Вияви «некласичного» в оркестровому письмі К. Дебюссі
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.072.19Ключові слова:
оркестрове письмо К. Дебюссі, Новий час, простір, континуальність, дискретність, оркестрова фактураАнотація
Досліджено специфіку оркестрового письма К. Дебюссі шляхом виявлення ознак «некласичного», що відмежовує принципи класико-романтичної оркестровки від оркестровки музики ХХ ст. й відбиває нові уявлення про час, простір, матерію в європейській культурі Новітнього часу. Виявлено генезис «некласичного» в специфіці темоутворення, розвитку тематизму та формотворення. Систематизовано вияви «некласичного»: 1) функціональна зміна оркестрової фактури на основі нон-ієрархічності як домінуючого принципу; 2) формування щільного, «речового» з точки зору смислової організації та, водночас, позбавленого маси з точки зору фізично-матеріальної організації музичного простору, 3) нівелювання межі між експонуючим (континуальним) і розвиваючим (дискретним) типами оркестровки; 4) взаємопроникнення континуальності та дискретності як результат стирання межі між функціями тла і рельєфу й експонуючим та розвиваючим типами оркестровки.
Посилання
Arkadiev, M. A. (1992). Temporary structures of New European music (experience of phenomenological research). Moscow: «Byblos». [In Russian].
Barsova, I. (1975). Symphonies by Gustav Mahler. Moscow: Sovetsky kompozitor. [In Russian].
Berginer, B. (1975). On the polyphonic development in the sonata forms of Bela Bartok’s quartets. K. Yuzhak (Ed.), Polyphony (pp. 104–140). Moscow: Muzyka. [In Russian].
Bobrovsky, V. P. (2018). Thematicism as a factor in musical thinking. Essays. Vol. 2. Moscow: KomKniga. [In Russian].
Chashchina, S. V. (2000). The concept of musical duration (on the example of the instrumental creativity of Claude Debussy). (Thesis abstract ... candidate of Art History). State Research Institution of Culture “Russian Institute of Art History”. St. Petersburg. [In Russian].
Denisov, E. (1986). On some features of the compositional technique of Claude Debussy. Contemporary Music and the Problems of the Evolution of Composer Technique (pp. 90–111). Moscow: Sovetsky kompozitor. [In Russian].
Denisov, E. (1982). Percussion instruments in a modern orchestra. Moscow: Sovetsky kompozitor. [In Russian].
Gerasimova-Persidskaya, N. A. (2012). Music in a new cultural paradigm. Music. Time. Space (pp. 327–334). Kуiv: Duh i Litera. [In Russian].
Golovinsky, G. (1981). Composer and folklore. Moscow: Muzyka. [In Russian].
Gurkov, V. (1987). Orchestral principles and modal thinking of I. Stravinsky (on the example of “The Sacred Spring”). Orchestral Styles In Russian Music (pp. 82–94). [In Russian].
Iskhakova, S. Z. (1998). “Non-classical” sound space: musical composition of the early 20th century in the context of the ideas of the time. (thesis abstract ... candidate of Art History). Russian Academy of Music. Gnesins. Moscow. [In Russian].
Kokoreva, L. (2010). Claude Debussy: A Study. Moscow: Muzika. [In Russian].
Kon, Iu. (1984). Schoenberg. Music of the XX century: Essays. P. 2, book 4. (pp. 401–425). Moscow. [In Russian].
Konoreva, E. V. (2012). Music by Claude Debussy interpreted by French conductors. (Thesis abstract ... candidate of Art History). Moscow State Conservatory. P. I. Tchaikovsky. Moscow. [In Russian].
Korobetska, S. Yu. (2011). Orchestral style: theory, history, participation: Monograph. Kуiv: Publishing house of M. P. Drahomanov National Pedagogical University. [In Ukrainian].
Mozgot, S. A. (2006). Musical space in the works of Claude Debussy. (Thesis abstract ... candidate of Art History). Saratov State Conservatory named after L. V. Sobinov. Saratov. [In Russian].
Rovenko, E. (2013). Henri Bergson: “Debussy’s music is” la durée “music”. Scientific Bulletin of the Moscow Conservatory, 3, 14–37. [In Russian].
Rovenko, E. (2015). Time in philosophical and artistic thinking. Henri Bergson, Claude Debussy. Odilon Redon. Moscow: Progress-Traditsiya. [In Russian].
Tsytovich, V. (1972). Specificity of B. Bartok’s timbre thinking in quartets and in orchestral works. Questions of theory and aesthetics of music, 11, 147–166. [In Russian].
Tsytovich, V. (1983). Phonism of the orchestral vertical Debussy. Debussy and Twentieth Century Music (pp. 64–90). [In Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.