Антропоцентризм як методологічний принцип вищої освіти: теоретичні та практичні аспекти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.076.01

Ключові слова:

методологія, вища освіта, антропоцентризм, студентоцентризм, викладач, студент, Харківська державна академія культури

Анотація

Охарактеризована сутність антропоцентризму як ключового методологічного принципу сучасної вищої освіти, базованого на піднесенні до статусу мети та центру освітньої діяльності людини, людинотворення. Студентоцентризм розглянуто як один із головних складників освітнього антропоцентризму. Проаналізовано наукові погляди та наведено результати власних досліджень особливостей побудови рівноправних партнерських відносин та взаємних оцінних суджень у системних взаємозв’язках «викладач — студент», «студент — студент», «викладач — викладач» задля забезпечення цілісності педагогічного процесу, балансу і відповідальності учасників освітньої діяльності, підвищення її якості.

Акцентовано на перевазі новітніх педагогічних технологій: peer teaching, яка має значний дидактичний потенціал у системній взаємодії «студент — студент», корисна як для студентів — «учня», так і для студента — «викладача»; peer coaching, спрямована на партнерську взаємодію «викладач — викладач».

Біографії авторів

В. М. Шейко, Харківська державна академія культури

доктор історичних наук, професор

Н. М. Кушнаренко, Харківська державна академія культури

доктор педагогічних наук, професор

Посилання

Anthropocentrism. (2001). Entsyklopediia suchasnoi Ukrainy. (Vol. 1, p. 604). Kyiv. [In Ukrainian].

Anthropocentrism. (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk. (p. 33). Abrys. [In Ukrainian].

Anthropocentrism. (2002). Sotsiolohiia. Terminy. Poniattia. Personalii: navchalnyi slovnyk-dovidnyk. (p. 13). Kyiv. [In Ukrainian].

Barabasheva, Y. V. (2018). Technology Peer Coaching (historical aspect of development). Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta, 5 (194), 255–259. [In Russian].

Chumak, M. (2020). Methodological dimensions of student-centered learning in modern higher education. Osobystist studenta ta sotsiokulturne seredovyshche universytetu v suspilnomu konteksti: zbirnyk naukovykh prats IV Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii. May 18, 2020, Kyiv. (National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Institute of Higher Education). [In Ukrainian].

Digest of best practices in education for the WS-Director program. (2016). Soiuz. [In Russian].

Khorunzhyi, H. (2012). Student-centeredness as a principle of academic culture. Vyshcha shkola, 4, 7–24. [In Ukrainian].

Klymenko, K. (2017). Student-centeredness as a principle of academic culture of a modern university. Dydaskal, 17, 60–63. [In Ukrainian].

Kurliand, Z. N. (Ed.). (2007). Higher school pedagogy: a textbook. Znannia. [In Ukrainian].

Kurysheva, A. Yu. (2020). The use of peer teaching in higher education: basic models. Ystorycheskaia y sotsyalno-obrazovatelnaia mуsl. (Vol. 12, №1, 136–144). [In Russian].

Law of Ukraine “On Education”. (2017). Parlamentske vydavnytstvo. [In Ukrainian].

Law of Ukraine “On Higher Education”. (2017). Parlamentske vydavnytstvo. [In Ukrainian].

Lipin, M. V. (2016). Anthropocentrism as an anthological theft. Hileia, 108, 158–162. [In Ukrainian].

Rashkevych, Yu. M. (2014). The Bologna Process and New Paradigms of Higher Education: A Monograph. Lvivska politekhnika. [In Ukrainian].

Research of essential characteristics of Ukrainian students. (2016). Marketynhovуe yssledovanyia v Ukrayne, 4, 48–51. [In Ukrainian].

Synhaivska, A. (2015). The phenomenon of learning: subjective orientation in the student-centered environment of higher education. Vyshcha shkola, 2–3, 63–71. [In Ukrainian].

Ushynskyi, K. D. (1952). Man as a subject of education. An attempt at pedagogical anthropology. (Vol. 4). Derzhavne uchbovo-pedahohichne vydavnytstvo. [In Ukrainian].

Vitchenko, A. (2021). Subject-subject interaction or student-centeredness? (On the problem of correlation of methodological principles and approaches in modern higher education). Vyshcha shkola, 5, 39–50. [In Ukrainian].

Vynohradova, V. Ye. (2019). Psychology of higher education: theoretical and practical aspects: a textbook. Karavela. [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-29

Номер

Розділ

Культурологія