Художні особливості портретних робіт народного художника Хусейнгулу Алієва
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.072.09Ключові слова:
портрет, новаторство образів, Азербайджан, Нахчиван, художник, Хусейнгулу Алієв, монументальність, ритм, колір, світло і тіньАнотація
Актуальність. Роботи Х. Алієва відзначаються вдалими різкими кольоровими переходами, тональними плямами, світловими ефектами, миттєвими відблисками у формуванні динамізму, а також унікальною творчою позицією художника в поєднанні з різними композиційними структурами. Тому розгляд його творчості нині надзвичайно важливий.
Мета статті — дослідити художні особливості портретних робіт народного художника Х. Алієва.
Методологія. Під час дослідження використано метод порівняльного аналізу.
Результати. У творі «Молла Насреддін», який зараз зберігається в приватній колекції в Норвегії, художник втілив глибоке вираження динамізму в композиції: як жорсткість рухів, раптові стрибки, так і контрастний перехід кольорів від світлого до темного та навпаки. Серед графічних прикладів, створених у згаданий період, унікальна композиція твору «Дороги» привертає увагу аудиторії. Художник оспівав далекий шлях, сповнений руху великої кількості людей, які ідуть в одному напрямку. Марш людей, котрі долучаються до руху на порожньому фоні, виражає їх спільне мислення та волю. Тут художник успішно впровадив масове мислення.
Цікава та жартівлива композиція художника в його карикатурі «Мистецький мученик», створена приблизно 20 років тому. Сценічний гімн виступу довговухого, котрий тримає в руках бубон, у художній формі чітко виражає задум митця. Вирішення символічного значення, наданого художником деяким сценам життя, використовуючи народні вислови в унікальній композиційній структурі, дозволяє оцінювати творчість художника, подаючи його в різній формі в кожному творі. Наприклад, у своїй роботі 2001 р. «Вони роблять старий Місяць зіркою» він похвалив астролога, що сидів на орлі з відрізаною головою і перетворював старий місяць на зірки на небі. Художник мав на увазі людей, які були невдячними та відступниками.
Практичне значення. Роботи Х. Алієва надзвичайно цікаві й важливі для всіх дослідників, художників завдяки глибокому вираженню динамізму в композиції. Молоді митці можуть використовувати його живописну форму та методи у своїй діяльності.
Висновки. У результаті дослідження можна відзначити, що в роботах Х. Алієва художні перебільшення, різні оцінки подій або керування ними відповідно до змісту твору становлять неординарні творчі відкриття. Наприклад, художник, який перетворив фрагмент всесвітньовідомого скульптора О. Родена «Мислитель» на картину, показав, як дві змії стикаються, б’ються і намагаються отруїти одна одну, водночас вони заглиблені в роздуми про світ події. Тут різкість художнього узагальнення в такій складній сцені, як знищення тієї самої статі, змушує глядача замислитися.
Посилання
Ahmadova, F. (2019). Genre diversity in paintings of People’s artist Huseyngulu Aliev. News of Nakhchivan branch of ANAS: Social and humanitarian sciences series, 3, 259–264. [In English].
Akhundlu, Y. (1999). Literary environment in Nakhchivan. Gobustan, 2. [In English].
Aliev Huseyngulu Ali oglu (2002). In Nakhchivan encyclopedia. Baku. [In English].
Aliev Huseyngulu Ali oglu (2008). In Encyclopedia of Jalil Mammadguluzade. Baku: East-West. [In English].
Aliev, A. (2009). People’s artist of Azerbaijan Huseyn Aliev. Baku. [In English].
Basin, E. A. (1986). To the definition of the genre of the portrait (based on the material of the Soviet pictorial portrait of the 1960–1970s). Sovetskoe iskusstvoznanie. (Issue 20). Moscow. [In Russian].
Bayramgizi (2011). Afsana The memory of People’s Artist Huseyn Aliev was commemorated with deep respect and esteem. Khalg, April 23, 7. [In English].
Habibbeyli, I. (2019). Professional artist and skilled sculptor. 525th newspaper, February 9, 10–11. [In English].
Ibrahimov, A. (1982). The artists of Nakhchivan. Literature and art, November 5. [In English].
“Know me as I am ...”. Dedication to the memory of People’s Artist Huseyn Aliev. Bizim Asr, 92 (808). [In English].
Mamedova, F. A. (2020). Artistic display of the image of a person in the work of Huseyngulu Aliev. Paradigmata poznani, 4, 84–87. [In Russian].
Mirzazadeh, O. (1982). Works of the artists of Nakhchivan. Literature and art, 5 November. [In English].
Nakhchivan patterns: works of artists of Nakhchivan Autonomous Republic (2005). Ministry of Culture of the Republic of Azerbaijan. Baku: Indigo. [In English].
Nakhchivan encyclopedia (2005). (In 2 volumes). Nakhchivan. [In English].
Sadikhova, S. (2011). The world of colorful colors: People’s artist Huseyngulu Aliev proved himself as a master in various fields of fine arts. Culture, May 25, 12. [In English].
Sadikhova, S. (2019). The art world of People’s artist Huseyngulu Aliev: album-monograph. Nakhchivan: “Ajami” Publishing and Printing Union. [In English].
Veyselli, U. (2011). Diversity of genres and styles in the works of Huseyngulu Aliev. Music world, 2/47, 107–108. [In English].
Singer, L. S. (1986). Essays on the theory and history of portrait. Moscow: Izobrazitel’noe iskusstvo. [In Russian].
Singer, L. S. (1974). Creative problems of modern por-trait in easel painting. Hudozhnik, 22–38. Moscow. [In Russian].
Singer, L. S. (1976). Some trends in the development of the image of a contemporary in portrait painting of the 60s — early 70s. Moscow: Sovetskij hudozhnik. [In Russian].
The 70th anniversary of People’s Artist Huseyngulu Aliev has been marked. https://azertag.az/xeber/Xalq_ressami_Huseynqulu_Alievin_70_illik_yubileyi_qeyd_edilib-1242049. [In Azeri].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.