До джерел полісемантики кітчу (на прикладі «духовної пісні» XVII–XVIII століть)

Автор(и)

  • Т. М. Дубровний Львівський національний університет ім. Івана Франка, м. Львів, Україна https://orcid.org/0000-0003-4879-0008

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.075.10

Ключові слова:

кітч, духовна пісня, «Богогласник», копіювання, тиражування, конформізм, «високе» мистецтво, освіта

Анотація

У статті пропонується розгляд явища кітчу в контексті розвитку культури Західної Європи, відмінність протікання культурологічних процесів яких суттєво відрізнялася від процесів, що протікали в культурі колонізованої України. Основна причина таких відмінностей полягала насамперед в аристократичних імперативах та освітніх тенденціях, що сукупно сприяло розвитку мистецтва в цілій Європі. У цей період Україна перебувала на маргінесі метрополій і внаслідок історичних обставин не була спроможною розвиватися подібно до західноєвропейських умов. У зв’язку з тривалою відсутністю домінуючої ролі в суспільстві, і, зокрема, відсутністю університетів, акцент був зроблений на творчому поступі в межах церковного мистецтва та наслідування західних зразків, а також розвитку аматорського мистецтва, що сформувало цілий пласт «низової» культури. На цій основі виявлено використання засобів «кітчу» задовго до того, як у Німеччині XIX ст. виник сам цей термін із внутрішніми полісемантичними ознаками. Спостережено відмінності в його функціонуванні: в європейських країнах кітч ніс негативну семантику, а в Україні — навпаки, поширювалися й у свій спосіб інтерпретувалися найактуальніші зразки досягнень європейської культури. На прикладі жанру духовної пісні XVII–XVIII ст. показано, як проникали пісенні і танцювальні ритмо-формули «високого» європейського мистецтва в паралітургійну практику української культури.

Біографія автора

Т. М. Дубровний, Львівський національний університет ім. Івана Франка, м. Львів

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри музикознавства та хорового мистецтва

Посилання

Alchuk, M. P., Batsevych, F. S., Boiko, I. M. (2013). Culturology: encyclopedic dictionary. (P. 181). V. P. Melnyk (Еd.). Ivan Franko Lviv National University. [In Ukrainian].

Antonovych, M. (2013). Specifics of Ukrainian church singing. I. Pylatiuk (Ed.). Ukrayinsʹka muzyka: naukovyy chasopys. (Pр. 6–16). Lviv. [In Ukrainian].

Bodryiiar, Zh. (2006). Kitsch. Consumer society. His myths and structures. Moscow. https://gtmarket.ru/library/basis/3464 [In Russian].

Bulat, T. (1989). Chamber-vocal lyrics: Formation of a romance song. Istoriya ukrayinsʹkoyi muzyky. (Vol. 1: Vid naydavnishykh chasiv do seredyny ХІХ st.). (Pp. 231–254). Kyiv. [In Ukrainian].

Dahlhauz, C., Eggebrecht, H.-H. (1992). Co to jest muzyka? D. Lachowska (Przeklad). Panstwowy Instytut Wydawniczy. [In Polish].

Dubrovnyi, T. (2021a). The evolution of the song genre in Ukraine (from folklore to kitsch and hit). O. L. Oliinyk, O. L. Zosim, O. M. Markova. (Ed.). Transformatsiia muzychnoi osvity i kultury: tradytsiia i suchasnist: materialy Mizhnarodnoi naukovo-tvorchoi internet-konferentsii (3–5 travnia 2021 r., m. Odesa). (Рр. 63–65). Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine; Odessa National Music Academy named after AV Nezhdanova; Odessa organization National Union. compos. Of Ukraine. Astroprynt. [In Ukrainian].

Dubrovnyi, T. (2021b). Kitsch as a driving force in the evolution of the song genre in Ukraine in the XIX — first half of the XX century. Liudyna. Dialoh. Tsyfrova kultura: Zbirnyk naukovykh statei ta tez naukovykh povidomlen za materialamy naukovykh kruhlykh stoliv: «Kulturna antropolohiia: predmet i osnovni problemy», 20.05.2021, «Dialoh kultur u polikulturnomu prostori suchasnosti», 27.05.2021 ta Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Liudyna v tsyfrovomu sviti. Efekty smerti, teatru, “zavisy”, realnoho yak fenomeny suchasnoho mystetstva», 04.06.2021 (Рр. 132–134). [In Ukrainian].

