До джерел полісемантики кітчу (на прикладі «духовної пісні» XVII–XVIII століть)
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.075.10Ключові слова:
кітч, духовна пісня, «Богогласник», копіювання, тиражування, конформізм, «високе» мистецтво, освітаАнотація
У статті пропонується розгляд явища кітчу в контексті розвитку культури Західної Європи, відмінність протікання культурологічних процесів яких суттєво відрізнялася від процесів, що протікали в культурі колонізованої України. Основна причина таких відмінностей полягала насамперед в аристократичних імперативах та освітніх тенденціях, що сукупно сприяло розвитку мистецтва в цілій Європі. У цей період Україна перебувала на маргінесі метрополій і внаслідок історичних обставин не була спроможною розвиватися подібно до західноєвропейських умов. У зв’язку з тривалою відсутністю домінуючої ролі в суспільстві, і, зокрема, відсутністю університетів, акцент був зроблений на творчому поступі в межах церковного мистецтва та наслідування західних зразків, а також розвитку аматорського мистецтва, що сформувало цілий пласт «низової» культури. На цій основі виявлено використання засобів «кітчу» задовго до того, як у Німеччині XIX ст. виник сам цей термін із внутрішніми полісемантичними ознаками. Спостережено відмінності в його функціонуванні: в європейських країнах кітч ніс негативну семантику, а в Україні — навпаки, поширювалися й у свій спосіб інтерпретувалися найактуальніші зразки досягнень європейської культури. На прикладі жанру духовної пісні XVII–XVIII ст. показано, як проникали пісенні і танцювальні ритмо-формули «високого» європейського мистецтва в паралітургійну практику української культури.
Посилання
Alchuk, M. P., Batsevych, F. S., Boiko, I. M. (2013). Culturology: encyclopedic dictionary. (P. 181). V. P. Melnyk (Еd.). Ivan Franko Lviv National University. [In Ukrainian].
Antonovych, M. (2013). Specifics of Ukrainian church singing. I. Pylatiuk (Ed.). Ukrayinsʹka muzyka: naukovyy chasopys. (Pр. 6–16). Lviv. [In Ukrainian].
Bodryiiar, Zh. (2006). Kitsch. Consumer society. His myths and structures. Moscow. https://gtmarket.ru/library/basis/3464 [In Russian].
Bulat, T. (1989). Chamber-vocal lyrics: Formation of a romance song. Istoriya ukrayinsʹkoyi muzyky. (Vol. 1: Vid naydavnishykh chasiv do seredyny ХІХ st.). (Pp. 231–254). Kyiv. [In Ukrainian].
Dahlhauz, C., Eggebrecht, H.-H. (1992). Co to jest muzyka? D. Lachowska (Przeklad). Panstwowy Instytut Wydawniczy. [In Polish].
Dubrovnyi, T. (2021a). The evolution of the song genre in Ukraine (from folklore to kitsch and hit). O. L. Oliinyk, O. L. Zosim, O. M. Markova. (Ed.). Transformatsiia muzychnoi osvity i kultury: tradytsiia i suchasnist: materialy Mizhnarodnoi naukovo-tvorchoi internet-konferentsii (3–5 travnia 2021 r., m. Odesa). (Рр. 63–65). Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine; Odessa National Music Academy named after AV Nezhdanova; Odessa organization National Union. compos. Of Ukraine. Astroprynt. [In Ukrainian].
Dubrovnyi, T. (2021b). Kitsch as a driving force in the evolution of the song genre in Ukraine in the XIX — first half of the XX century. Liudyna. Dialoh. Tsyfrova kultura: Zbirnyk naukovykh statei ta tez naukovykh povidomlen za materialamy naukovykh kruhlykh stoliv: «Kulturna antropolohiia: predmet i osnovni problemy», 20.05.2021, «Dialoh kultur u polikulturnomu prostori suchasnosti», 27.05.2021 ta Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Liudyna v tsyfrovomu sviti. Efekty smerti, teatru, “zavisy”, realnoho yak fenomeny suchasnoho mystetstva», 04.06.2021 (Рр. 132–134). [In Ukrainian].
