Ініціаційні елементи фольклорного сюжету «звідництво дівчини»
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.076.06Ключові слова:
народна пісня, сюжет, звідництво дівчини, козак, сосна, дунай, Купала, весна, весілляАнотація
Проаналізовано весняні та весільні мотиви в межах фольклорного сюжету «звідництво дівчини». Акцентовано на типових формулах, що застосовуються у відповідних піснях. Аргументовано, що події сюжету «звідництво дівчини» мають солярну основу. Показано, що елементи цього сюжету містять ініціаційні дії. Розглянуто основні обрядові події весняного періоду, які могли стати основою сюжету. Звернено увагу на те, що основні події свята Івана Купала можна співвіднести з особливостями означеного сюжету. Показано, що лише це свято поєднує весняні та весільні обряди та традиції. Зроблено висновок, що важливим елементом ініціаційного обряду є застосування коня як образу Сонця та перевізника крізь потойбічний світ. Акцентовано, що пересування козаків на конях від Дону до дому було солярним символом. Показано, що у момент ініціації в межах означеного сюжету дівчина знаходиться одна та під час сходу потребує допомоги від Сонця та хлопця-нареченого, який чекає завершення обряду. Встановлено, що архаїчний солярний шлюбний обряд відбувався на літнє сонцестояння, а надалі розділився на обрядодії свята Івана Купала та весільні церемонії.
Посилання
Antonovich, V., & Dragomanov, M. (1874). Historical songs of the Malorossian people with explanations. (V. 1). Frid. [In Russian].
Efremova, L. O. (2016). Folk songs of Poltava region. Logos. [In Ukrainian].
Hlushko, M. (2014). Wedding of Opillia. Mifolohiia i folklor, 3–4, 120–130. [In Ukrainian].
Hordiichuk, M. (1963). Ukrainian folk voice. Mystetstvo. [In Ukrainian].
Ilnitskyi, M. (2009). “Burning pine ... ”: a modification of the symbols of fire and water in a folk song. Narodoznavchi zoshyty, 1–2, 130–134. [In Ukrainian].
Kinder, K. R. (2011). The problem of the dance symbolism classification: figurative-semantic aspect. KNUCA bulletin “Mystetstvoznavstvo”, 25, 55–62. [In Ukrainian].
Kolessa, F. (2009). An overview of Ukrainian-Rus folk poetry. Visnyk Lvivskoho Universytetu. Seriia filolohichna, 47, 166–272. [In Ukrainian].
Kozholyanko, G. (2008). Spring holiday Jura-Raya of Bukovina. Etnichna istoriia narodiv Yevropy, 25, 96–102. [In Ukrainian].
Kozholyanko, G. (2012). Wedding ceremonies of Ukrainians (origins, symbols, ideological content). Karpaty: liudyna, etnos, tsyvilizatsiia, 4, 193–206. [In Ukrainian].
Kvitka, K. (2010). Ukrainian songs about a girl traveling with a seducer. Meetings wash. (pp. 255–287). [In Ukrainian].
Liubchenko, V. (2001). Didactic ballad “On Haika”: Ukrainian-Jewish bilingual folklore. The fate of Jewish spiritual and material heritage in the XX century (pp. 155–164). [In Ukrainian].
Nechui-Levytskyi, I. S. (1992). Worldview of the Ukrainian people. Sketch of Ukrainian mythology. Oberehy. [In Ukrainian].
Pashnik, S. (2022, April 29). Pine was set on fire — Galya married. Ridna vira. https://svit.in.ua/stat/ st73.html. [In Ukrainian].
Pashnik, S. D. (2019). Songbook. ROK. [In Ukrainian].
Pastukh, N. (2014). Bathing rituals and singing in the Ukrainian villages of northern Moldova. Studia methodologica, 38, 93–98. [In Ukrainian].
Teleuta, V. (2008). Wedding ceremony of Ukrainians of the Danube region. Folklore Notebooks (IKA), 11, 71–84. [In Ukrainian].
Trehubov, D. H., & Trehubova, I. M. (2020). The plot analysis of folk songs with the general formula “procurer of a girl”. Kultura Ukrainy, 69, 46–58. [In Ukrainian].
Trehubov, D. H., & Trehubova, I. M. (2021). Relationship between formulas of calendar-ritual and marriage semantics in songs of spring and wedding cycles. Kultura Ukrainy, 72, 45–52. [In Ukrainian].
Trehubova, F. D., & Trehubov, D. H. (2021). Research of dramaturgy of primitive round dances of a spring cycle. Kultura Ukrainy, 74, 90–97. [In Ukrainian].
Tsekhmistruk, Yu. (2006). Folk songs of Volhynia: Phonographic records of 1936–1937. LDMA. [In Ukrainian].
Voropai, O. (1958). Customs of our people. Ukrainske vydavnytstvo. [In Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.