. (2021). Relationship between formulas of calendar-ritual and marriage semantics in songs of spring and wedding cycles. Kultura Ukrainy, 72, 45–52. [In Ukrainian].

Trehubova, F. D., & Trehubov, D. H. (2021). Research of dramaturgy of primitive round dances of a spring cycle. Kultura Ukrainy, 74, 90–97. [In Ukrainian].

Tsekhmistruk, Yu. (2006). Folk songs of Volhynia: Phonographic records of 1936–1937. LDMA. [In Ukrainian].

Voropai, O. (1958). Customs of our people. Ukrainske vydavnytstvo. [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-29

Номер

Розділ

Культурологія