Стратегії репрезентації християнських образів і мотивів у мистецтві пізньорадянського Харкова
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.071.13Ключові слова:
пізньорадянська епоха, мистецтво Харкова, християнська тематика, іронія, профанізація, колажАнотація
Розглянуто специфіку функціонування релігійної тематики в образотворчому мистецтві Харкова 1960-х — 1980-х рр. Наголошено, що внаслідок траєкторії розвитку тогочасного політичного дискурсу християнська образність в українському мистецтві пізньорадянського періоду була маргіналізована та існувала здебільшого в латентній, прихованій формі. Проаналізовано значний масив живописних, графічних і фотографічних робіт харківських художників, що належать до неофіційного та «дозволеного» мистецтва. Окреслено історичний контекст їх створення, який визначився широкою присутністю владного контролю. Виявлено, що для авторських візій означеної проблематики характерна рефлексія соціальної дійсності через іронію і деконструкцію впізнаваних сакральних образів та іконографічних схем (розп’яття, Мадонни, П’єти, есхатологічна мотивіка). Акцентовано, що останнє часто реалізовувалося завдяки прийомам колажності та цитування, що підкреслюють розлом між буденністю та Величним.
Посилання
Agamben G. (2011). Homo Sacer. Sovereign Power and Bare Life. Moscow: Europa. [In Russian].
Aronson О. (2002). Bohème: Experiences of the Community (Sketches to the History of Asociality. Moscow: “Pragmatika kultury” Foundation. [In Russian].
Bakhmet T. (2010). Bakhchanyan as Myth. Novaia kozha: art and literature almanac, 3, 12–40. [In Russian].
Belting H. (2002). Iamge and cult: A history of the image before the era of art. Moscow: Progress-Traditsiia. [In Russian].
Bernard-Kovalchuk N. (2020). Kharkiv school of photography: playing against instrument. Kharkiv: MOKSOP. [In Ukrainian].
Bulanova M. (2015). Erik Bulatov: “The main task of art is freedom”. Logos, 04, 180–193. [In Russian].
Hleba H. (2019). Evgenii Svetlichnyi: “Social topic has never interested me before or now”. Korydor. Retrieved from http://www.korydor.in.ua/ua/voices/evgenij-svetlichnyj-mne-socialnaya-tema-nikogda-ne-byla-interesna-ni-togda-ni-sejchas.html#_ftnref2. [In Russian].
Diakonov V. (2016). Vagrich Bakhchanyan: “I’ve changed sausage for pencils”. Artgid. Retrieved from https://artguide.com/posts/1144. [In Russian].
Zavalishin V. (1982). Mastery of Anatolii Krynskii. Tretia volna. 12, 86-90. [In Russian].
Zinik Z. (1979). Sots-Art. Sintaksis. 03, 74–102. [In Russian].
Art of Ukrainian Sixtiers (2015). O. Balashova, L. Herman (Eds.). Kyiv: Osnovy. [In Russian].
Kelly K., Sirotinina S. (2008). “It was unclear and funny”: Holidays of the last decades of the Soviet government and their reception by children. Antropologicheskii forum, 08, 258–298. [In Russian].
Lachaud J.-M. (1999). Collage/Montage. Collage-2. Moscow: Institute of Philosophy of Russian Academy of Science. [In Russian].
Nemtsova V. (2009). Experimental Art of V. Kulykov. Kulykov, 10–12. Kyiv: Rodovid. [In Ukrainian].
Pavelchuk I. (2008). Tendencies of the emblematic surrealism in the Ukrainian abstractionism of the late ХХ — early Х?? centuries. Evolution of E.?Svetlichnyi?s painting. ХІ centuries. Evolution of E. Svetlichnyi’s painting. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 14, 97–106. [In Russian].
Pavlova Т. (2018). Avantgarde in the fine art of Kharkiv of the XX century. (Thesis of the Doctor in Art Criticism). Lviv National Academy of Arts, Lviv, 2018. [In Ukrainian].
Pavlovа Т. (2007). Photographic art in the art culture of Kharkiv of the late XX century (on the material of landscape genre) (Thesis of the Candidate in Art Criticism). Kharkiv State Academy of Design and Arts, Kharkiv. [In Ukrainian].
Savytska L. (2012). Kharkiv art in the perspective of the XX century. Kharkiv. Art Map of Ukraine. Painting. Graphics. Sculpture: exhibition catalogue. Kyiv-Kharkiv: no p.h. [In Ukrainian].
Tarkovskii А. (1989). Word on Apocalypses. Iskusstvo kino, 02, 95–100. [In Russian].
Usenko N. (2015). “Limonian” exhibition in Kharkiv. Art-prostir, 01, 25–28. [In Ukrainian].
Usenko N. (2015). Artistic life of Kharkiv in the second half of the XX — early XXI century (Thesis of the Candidate in Art Criticism). Kharkiv State Academy of Design and Arts, Kharkiv. [In Ukrainian].
Shylo А. (2009). Notes on the art works of V. N Kulikov. Kulikov, 268–295. Kyiv: Rodovid. [In Russian].
Yurchak А. (2014). Eto bylo navsegda, poka ne konchilos. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie. [In Russian].
Scherpe K. (1986–1987). Dramatization and De-dramatization of the End: The Apocalyptic Consciousness of Modernity and Postmodernity. Cultural Critique, 05, 95–129.
Yevgenii Pavlov. Total Photography (2016). Kyiv: ArtHuss, UPHA. [In Ukrainian and English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.