Жанровий контекст хорової творчості Ігоря Шамо
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.075.14Ключові слова:
хорова творчість, жанр, жанровий синтез, жанрова системаАнотація
Хорову спадщину видатного українського композитора ХХ ст. Ігоря Шамо розглянуто крізь призму жанрової системи. Визначено жанрові пріоритети хорового доробку митця, їхні модифікації впродовж трьох періодів життєтворчості І. Шамо, еволюцію його стилю. Виявлено різноманіття моделей жанрової системи хорового спадку композитора: хорові пісні, цикли хорових мініатюр, хорова сюїта, хорова опера a cappella, різновиди кантат й ораторій. Підкреслено значимість розуміння жанру хорового твору для знаходження виконавської інтерпретації. Особливу увагу приділено новаторським творам композитора — хоровій опері a cappella «Ятранські ігри» та ораторії (сценічному концерту-виставі) «Скоморошини». Обґрунтовано, що в «Ятранських іграх» митець синтезував жанри сюїти, хорових сцен з народного життя й обрядового дійства в межах жанру опери, а в «Скоморошинах» — ораторії та концерту, надаючи театралізації цим жанровим різновидам.
Посилання
Batovska, O. M. (2009). Artistic and stylistic landmarks of I. Shamo’s opera “Yatran Games”. Scientific bulletin of A. V. Nezhdanova Odesa State Musical Academy, 10, 221–231. [In Ukrainian].
Batovska, O. M. (2015). Features of the choral style of I. Shamo (on the material of the cycle “Flying Cranes”). Bulletin of I. Franko Lviv National University. Series: Mystetstvo, 16, 48–56. [In Ukrainian].
Bielik-Zolotarova, N. A. (2011). Opera and choral work of Ukrainian composers of the second half of the XX century: ways of development [Thesis of the candidate of art history]. [In Ukrainian].
Konkova, G. (2007). New in the genre. I. Shamo Choir-Opera “Yatran Games on V. Yukhimovych’s Texts”. Scientific bulletin of P. I. Chaikovskyi National Musical Academy of Ukraine, 49, 89–92. [In Ukrainian].
Kopylova, T., Shamo T. I. (ed.) (2006). Igor Shamo is a person (I was and will be with you every moment…: memories, articles, materials about the composer Igor Shamo). Grono, 140–142. [In Ukrainian].
Kucherova, E. P. (1998). On the Evolution of Textural Means in Choral Work I. Shamo. Mystetstvoznavstvo ta profesiina osvita: collection of scientific works, 2, 29–36. [In Russian].
Nevenchanaia, T. (1982). Igor Shamo. Muzychna Ukraina. [In Russian].
Parkhomenko, L. (2007). Choral works a cappella I. Shamo 1956–1961. Scientific bulletin of P. I. Chaikovskyi National Musical Academy of Ukraine, 49, 82–89. [In Ukrainian].
Prykhodko, G. (2007). Choral work of Igor Shamo. Scien-tific bulletin of P. I. Chaikovskyi National Musical Academy of Ukraine, 49, 138–149. [In Ukrainian].
Serhaniuk, L. (2004). Stylistics of the Ukrainian a cappella choral opera (on the material of L. Dychko’s work) [Abstract of the thesis of the candidate of art history]. [In Ukrainian].
Shamo, I. (1982). Skomoroshyny. Kyiv. [Manuscript]. [In Ukrainian].
Shamo, T. I. (ed.) (2006). I was and will be with you every moment…: memories, articles, materials about the composer Igor Shamo. Grono. [In Ukrainian].
Tereshchenko, A. (2007). Igor Shamo. Sketch for a creative portrait. Context — the formation of Ukrainian folk opera. Scientific bulletin of P. I. Chaikovskyi National Musical Academy of Ukraine, 49, 125–131. [In Ukrainian].
Yukhymovych, V. (2007). The element of melody. Scientific bulletin of P. I. Chaikovskyi National Musical Academy of Ukraine, 49, 53–57. [In Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.