Dubrovnyi, T. M. (2021c). Song genre in the works of Ukrainian composers of the first half of the twentieth century: through the prism of folklore, kitsch and hit. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv: naukovyi zhurnal, №3, 167–173. [In Ukrainian].

Dziuba, I. M., Zhukovskyi, A. I., Zhelezniak, M. H. etc. (Еd.). (2019). Kitsch. Encyclopedia of Modern Ukraine: electronic version. NAS of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. Institute of Encyclopedic Research of the National Academy of Sciences of Ukraine. http://https://esu.com.ua/search_articles.php?id=7117 [In Ukrainian].

Herasymova-Persydskaia, N. (1983). Partesny concert in the history of musical culture. Muzyka. [In Russian].

Hrinchenko, M. (1959). Ukrainian romance. M. Hordiichuk (Ed.). Vybrane. (Pp. 183). Kyiv. [In Ukrainian].

Korniy, L. (1993). Ukrainian school drama and spiritual music of the XVII — first half of the XVIII century. Academy of Sciences of Ukraine; Institute of Ukrainian Archaeography, etc. Kyiv. [In Ukrainian].

Korniy, L. (1996). History of Ukrainian music (in 3 volumes). Vydavnytstvo M. P. Kots. [In Ukrainian].

Martynov, V. I. Composer’s End. «VEBKNIGA». (Pp. 9–10). www.litres.ru/static/or4/view/or.html?baseurl=/pub/t/63739746.&art=63739746&trials=1&user=0&file=81367156&price=399.99&texttrialbutton=Купить%20полную%20версию%20за%20399.99&uilang=ru&catalit2&half=1&track_reading&friendly_url=%2Fvladimir-martynov-27150296%2Fkonec-vremeni-kompozitorov%2F [In Russian].

Medvedyk, Yu. (2006). Ukrainian spiritual song of the XVII–XVIII centuries. Vydavnytstvo Ukrainskoho Katolytskoho Universytetu. [In Ukrainian].

Pylypovych, V. (2004). Introductory word / Vytvytskyi, V. Old Galician solo song of the XIX century. Yu. Yasynovskyi (Еd.). (Рр. 7–18). Peremysʹkyy tsentr kulʹturnykh initsiatyv «Mytusa». [In Ukrainian].

Sirotinskaja, N. (2017). Irmologion by Mikhail Levitsky, 1838. Theorie und Geschichte der Monodie. Internationale wissenschaft Tagung. (Band 9, рр. 378–389). Wien-Brno. [In Russian]. [In Ukrainian].

Syrotynska, N. (2010). Myroslav Antonovych as a medieval musicologist. Musica humana. (Р. 3, Рр. 61–72). Lviv. [In Ukrainian].

Tsalay-Yakymenko, O. (2002). Kyiv School of Music of the XVII century. Scientific Society named after TG Shevchenko. Kyiv; Lviv; Poltava. [In Ukrainian].

Vytvytskyi, V. (2004). Old Galician solo song of the XIX century. Peremysʹkyy tsentr kulʹturnykh initsiatyv «Mytusa». [In Ukrainian].

Yasynovskyi, Yu. (1996). Ukrainian and Belarusian nonlinear Irmola of the 16th-18th centuries: Catalog and codicological-palaeographic research. Lviv. [In Ukrainian].

Yasynovskyi, Yu. (2011). Byzantine hymnography and church monody in the Ukrainian reception of early modern times. Lviv. [In Ukrainian].

Zadorozhnyi, I. (Еd.). (2010). Irmologion of 1809 by Ivan Yugachevich-Sklyarsky. «Karpaty». [In Ukrainian].

Zosim, O. (2009). Western European spiritual song in the East Slavic lands in ХVІІ–ХІХ centuries: a monograph. The National Academy of Management of Culture and Arts is your path to success. [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-21

Номер

Розділ

Мистецтвознавство