Упровадження медіаосвіти та медіаграмотності в сучасну українську освітню систему
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.072.04Ключові слова:
медіа, медіаосвіта, медіаграмотність, медіакомпетентність, українська ідентичністьАнотація
Розглянуто впровадження медіаосвіти в українську освітню систему, особливості формування медіаграмотності студентської спільноти в закладах вищої освіти. Термін «медіаосвіта» визначено як процес розвитку особистості за допомогою і на матеріалі засобів масмедіа, результатом якого є медіаграмотність. Під час дослідження ми послуговувались такими методами наукового пізнання, як аналіз, синтез, статистичний та описовий методи. Також використано аналітичні методи узагальнення різних поглядів учених з проблем розвитку медіаосвіти, медіаграмотності й медіакомпетентності. Визначено специфіку та пріоритетні напрями розвитку медіаосвіти, необхідність цілеспрямованої підготовки особистості до протидії інформаційним загрозам зовнішніх джерел. Обґрунтовано актуальність медіаграмотності як одного з головних пріоритетів державної освітньої політики з питань виховання студентської молоді. Особливості сучасного рівня розвитку освіти, особистісні комунікативні потреби, специфіка і рівень розвитку медіакультури студентів надають змоги припустити, що найприйнятнішим для ефективного впровадження наскрізної медіаграмотності в педагогічній практиці було б інтегрування курсів медійної грамотності в базові освітні програми.
Посилання
Chekmyshev, O. V. (2003). Race with the shadow. Manipulation of consciousness and monitoring of mass media. Nezalezhnyi kulturolohichnyi chasopys «I», 30. Retrieved from http://www.ji.lviv.ua/n30texts/chekmyshev.htm. [In Ukrainian].
Fedorov, A. V. (2008). Media education in Russia and Ukraine: a comparative analysis of the current stage of development (1992–2008). Mediaobrazovanie, 4, 23–45. [In Russian].
Koropatnyk, M. M. (2016). Media education in Ukraine: history and present. Siverianskyi litopys, 3, 159–174. [In Ukrainian].
Kubey, R. (1997). Media Education: Portraits of an Evolving Field. Media Literacy in the Information Age. (рp. 1–14). New Brunswick & London: Transaction Publishers. [In English].
Lytvyn, A. V., Robak, V. Ye. (2013). Tasks of media education in training. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Pedahohika, 3, 31–37. [In Ukrainian].
Maklyuen, M. (2003). Understanding Media: External Human Extensions. Moscow — Zhukovsky: «KANON-press-Ts», «Kuchkovo pole». [In Russian].
Ministry of Education and Science of Ukraine. (2011). On conducting an all-Ukrainian experiment on the introduction of media education in the educational process of secondary schools of Ukraine: order of the Ministry of Education and Science of Ukraine from 27.07.2011 № 886. [In Ukrainian].
Morar, M. V. (2018). Національна ідея як фактор консолідації українського суспільства. Hileia: scientific journal: collection of scientific works. Issue 131 (4), 391–395. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/gileya_2018_131_104. [In Ukrainian].
Naidonova, L. A. (2007). Laboratory of Psychology of Mass Communication and Media Education. Kul’tura narodov Prichernomor’ya, 120, 176–178. [In Ukrainian].
Naidonova, L. A., Sliusarevska, M. M. (Ed.). (2016). The concept of introducing media education in Ukraine. Kyiv. [In Ukrainian].
Onkovych, H. V. (2014). Professionally-oriented media education in higher education. Vyshcha osvita Ukrainy, 2, 80–87. [In Ukrainian].
Pocheptsov, G. (2016). Meanings and wars: Ukraine and Russia in information and semantic wars. Kyiv: Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia”. [In Ukrainian].
Subota, Ye. V. (2019). National identity and consolidation of society in the field of mass media functioning. Retrieved from https://cutt.ly/XbSvVN9. [In Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.