Тема радянсько-української війни (1917–1921) в українському кінематографі 1920­х рр.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.073.12

Анотація

Актуальність теми. Фільми про радянсько­ українську війну (1917–1921), як її тоді називали, громадянську війну, займали одне з провідних місць у репертуарі українського кіно 1920­х рр. Але в працях істориків кіно ця тема не набула належного відображення і є маловивченою сторінкою в історії українського кінематографу. Тому актуальність цього дослідження полягає, головним чином, у заповненні істотного пробілу в історії українського кіно.

Мета статті — дослідити жанрові і тематичні особливості українських фільмів про радянсько­українську війну (1917–1921) у 1920­ті рр.

Методологією цього дослідження є методи і принципи мистецтвознавчого аналізу фільмів Всеукраїнського фотокіноуправління (далі ВУФКУ) в 1920­ті рр. про радянсько­українську війну (1917–1921) як складової вітчизняного і світового кінематографу.

Результати. Сучасний мистецтвознавчий аналіз фільмів, знятих українськими кінематографістами в 1920­ті рр. про радянсько­українську війну (1917–1921), засвідчив, що, незважаючи на вагому частку стрічок вищевказаної тематики в загальній частці кінокартин ВУФКУ, кількість не переросла в якість. Насамперед це пояснюється домінуванням ідеологічної складової, яка на той час превалювала над мистецькими засадами.

Новизна. Стаття є першою спробою сучасних українських кінознавців проаналізувати художні фільми про радянсько­українську війну (1917–1921), зняті сто років тому фахівцями ВУФКУ.

Практичне значення. Всесторонньо досліджена тема радянсько­української війни (1917–1921) в українському кінематографі 1920­х рр. може стати основою для подальших наукових розвідок й написання як дисертацій, так і навчальних посібників з історії кіномистецтва.

Висновки. Переважна частина фільмів про т. зв. революцію і радянсько­українську війну (1917–1921), як її тоді називали, громадянську війну, створена ВУФКУ в 1928–1930 рр., виявилася малоцікавою й не користувалася значним успіхом у глядачів. Ставилися ці фільми, здебільшого, за методами агітки, плаката, без особливого заглиблення в суть явища, сценарій створювався за певним шаблоном — паралельний показ хороших, відважних партизанів і плюгавих білих. Тобто, з одного боку, дурні буржуї, знущаються і катують своїх класових ворогів, з іншого — розумні, героїчні, доброзичливі представники робітничого класу. На думку деяких сучасників, фільми про події, як її тоді називали, громадянської війни, потребували інших форм, іншого втілення. Від агітки, трафаретної схеми — до поглибленішого виявлення моментів класової боротьби, від спрощеного зовнішнього відображення подій до конкретної індивідуалізації учасників подій. Однак ці фільми відіграли важливу роль для розвитку пригодницького кіно.

Біографії авторів

В. Н. Миславський, Харківська державна академія культури

доктор мистецтвознавства, доцент кафедри телебачення

О. В. Безручко, Київський національний університет культури і мистецтв

доктор мистецтвознавства, професор

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-05

Номер

Розділ

Мистецтвознавство