Стратегії репрезентації християнських образів і мотивів у мистецтві пізньорадянського Харкова

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.071.13

Ключові слова:

пізньорадянська епоха, мистецтво Харкова, християнська тематика, іронія, профанізація, колаж

Анотація

Розглянуто специфіку функціонування релігійної тематики в образотворчому мистецтві Харкова 1960-х — 1980-х рр. Наголошено, що внаслідок траєкторії розвитку тогочасного політичного дискурсу християнська образність в українському мистецтві пізньорадянського періоду була маргіналізована та існувала здебільшого в латентній, прихованій формі. Проаналізовано значний масив живописних, графічних і фотографічних робіт харківських художників, що належать до неофіційного та «дозволеного» мистецтва. Окреслено історичний контекст їх створення, який визначився широкою присутністю владного контролю. Виявлено, що для авторських візій означеної проблематики характерна рефлексія соціальної дійсності через іронію і деконструкцію впізнаваних сакральних образів та іконографічних схем (розп’яття, Мадонни, П’єти, есхатологічна мотивіка). Акцентовано, що останнє часто реалізовувалося завдяки прийомам колажності та цитування, що підкреслюють розлом між буденністю та Величним.

Біографія автора

О. А. Осадча, Харківська державна академія культури

Кандидат мистецтвознавства, викладач, кафедра теорії і історії мистецтв

Посилання

Agamben G. (2011). Homo Sacer. Sovereign Power and Bare Life. Moscow: Europa. [In Russian].

Aronson О. (2002). Bohème: Experiences of the Community (Sketches to the History of Asociality. Moscow: “Pragmatika kultury” Foundation. [In Russian].

Bakhmet T. (2010). Bakhchanyan as Myth. Novaia kozha: art and literature almanac, 3, 12–40. [In Russian].

Belting H. (2002). Iamge and cult: A history of the image before the era of art. Moscow: Progress-Traditsiia. [In Russian].

Bernard-Kovalchuk N. (2020). Kharkiv school of photography: playing against instrument. Kharkiv: MOKSOP. [In Ukrainian].

Bulanova M. (2015). Erik Bulatov: “The main task of art is freedom”. Logos, 04, 180–193. [In Russian].

Hleba H. (2019). Evgenii Svetlichnyi: “Social topic has never interested me before or now”. Korydor. Retrieved from http://www.korydor.in.ua/ua/voices/evgenij-svetlichnyj-mne-socialnaya-tema-nikogda-ne-byla-interesna-ni-togda-ni-sejchas.html#_ftnref2. [In Russian].

Diakonov V. (2016). Vagrich Bakhchanyan: “I’ve changed sausage for pencils”. Artgid. Retrieved from https://artguide.com/posts/1144. [In Russian].

Zavalishin V. (1982). Mastery of Anatolii Krynskii. Tretia volna. 12, 86-90. [In Russian].

Zinik Z. (1979). Sots-Art. Sintaksis. 03, 74–102. [In Russian].

Art of Ukrainian Sixtiers (2015). O. Balashova, L. Herman (Eds.). Kyiv: Osnovy. [In Russian].

Kelly K., Sirotinina S. (2008). “It was unclear and funny”: Holidays of the last decades of the Soviet government and their reception by children. Antropologicheskii forum, 08, 258–298. [In Russian].

Lachaud J.-M. (1999). Collage/Montage. Collage-2. Moscow: Institute of Philosophy of Russian Academy of Science. [In Russian].

Nemtsova V. (2009). Experimental Art of V. Kulykov. Kulykov, 10–12. Kyiv: Rodovid. [In Ukrainian].

Pavelchuk I. (2008). Tendencies of the emblematic surrealism in the Ukrainian abstractionism of the late ХХ — early Х?? centuries. Evolution of E.?Svetlichnyi?s painting. ХІ centuries. Evolution of E. Svetlichnyi’s painting. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 14, 97–106. [In Russian].

Pavlova Т. (2018). Avantgarde in the fine art of Kharkiv of the XX century. (Thesis of the Doctor in Art Criticism). Lviv National Academy of Arts, Lviv, 2018. [In Ukrainian].

Pavlovа Т. (2007). Photographic art in the art culture of Kharkiv of the late XX century (on the material of landscape genre) (Thesis of the Candidate in Art Criticism). Kharkiv State Academy of Design and Arts, Kharkiv. [In Ukrainian].

Savytska L. (2012). Kharkiv art in the perspective of the XX century. Kharkiv. Art Map of Ukraine. Painting. Graphics. Sculpture: exhibition catalogue. Kyiv-Kharkiv: no p.h. [In Ukrainian].

Tarkovskii А. (1989). Word on Apocalypses. Iskusstvo kino, 02, 95–100. [In Russian].

Usenko N. (2015). “Limonian” exhibition in Kharkiv. Art-prostir, 01, 25–28. [In Ukrainian].

Usenko N. (2015). Artistic life of Kharkiv in the second half of the XX — early XXI century (Thesis of the Candidate in Art Criticism). Kharkiv State Academy of Design and Arts, Kharkiv. [In Ukrainian].

Shylo А. (2009). Notes on the art works of V. N Kulikov. Kulikov, 268–295. Kyiv: Rodovid. [In Russian].

Yurchak А. (2014). Eto bylo navsegda, poka ne konchilos. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie. [In Russian].

Scherpe K. (1986–1987). Dramatization and De-dramatization of the End: The Apocalyptic Consciousness of Modernity and Postmodernity. Cultural Critique, 05, 95–129.

Yevgenii Pavlov. Total Photography (2016). Kyiv: ArtHuss, UPHA. [In Ukrainian and English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-02

Номер

Розділ

Мистецтвознавство