Фортепіанні концерти А. Караманова: «крива» мовностильової еволюції

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.072.14

Ключові слова:

концерт, концертно-фортепіанний стиль, А. Караманов, концертність і симфонізм, триптих фортепіанних концертів А. Караманова

Анотація

Розглянуто особливості концертно-фортепіанного стилю А. Караманова — видатного українського композитора, творчість котрого лише останнім часом стає предметом музикознавчого дискурсу. Окреслюється «крива» мовностильової еволюції, етапи якої позначені трьома масштабними концертами композитора, останній з яких, з підзаголовком «Ave Maria», уже здобув світову популярність і увійшов до репертуару видатних виконавців як в Україні, так і за її межами. На основі повного аналізу жанрово-стилістичного комплексу феномену «фортепіанний концерт» запропоновано дефініцію поняття «концертно-фортепіанний стиль», що екстраполюється на авторський стиль А. Караманова в цьому жанрі. Означено та узагальнено характерні ознаки трьох фортепіанних концертів композитора — своєрідного циклу-триптиха, у якому через діяльність А. Караманова як композитора-піаніста втілено константні та індивідуально-новаторські ознаки жанру, що набув значення симфонізованої концептуальної моделі не лише у його творчості, а й у діяльності багатьох композиторів України та зарубіжжя кінця ХХ–ХХI ст.

Біографія автора

О. Л. Кріпак, Харківська державна академія культури

кандидат мистецтвознавства, старший викладач кафедри «Фортепіано» факультету «Музичне мистецтво»

Посилання

Alschwang, A., Bernand, G. (Ed.) (1964). Problems of genre realism (On the 70th anniversary of the death of A. S. Dargomyzhsky). Izbrannye sochineniya. (Vol., 1, 97–103). Moscow: Muzyka. [In Russian].

Aranovsky, M. (1979). Symphonic searches. The problem of genre in music 1960–1975. Leningrad: Sovetskiy kompozitor. [In Russian].

Asafiev, B. V. (1971). Musical form as a process. Leningrad: Muzyka, Leningradskoe otdelenie. [In Russian].

Corto, A. (1965). About piano art: Articles. Materials. Documents. Moscow: Muzyka. [In Russian].

Dahlhaus, C. (1973). Zur Problematik der musikalischen Gattungen im 19. Jahrhundert. Gattungen der Musik in Einzeldarztellungen. Bern; Munchen; Francke. [In German].

Kholopov, Yu., Krylatova, S. (Ed.) (2005). Outsider of Soviet music: Alemdar Karamanov. Alemdar Karamanov. Music, life, destiny. Memoirs, articles, conversations, research, radio broadcasts (pp. 76–95). Moscow. [In Russian].

Kholopova, V. N. (2000). Music as an art form. Moscow: Lan’. [In Russian].

Klochkova, Ye. (2005). Biblical Symphonies of Alemdar Karamanov. Moscow: Classics-XXI. [In Russian].

Koshcheyeva, I. (2009). Piano works by A. S. Karamanov. Muzyka i vremya, 9, 16–22. [In Russian].

Kripak, O. L. (2012). A. Karamanov’s concert-piano style (based on three concerts for piano and orchestra). (Аuthor’s dissertation, Candidate of Art History). Kharkiv. [In Ukrainian].

Krylatova, S. (Ed.) (2005). Conversation of Alexander Sokolov with Alemdar Karamanov. Alemdar Karamanov. Music, life, destiny. Memoirs, articles, conversations, research, radio broadcasts (pp. 200–213). Moscow. [In Russian].

Loktyushina, L. Yu. (1993). Piano works by Alemdar Karamanov: diploma work; A. S. Belonenko (Scientific superintendent), St. Petersburg State Rimsky-Korsakov Conservatory, Department of Music History [manuscript]. [In Russian].

Long, M., Milstein, I. (Ed.) (1981). At the piano with Claude Debussy. Ispolnitel’skoe iskusstvo zarubezhnykh stran (pp. 38–74). Moscow. [In Russian].

Losev, A. (1995). Form. Style. Expression. Moscow: Mysl. [In Russian].

Nazaykinsky, E. V. (1982). Logic of musical composition. Moscow: Muzyka. [In Russian].

Poldyaeva, O., Krylatova, S. (Ed.) (2005). Apocrypha or message? About the work of Alemdar Karamanov. Alemdar Karamanov. Music, life, destiny. Memoirs, articles, conversations, research, radio broadcasts (pp. 102–131). Moscow. [In Russian].

Rakhmanova, M., Krylatova, S. (Ed.) (2005). Music is the conductor of the sounding world. Alemdar Karamanov. Music, life, destiny. Memoirs, articles, conversations, research, radio broadcasts (рр. 40–49). Moscow. [In Russian].

Rovner, A., Krylatova, S. (Ed.) (2005). Alemdar Karamanov’s unique creative path. Alemdar Karamanov. Music, life, destiny. Memoirs, articles, conversations, research, radio broadcasts (рр. 196–200). Moscow. [In Russian].

Schnittke, Al., Krylatova, S. (Ed.) (2005). In search of his way. Alemdar Karamanov. Music, life, destiny. Memoirs, articles, conversations, research, radio broadcasts (pp. 29–33). Moscow. [In Russian].

Sokol, O. V. (1996). Stylistics of musical speech and terminological remarks (Author’s thesis for science degree of cand. of art history: special. 17.00.03 –“Musical art”). Kyiv. [In Ukrainian].

Stadnichenko, V., Krylatova, S. (Ed.) (2005). Gospel of Karamanov. Alemdar Karamanov. Music, life, destiny. Memoirs, articles, conversations, research, radio broadcasts (pp. 144–152). Moscow. [In Russian].

Syriatsky, V. O. (2003). Modest Mussorgsky as a reformer of piano art: manual. Kharkiv: Fakt. [In Russian].

Zadneprovskaia, G., Krylatova, S. (Ed.) (2005). Rhetorical figures in the music of the XX century (on the example of the work of A. Karamanov). Alemdar Karamanov. Music, life, destiny. Memoirs, articles, conversations, research, radio broadcasts (pp. 284–254). Moscow. [In Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-23

Номер

Розділ

Мистецтвознавство