Менеджмент креативних технологій у соціокультурній сфері

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.075.04

Ключові слова:

менеджмент культури, соціокультурна сфера, креативні технології, культуротворчість

Анотація

Розглянуто сучасний менеджмент культури як інструмент забезпечення креативного процесу в культуротворчій діяльності. Визначено, що умовами ефективної реалізації креативних технологій і практик у соціокультурній сфері є забезпечення розвитку креативного мислення особистості, створення сприятливих обставин для групової творчої роботи в команді, удосконалення процесу традиційної соціокультурної діяльності на основі креативних інновацій, розвиток стимулюючого середовища для реалізації креативних ініціатив із застосуванням новітніх управлінських технологій.

Біографія автора

Н. О. Максимовська, Харківська державна академія культури

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри менеджменту культури та соціальних технологій

Посилання

Cherepanova, S. O. (2012). Philosophy of education and the phenomenon of cultural creativity: methodological foundations of research. Uchenye zapiski Tavricheskogo nacionalnogo universiteta im. V. I. Vernadskogo. Serija “Filosofiia. Kulturologiia. Politologiia. Sociologiia”, 24 (65), 253–261. [In Ukrainian].

Creative Europe Program (2013). https://creativeeurope.in.ua/ [In Ukrainian].

Darenskyi, V. (2010). The phenomenon of dialogue as a universal of culture. Doksa, 15, 172–182. [In Ukrainian].

European Union Eastern Partnership Program “Culture and Creativity” 2015–2018 (2015). https://www.culturepartnership.eu/ua/page/culture-matters [In Ukrainian].

Fed, V. (2012). Cultural existence: functions and general principles of development. Skhid, 1 (115), 170–173. [In Ukrainian].

Grow.google. (d.b.). New digital features from Google. https://grow.google/intl/ua [In Ukrainian].

Institute of Culture Strategy. (2012). On approval of the strategy for the development of culture of Lviv until 2025: resolution. [In Ukrainian].

Karpiak, M. O. (2017). Formation of creative spaces and their significance for the economic development of the region in the conditions of decentralization of power. Sotsialno-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy, 3, 139–142. [In Ukrainian].

Kopievska, O. R. (2018). Transformational processes in cultural practices of Ukraine: global, glocal context and local features (end of XX — beginning of XXI century). [Thesis of the Dr. of Cultural Studies, National Academy of Management of Culture and Arts]. [In Ukrainian].

Leontieva, V. (2014). Management as a profession: role and status in the cultural process. Bulletin of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. Filosofiia, 42, 125–136. [In Ukrainian].

Maksymovska, N. O. (2021). Applied culturology and culture management: research methodology. Culture of Ukraine, 74, 17–22. [In Ukrainian].

Okorsky, V. P., Valiukh, A. M. (2017). Creative Management: A Textbook. National University of Water Management and Environmental Sciences. [In Ukrainian].

Quarantined with Plan B x Kultura Zvuka, [Online event]. (2020, May 23). https://www.facebook.com/events/272653823858447/ [In Ukrainian].

Shchegliuk, S. D. (2017). Features of the development of the creative industry in Ukraine: promising forms of spatial organization. Sotsialno-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy, 6, 143–150. [In Ukrainian].

Tkachenko, L. I. (2017). Creativity and creativity: modern content. Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti, 9–10 (28–29), 32–35. [In Ukrainian].

Verkhovna Rada of Ukraine. (2002). On innovation activity: as of December 5, 2012: Law of Ukraine. (№ 40-IV). zakon.rada.gov.ua. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text [In Ukrainian].

Verkhovna Rada of Ukraine. (2011). On culture № 2778: as of December 28, 2014: Law of Ukraine. No. 76-VIII). zakon.rada.gov.ua. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-21

Номер

Розділ

Культурологія