Dubrovnyi, T. M. (2021c). Song genre in the works of Ukrainian composers of the first half of the twentieth century: through the prism of folklore, kitsch and hit. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv: naukovyi zhurnal, №3, 167–173. [In Ukrainian].
Dziuba, I. M., Zhukovskyi, A. I., Zhelezniak, M. H. etc. (Еd.). (2019). Kitsch. Encyclopedia of Modern Ukraine: electronic version. NAS of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. Institute of Encyclopedic Research of the National Academy of Sciences of Ukraine. http://https://esu.com.ua/search_articles.php?id=7117 [In Ukrainian].
Herasymova-Persydskaia, N. (1983). Partesny concert in the history of musical culture. Muzyka. [In Russian].
Hrinchenko, M. (1959). Ukrainian romance. M. Hordiichuk (Ed.). Vybrane. (Pp. 183). Kyiv. [In Ukrainian].
Korniy, L. (1993). Ukrainian school drama and spiritual music of the XVII — first half of the XVIII century. Academy of Sciences of Ukraine; Institute of Ukrainian Archaeography, etc. Kyiv. [In Ukrainian].
Korniy, L. (1996). History of Ukrainian music (in 3 volumes). Vydavnytstvo M. P. Kots. [In Ukrainian].
Martynov, V. I. Composer’s End. «VEBKNIGA». (Pp. 9–10). www.litres.ru/static/or4/view/or.html?baseurl=/pub/t/63739746.&art=63739746&trials=1&user=0&file=81367156&price=399.99&texttrialbutton=Купить%20полную%20версию%20за%20399.99&uilang=ru&catalit2&half=1&track_reading&friendly_url=%2Fvladimir-martynov-27150296%2Fkonec-vremeni-kompozitorov%2F [In Russian].
Medvedyk, Yu. (2006). Ukrainian spiritual song of the XVII–XVIII centuries. Vydavnytstvo Ukrainskoho Katolytskoho Universytetu. [In Ukrainian].
Pylypovych, V. (2004). Introductory word / Vytvytskyi, V. Old Galician solo song of the XIX century. Yu. Yasynovskyi (Еd.). (Рр. 7–18). Peremysʹkyy tsentr kulʹturnykh initsiatyv «Mytusa». [In Ukrainian].
Sirotinskaja, N. (2017). Irmologion by Mikhail Levitsky, 1838. Theorie und Geschichte der Monodie. Internationale wissenschaft Tagung. (Band 9, рр. 378–389). Wien-Brno. [In Russian]. [In Ukrainian].
Syrotynska, N. (2010). Myroslav Antonovych as a medieval musicologist. Musica humana. (Р. 3, Рр. 61–72). Lviv. [In Ukrainian].
Tsalay-Yakymenko, O. (2002). Kyiv School of Music of the XVII century. Scientific Society named after TG Shevchenko. Kyiv; Lviv; Poltava. [In Ukrainian].
Vytvytskyi, V. (2004). Old Galician solo song of the XIX century. Peremysʹkyy tsentr kulʹturnykh initsiatyv «Mytusa». [In Ukrainian].
Yasynovskyi, Yu. (1996). Ukrainian and Belarusian nonlinear Irmola of the 16th-18th centuries: Catalog and codicological-palaeographic research. Lviv. [In Ukrainian].
Yasynovskyi, Yu. (2011). Byzantine hymnography and church monody in the Ukrainian reception of early modern times. Lviv. [In Ukrainian].
Zadorozhnyi, I. (Еd.). (2010). Irmologion of 1809 by Ivan Yugachevich-Sklyarsky. «Karpaty». [In Ukrainian].
Zosim, O. (2009). Western European spiritual song in the East Slavic lands in ХVІІ–ХІХ centuries: a monograph. The National Academy of Management of Culture and Arts is your path to success. [In Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.