Традиція як спосіб трансляції культурних кодів у сучасній українській культурі (конотації народного костюма)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.075.03

Ключові слова:

традиції, культурний код, українська культура, народний одяг, костюм

Анотація

Досліджуються особливості традиції як способу трансляції культурних кодів у сучасній українській культурі. Проаналізовано трактування сутності категорії «традиція», яка визначається як спосіб здійснення наступності, у якому інтегруються тенденції творчої діяльності минулого, що мають значення для сучасного розвитку; та «культурний код», який визначається як унікальні культурні ознаки, що перейшли народам від предків або як закодована в певній формі інформація, що надає змоги ідентифікувати культуру. Визначено, що культурний код України є оригінальним і своєрідним, адже він базується на самобутності культури народів, котрі населяли країну. Означено, що за допомогою культурного коду та комбінування предметів одягу й поєднання їх у певну сукупність можна сформувати повідомлення, яке зрозуміле іншим носіям конкретної культури. Визначено, що для того щоб визначити стилістичні ознаки сучасного костюма з застосуванням національного одягу як об’єкта творчості, слід взяти до уваги «етнічний стиль».

Біографії авторів

M. В. Александрова, Харківська державна академія культури

кандидат філософських наук, доцент

Н. Є. Шолухо, Харківська державна академія культури

кандидат культурології, доцент

Посилання

Aimagambetova, M. M., Zhakupova, G. T. (2020). Informatively communicative nature of the cultural code in the media discourse (on the example of the Kazakh press). Bulletin of L. N. Gumilyov Eurasian National University. Series: Filologia, 4 (133), 55–69. https://doi.org/10.32523/2616-678X-2020-133-4-55-69. [In Russian].

Arutiunov, S. A. (1982). Custom, ritual, tradition. Sovet. Jetnografija, 2, 58–99. [In Russian].

Avanesova, G. A., Kuptsova, I. A. (2008). Culture codes: essence and purpose. Socialno-gumanitarnye znaniia, (1), 30–43. [In Russian].

Baeva, L. V. (2012). Preservation of cultural heritage as the embodiment of the value of tradition. Filosofiia i obshchestvo: Scientific and theoretical journal, 1, 109–118. [In Russian].

Butenko, E. G., Tarasenko, O. A. (2021). Modern Ukrainian embroidery: a sign, image and symbol in the art of Hanna Onikienko. Perspektyvy. Social and political journal, 1, 71–76. [In Ukrainian].

Cassirer, E. (1998). Favorites. Experience about a person. Yu. A. Muravyov (Translation from English and comments). Gardarika. [In Russian].

D’Andrade Roy, G. (1984). Cultural Meaning Systems. In Richard A. Shweder, Robert A. LeVine. Cultural Theory: Essays on Mind, Self and Emotion, 88–115. Cambridge University Press. [In English].

Demska, O. (2019). Street name as а cultural code. https://doi.org/10.36059/978-966-397-127-8/20-38. [In English].

Egle, L. Y. (2012). Genesis of musical folklore of Siberia (on the material of the Kemerovo region): monograph. Kemerovo State University of Culture and Arts. [In Russian].

Egle, L. Y. (2014). Traditional culture: main approaches to research. Bulletin of Kemerovo State University of Culture and Arts, 29, 43–50. [In Russian].

Foucault, M. (1977). Words and things. Archeology of the Humanities. V. Vizgin, N. Avtonomova (Translated from French). Progress. [In Russian].

Gotsaliuk, A. A. (2014). Socio-philosophical dimension of Ukrainian clothing. Multiverse. Filosofskyi almanakh, 6–7, 134–144. [In Ukrainian].

Hyatt, J., Simons, H. (1999). Cultural Codes — Who Holds the Key? The Concept and Conduct of Evaluation in Central and Eastern Europe. Evaluation. (Vol. 5. Issue 1, 23–41). [In English].

Krasnykh, V. V. (2002). Ethnopsychology and linguoculturology. ITDGK “Gnozis”. [In Russian].

Mikhailova, N. G. (2002). Folk culture in modern conditions. RIK. [In Russian].

Mironenko, V. P., Sinitskaya, A. S. (2009). The evolution of Ukrainian folk costume in the socio-cultural context of the avant-garde. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts. Mystetstvoznavstvo. Arkhitektura, 5, 128–135. [In Ukrainian].

Orlova, N. S. (2019). Integration of national costume in the design of modern clothing. Ethnodesign in the context of the Ukrainian national revival and European integration: collection of scientific works, 2, 401–405. V. H. Korolenko Poltava National Pedagogical University. [In Ukrainian].

Plakhov, V. D. (1982). Traditions and society: the experience of philosophical and sociological research. Mysl. [In Russian].

Selivanova, O. O. (2010). Linguistic encyclopedia. Dovkillia. [In Ukrainian].

Shipilova, E. A. (2015). A modern approach to the study of costume as a cultural code. Analitika kulturologii, (1(31)), 79–85. [In Russian].

Telia, V. N. (1996). Russian Phraseology: Semantic, Pragmatic and Linguistic and Cultural Aspects. Nauka. [In Russian].

Tolstaia, S. M. (2007). On the concept of cultural codes. Collection of articles on the occasion of 60 years of the birth of Baiburin A. K. Studia Ethnologica AB 60, 23–31. [In Russian].

Tolstoi, N. I., Tolstaia, S. M. (1995). About “Slavic Antiquities” dictionary. Slavianskie drevnosti, 5–14. Indrik. [In Russian].

Zapesotskii, A. S., Lukianov, V. (2007). Dmitrii Likhachev: about the essence of cultural tradition. Voprosy kulturologii, 7, 4–12. [In Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-21

Номер

Розділ

Культурологія