Соціально-культурні та економічні засади міського туризму

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.072.02

Ключові слова:

міський туризм, туристична діяльність, соціально-культурні засади, економічні аспекти, імідж, туристична інфраструктура, місцева громада

Анотація

Розглянуто міський туризм та його внесок у розвиток як міської економіки, так і загальнодержавної, соціально-культурне життя міського населення та вплив на формування іміджу країни. Виявлено тісний зв’язок між соціально-культурними й економічними складовими міського туризму. З’ясовано, що туризм є стратегічним сектором міської економіки і сприяє соціальному та культурному розвитку міста, впливає на підвищення добробуту і задоволеності життям населення, формує позитивний імідж країни у світі. Доведено, що туристична діяльність є новим джерелом доходу для місцевих громад.

Біографії авторів

Л. Д. Божко, Харківська державна академія культури

доктор культурології, доцент кафедри туристичного бізнесу

М. М. Зайцева, Харківська державна академія культури

кандидат економічних наук, доцент кафедри туристичного бізнесу

Посилання

Hataliak, O., Hanych, O. (2017). Theoretical approaches to defining the concept of tourism in cities. Heohrafiia. Ekonomika i turyzm: natsionalnyi ta mizhnarodnyi dosvid, Proceedings of the XI scientific conference with international participation. (p. 50–55). Lviv. [In Ukrainian].

Dutsiak, I., Terebukh, A. Methodological aspects of the analysis of urban tourism resources. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Retrieved from www.vestnik-econom.mgu.od.ua/journal/2015/13-2015/33.pdf. [In Ukrainian].

Pysarevskyi, I. M. (Ed.). (2011). Tourism and the city: experience, problems and prospects: monograph. Kharkiv National Academy of Municipal Economy. Kharkiv. [In Ukrainian].

Action plan for territorial and spatial development of cities in the framework of the implementation of the New Urban Agenda: practical solutions, monitoring and evaluation. Retrieved from https://www.un.org/ru/chronicle/article/21902. [In Russian].

The most visited cities in the world. Retrieved from https://incomartour.com.ua/news/349. [In Russian].

Fastovets, O. O. (2018). Cities as centers of urban (urban) tourism development. Young Scientist, 4.2 (56.2), 167–170. [In Ukrainian].

Ali Yılmaz, Dr. Semra Gunay (2012). Urban Tourism and Its Contribution to Economic and Image Regeneration. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/329529240_Urban_Tourism_and_Its_Contribution_to_Economic_and_Image_Regeneration. [In English].

Castela, Ana (2018). Impacts of Tourism in an Urban Community: The Case of Alfama. Athens Journal of Tourism. Vol. 5, Issue 2, 133–148. [In English].

Dunneet al. 2010; IPK International, 2013, 2016; UNWTO, 2014; Veille info Tourisme, 2014. [In English].

Eldridge, A. (2019). Strangers in the night: nightlife studies and new urban tourism. Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, 11 (3), 422–435. [In English].

Freytag, T., Bauder, M. (2018). Bottom-up touristification and urban transformations in Paris. Tourism Geographies, 20 (3), 443–460. [In English].

Grube, N. (2019). Touristifizierung “stadtverträglich“ machen. Neue Ansätze in der Berliner Tourismus politik. Freytag, T. & Kagermeier, A. (Eds.). Touristifizierungurbaner Räume? Studienzur Freizeit- und Tourismusforschung, Bd 15. (s. 59–72). Mannheim, MetaGis-Verlag. [In Deutsche].

Hakeem, S. M. A., & Khan, M. Y. (2018). Urban tourism: the perspective on tourism impacts in Cambridge, United Kingdom. Marketing and Management of Innovations, 3, 268–275. [In English].

Jang, H., Park, M. (2020). Social media, media and urban transformation in the context of overtourism. International Journal of Tourism Cities, 6 (1), 233–260. [In English].

Mordue, T. (2017). New urban tourism and new urban citizenship: researching the creation and management of postmodern urban public space. International Journal of Tourism Cities, 3 (4), 399–405. [In English].

Nilsson, J. (2020). Conceptualizing and contextualizing overtourism: the dynamics of accelerating urban tourism. International Journal of Tourism Cities, ahead-of-print. [In English].

Stors, N. (2020). Constructing new urban tourism space through Airbnb. Tourism Geographies. [In English].

Swarbrooke, J. (2000). Tourism, economic development and urban regeneration: a critical evaluation. Robınson, M., Sharpley, R., Evans, N., Long, P. and Swarbrooke, J. (Eds.). Developments in Urban and Rural Tourism. (pp. 269–286). London: Business Education Publishers Ltd. [In English].

Travel & Tourism Economic Impact 2014 World. World Travel & Tourism Council. (р. 10). [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-23

Номер

Розділ

Культурологія