Сонати № 2 та № 9 як віхи на шляху еволюції фортепіанного стилю О. Скрябіна

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.071.11

Ключові слова:

фортепіанна соната, соната-фантазія, соната-поема, О. Скрябін, сонатно-фортепіанний стиль О. Скрябіна

Анотація

Актуальність. Статтю присвячено розгляду двох фортепіанних сонат О. Скрябіна. Двочастинна Соната № 2, що класифікується як музичний пейзаж, розглядається в порівнянні виконавських версій С. Ріхтера та В. Ашкеназі. Одночастинна Соната № 9, яка дістала назву «Чорна Меса», розглядається у виконавських інтерпретаціях В. Софроницького та В. Горовиця.

Мета статті. За допомогою компаративного методу аналізу, уперше застосованого в цій статті стосовно творів О. Скрябіна, підтвердити універсальність скрябінського письма.

Результати. Розгляд двох фортепіанних сонат О. Скрябіна, які в комплексі репрезентують особливості його фортепіанного стилю як цілісного феномену, засвідчив, що скрябінський фортепіанний стиль за своєю природою є змішаним, композиторсько-виконавчим. Зазначено: його грандіозний макроцикл з 10 сонат постає як компендіум принципів фортепіанного мислення, характерних для постромантичної доби.

Висновки. Скрябінське письмо є універсальним, композиторсько-виконавчим, що підтверджується компаративним аналізом.

Біографія автора

Н. С. Лебедєва, Державна консерваторія Узбекистану

Доцент

Посилання

Alschwang, A. (1973). Life and work of A. N. Scriabin. Moscow: Nauka. [In Russian].

Asafiev, B. (1930). Russian music of the Republic of Tatarstan at the beginning of the XIX century. Moscow, Leningrad: ACADEMIA. [In Russian].

Gakkel, L. (1988). Piano sonatas by A. N. Lviv: Sovetsky kompozitor. [In Ukrainian].

Gakkel, L. (1988). In memory of V. Sofronitsky. Lviv: Sovetsky Kompozitor. [In Ukrainian].

Delson, V. (1961). Scriabin’s Piano Sonatas. Moscow: Nauka. [In Russian].

Drahulian, V. V. (2009). Artistic and philosophical ideas of A. N. Scriabin and their development in the music of the XX century (Extended abstract of dissertation of the Candidate of the History of Art: 17.00.03). Kharkiv. [In Ukrainian].

Meskhishvili, E. (1981). Scriabin’s Piano Sonatas. Moscow: Sovetsky kompozitor. [In Russian].

Nazaikinskii, E. V. (1982). Logic of musical composition. Moscow: Muzyka. [In Russian].

Pankratov, S. P. (1977). Texture in the piano works of Scriabin (Extended abstract of dissertation of the Candidate of the History of Art: 17.00.03). Kyiv. [In Ukrainian].

Razumeiko, I. (2007). Starry worlds of one-part sonatas by A. N. Scriabin (No. 5–10). Kyivske muzykoznavstvo: collection of articles. Kyiv Municipal Academy of Music named after R. M. Glier. [In Ukrainian].

Rubtsova, V. (1989). Alexander Nikolaevich Scriabin. Moscow: Muzyka. [In Russian].

Sokol, O. V. (1996). Stylistics of musical speech and terminological remarks (Extended abstract of dissertation of the Doctor of the History of Art: 17.00.03). Kyiv. [In Ukrainian].

Sukhlenko, I. Y. (2011). Performance style of Volodymyr Horowitz in the development of romantic tradition (Extended abstract of dissertation of the Candidate of the History of Art: 17.00.03). Kharkiv. [In Ukrainian].

Tyshko, S. V. (1993). The problem of national style in Russian opera: Glinka, Mussorgsky, Rimsky-Korsakov: research. Kyiv: Muzinform. [In Ukrainian]

Kholopova, V. N. (2000). Music as a kind of art: teaching guide. St. Petersburg: Lan. [In Russian].

Cherednichenko, T. (1993). The ideas of Yu. N. Kho-lopov about the philosophy of music. Moscow: LAUDAMUS. [In Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-02

Номер

Розділ

Мистецтвознавство