Жанровий контекст хорової творчості Ігоря Шамо

Автор(и)

  • Чилін Гао Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, Харків, Україна https://orcid.org/0000-0003-1203-6820

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.075.14

Ключові слова:

хорова творчість, жанр, жанровий синтез, жанрова система

Анотація

Хорову спадщину видатного українського композитора ХХ ст. Ігоря Шамо розглянуто крізь призму жанрової системи. Визначено жанрові пріоритети хорового доробку митця, їхні модифікації впродовж трьох періодів життєтворчості І. Шамо, еволюцію його стилю. Виявлено різноманіття моделей жанрової системи хорового спадку композитора: хорові пісні, цикли хорових мініатюр, хорова сюїта, хорова опера a cappella, різновиди кантат й ораторій. Підкреслено значимість розуміння жанру хорового твору для знаходження виконавської інтерпретації. Особливу увагу приділено новаторським творам композитора — хоровій опері a cappella «Ятранські ігри» та ораторії (сценічному концерту-виставі) «Скоморошини». Обґрунтовано, що в «Ятранських іграх» митець синтезував жанри сюїти, хорових сцен з народного життя й обрядового дійства в межах жанру опери, а в «Скоморошинах» — ораторії та концерту, надаючи театралізації цим жанровим різновидам.

Біографія автора

Чилін Гао, Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, Харків

аспірант, кафедра інтерпретології та аналізу музики

Посилання

Batovska, O. M. (2009). Artistic and stylistic landmarks of I. Shamo’s opera “Yatran Games”. Scientific bulletin of A. V. Nezhdanova Odesa State Musical Academy, 10, 221–231. [In Ukrainian].

Batovska, O. M. (2015). Features of the choral style of I. Shamo (on the material of the cycle “Flying Cranes”). Bulletin of I. Franko Lviv National University. Series: Mystetstvo, 16, 48–56. [In Ukrainian].

Bielik-Zolotarova, N. A. (2011). Opera and choral work of Ukrainian composers of the second half of the XX century: ways of development [Thesis of the candidate of art history]. [In Ukrainian].

Konkova, G. (2007). New in the genre. I. Shamo Choir-Opera “Yatran Games on V. Yukhimovych’s Texts”. Scientific bulletin of P. I. Chaikovskyi National Musical Academy of Ukraine, 49, 89–92. [In Ukrainian].

Kopylova, T., Shamo T. I. (ed.) (2006). Igor Shamo is a person (I was and will be with you every moment…: memories, articles, materials about the composer Igor Shamo). Grono, 140–142. [In Ukrainian].

Kucherova, E. P. (1998). On the Evolution of Textural Means in Choral Work I. Shamo. Mystetstvoznavstvo ta profesiina osvita: collection of scientific works, 2, 29–36. [In Russian].

Nevenchanaia, T. (1982). Igor Shamo. Muzychna Ukraina. [In Russian].

Parkhomenko, L. (2007). Choral works a cappella I. Shamo 1956–1961. Scientific bulletin of P. I. Chaikovskyi National Musical Academy of Ukraine, 49, 82–89. [In Ukrainian].

Prykhodko, G. (2007). Choral work of Igor Shamo. Scien-tific bulletin of P. I. Chaikovskyi National Musical Academy of Ukraine, 49, 138–149. [In Ukrainian].

Serhaniuk, L. (2004). Stylistics of the Ukrainian a cappella choral opera (on the material of L. Dychko’s work) [Abstract of the thesis of the candidate of art history]. [In Ukrainian].

Shamo, I. (1982). Skomoroshyny. Kyiv. [Manuscript]. [In Ukrainian].

Shamo, T. I. (ed.) (2006). I was and will be with you every moment…: memories, articles, materials about the composer Igor Shamo. Grono. [In Ukrainian].

Tereshchenko, A. (2007). Igor Shamo. Sketch for a creative portrait. Context — the formation of Ukrainian folk opera. Scientific bulletin of P. I. Chaikovskyi National Musical Academy of Ukraine, 49, 125–131. [In Ukrainian].

Yukhymovych, V. (2007). The element of melody. Scientific bulletin of P. I. Chaikovskyi National Musical Academy of Ukraine, 49, 53–57. [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-21

Номер

Розділ

Мистецтвознавство