Формування одухотвореного образу людини культури комплексом мистецтв

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.076.03

Ключові слова:

людина культури, образ людини культури, художньо-естетична потреба, культурний код

Анотація

Статтю присвячено аналізу мистецтва як чинника формування образу людини культури. Виявлено ресурсний потенціал мистецтва як засобу актуалізації творчих можливостей особистості в процесі формування образу людини культури. Встановлено специфіку функціонування художньо-естетичних потреб на різних етапах формування образу людини культури. Окреслено послідовність становлення одухотвореного образу людини культури та досліджено вплив на неї мистецтва. Показано, яким чином мистецтво уможливлює осягнення сучасною молоддю класичного ідеалу калокагатії як триєдності Істини, Добра і Краси. Продемонстровано, що кожна історична епоха, згідно з пануючими в ній культурою, мистецтвом, ідеалами, будувала свої моделі образу людини в культурі. Обґрунтовано доцільність виокремлення готичного, барокового, модерного, тощо образу людини культури з притаманним тим духовно-культурним мікрокосмом. Розкрито виховний потенціал катарсичної функції мистецтва в контексті становлення одухотвореного образу людини культури. Доведено, що творчий діалог з мистецтвом є формою декодування культурного коду шляхом розкриття сенсу символічних світів різних типів культур.

Біографія автора

A. C. Ушаков, Національний університет «Києво-Могилянська академія», м. Київ

кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Hajdegger, M. (2008). The source of artistic creation. Collection. (A. V. Mykhailova, Trans.). Akademicheskij proekt. [In Russian].

Karpenko, I. (2011). Theoretical basis of personality spiritual culture katharsis upbringing. Dukhovnist’ osobystosti: metodologiya, teoriya i praktika, Issue 1 (42), 45–58. [In Ukrainian].

Malahov, V. (1984). Kultura і chelovecheskaya tselostnost`. Naukova dumka. [In Russian].

Mamardashvili, M. (2000). Aesthetics of thinking. Moskovskya shkola politicheskih issledovaniy. [In Russian].

Ortega-i-Gaset, H. (1994). Art in the present and future. Dehumanization of art. Vybrani tvory. (P. 238–315). Osnovy. [In Ukrainian].

Padalka, G. (2008). Art pedagogy (theory and methods of teaching art disciplines). Osvita Ukrainy. [In Ukrainian].

Shelling, F. (1987). Works in 2 volumes (Vol. 1). Mysl`. [In Russian].

Shevchenko G. Khudozhestvenno-эstetycheskaia vospytannost i obrazovannost lychnosty kak neobkhodymoe uslovie formyrovanyia ee kultury. Science and Education a New Dimension: Pedagogy and Psychology, 2013. Vol. 9. P. 149-154. (rus) [In Russian].

Shevchenko, G. (1986). The interaction of arts in the aesthetic education and development of adolescents [Abstract dis. … doc. pedagogical Sciences: 13.00.01 “General Pedagogy, History of Pedagogy and Education”. Kyiv state. ped. in-t named after A. M. Gorky]. [In Russian].

Ushakov, A. (2018). Education of spiritualized image of human culture in the information age. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka. Issue 1–2 (60–61), 73–81. [In Ukrainian].

Ushakova, I. (2015). Formation of an aesthetic image of a person in student youth by a complex of arts [Dissertation of the candidate of pedagogical sciences: 13.00.04 “Theory and a technique of professional education”. Volodymyr Dahl East Ukrainian National University]. [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-29

Номер

Розділ

Культурологія