Константи й новації в оркестровому письмі балету «Агон» І. Стравінського

Автор(и)

  • Г. С. Савченко Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, Харків, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-9845-0450

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.071.15

Ключові слова:

І. Стравінський, балет «Агон», оркестрове письмо, оркестрова фактура, поліфонія, серійна техніка

Анотація

Досліджено специфіку оркестрового письма балету «Агон» І. Стравінського з точки зору взаємодії виявлених нами константних принципів багатофігурності, комбінаторності й пластичності та новацій, зумовлених підвищеною значимістю поліфонічних прийомів. Згруповано номери балету з погляду домінування константних або новаційних принципів оркестрового письма. Систематизовано типи оркестрової фактури в номерах із пріоритетом горизонтального мислення: одноголосся (унісон) або розщеплення унісону; фактура на основі контрапунктичної взаємодії коротких ліній; фактура на базі контрастної поліфонії, яка виникає в результаті поєднання довгих ліній; фактура на основі імітаційної поліфонії. Досліджено специфіку реалізації названих принципів як констант оркестрового письма І. Стравінського й «універсалій» його оркестрового мислення в новому мовно-стилістичному контексті.

Біографія автора

Г. С. Савченко, Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, Харків

Кандидат мистецтвознавства, доцент, кафедра композиції та інструментування

Посилання

Asafev, B. (1977). Book about Stravinsky. Leningrad: Muzyka. [In Russian].

Baeva, A. A. (2009). Opera theater of I. F. Stravinsky. Moscow: KRASAND. [In Russian].

Glivinskii, V. V. (1995). Later work of I. F. Stravinsky. Study. Donetsk: “Donechchyna”. [In Russian].

Druskin, M. (2009). Igor Stravinsky. Personality, creativity, views. L. G. Kovnatskaia et al. (Ed.), Collection of works (Vol. 4, p. 31–265). St. Peters-burg: Kompozitor. [In Russian].

Zaderatskii, V. V. (1980). I. Stravinsky’s Polyphonic Thinking: Research. Moscow: Muzyka. [In Russian].

Kardash, N. S. (2010). Opera “The Rake’s Progress” and ballet “Agon” by Igor Stravinsky — the phenomenon of the last opus. (thesis abstract … candidate of Art History). Russian Institute of Art History. St. Petersburg. [In Russian].

Koliadenko, N., Shmelkova, A. (2013). Plasticity as a general aesthetic and musical phenomenon. Vestnik muzykal’noy nauki, 5–11. Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/n/plastichnost-kak-obscheesteticheskoe-i-muzykalnoe-yavlenie/viewer. [In Russian].

Korobetska, S. Yu. (2011). Orchestral style: theory, history, modernity: monograph. Kyiv: Publishing house of Drahomanov National Pedagogical Drahomanov University. [In Ukrainian].

Savenko, S. (2001). Stravinsky’s World. Moscow: Kompozitor. [In Russian].

Savchenko, G. S. (2019). Multifigure of orchestral writing as a principle of time and space organization in I. F. Stravinsky’s orchestral works (from early ballets to Symphony in C and Symphony in three parts). Aspects of historical musical study, 16, 242–258. [In Ukrainian].

Savchenko, H. S. (2020). Combinatorics as a principle of orchestral thinking of I. F. Stravinsky. Culture and art: modern tendencies and prospects, Materials of all-Ukrainian scientific-practical conference. (P. 281–283). Odesa: «Helvetyka». [In Ukrainian].

Smirnov, V. V. (2011). From folklorism to new classics. As for the problem of periodization of I. Stravinsky’s works. Ustyluh — Hollywood: about Stravinsky and his works. (Р. 13–30). St. Petersburg: Composer. [In Russian].

Schnittke, A. (1973). Paradoxicality as a trait of Stravinsky’s musical logic. I. F. Stravinsky. Articles and materials, p. 383–434. [In Russian].

Yarustovskii, B. M. (1982). Igor Stravinsky. Leningrad: Muzyka. [In Russian].

Richardson, M. (2003). A Manual, a Model, and a Sketch. The “Bransle Gay” Dance Rhythm in Stravinsky’s Ballet Agon. Mitteilungen der Paul Sacher Stiftung, 16, 29–35. [In English].

Rogers, L. (2004). A Serial Passage of Diatonic Ancestry in Stravinsky’s. The Flood. Journal of the Royal Musical Association, 129 (2), 220–239. doi.org/ 10.1093/jrma/129.2.220. [In English].

Smyth, D. (2000). Stravinsky as Serialist: The Sketches for Threni. Music Theory Spectrum, 22(2), 205–224. doi.org/10.2307/745960. [In English].

Straus, J. (1999). Stravinsky’s Serial “Mistakes”. Journal of Musicology, 17 (2), 231–271. doi.org/ 10.2307/763889. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-02

Номер

Розділ

Мистецтвознавство