Титульна музейність як тренд світової літератури останнього п’ятдесятиріччя
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.071.06Ключові слова:
музейність, текст, тренд, К. Аткінсон, О. Забужко, Дж. Керрол, З. Ленц, О. Памук, Л. Таннер, М. ТренкАнотація
Визначено головні характерні ознаки концепту «титульна музейність» та виокремлено групу художніх наративів, що відповідають цим ознакам: «Краєзнавчий музей» Зиґфріда Ленца (Німеччина), «Зовні Собачого музею» Джонатана Керрола (США), «Ніч у музеї» Мілана Тренка (Хорватія), «За лаштунками в музеї» Кейт Аткінсон (Велика Британія), «Музей невинності» Орхана Памука (Туреччина), «Музей покинутих секретів» Оксани Забужко (Україна) та «Музей крадіїв» Ліан Таннер (Австралія). Розглянуто та проаналізовано музеологічні особливості кожного з означених текстів романної форми, що належать до окремих національних літератур світу. Розкрито спільні та відмінні ознаки розглянутих творів, установлено їх музеологічні властивості як єдиної групи наративів. Аргументовано, що титульна музейність є трендом світової літератури останнього п’ятдесятиріччя та що цей тренд має сталу тенденцію до зростання.
Посилання
Atkinson, K. (2018). Behind the Scenes at the Museum. Kyiv: Nash Format. [Іn Ukrainian].
Davidova, A. V. (2013). The novel “The Museum of Abandoned Secrets” by O. Zabuzhko in the light of literary criticism. Naukovi zapysky KhNPU. Literaturoznavstvo, 2(2), 41–47. [Іn Ukrainian].
Desvallées, A. and Mairesse, F. (2012). Key concepts of museology. Moscow: IKOM. [Іn Russian].
Ilyin, I. P. (2001). Postmodernism: Glossary of Terms. Moscow: Intrada. [Іn Russian].
Zabuzhko, O. (2008). “All our history is a museum of buried ‘secrets’”. Ukrainskyi zhurnal, 9, 46–49. [Іn Ukrainian].
Zabuzhko, O. (2009). Museum of Abandoned Secrets: A Novel. Kyiv: Fakt. [Іn Ukrainian].
Zabuzhko, O. (2010). “I’ve always wanted to write a novel that would be equal to life”. Retrieved from https://p.dw.com/p/Pdo7. [Іn Ukrainian].
Zatonsky, D. (1988). Memory of the past, or Two books by Siegfried Lenz. Hudozhestvennye orientiry XX veka. (Р. 393–412). Moscow: Sovetskij pisatel’. [Іn Russian].
Carroll, J. (2002). Behind the Walls of the Dog Museum. Moscow: Mahaon. [Іn Russian].
Lenz, S. (1982). The Natural History Museum. Moscow: Raduga. [Іn Russian].
Mykulchyk, R., Slobodyan, P., Didenko, E. and Rak, T. (2012). Dictionary-reference book of museum terminology. Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky. [Іn Ukrainian].
Pamuk, O. (2009). Museum of Innocence. Kharkiv: Folio. [Іn Ukrainian].
Smahlii, K. (2014). The best museum in Europe is private. Retrieved from https://life.pravda.com.ua/culture/2014/05/19/168868/. [Іn Ukrainian].
Pamuk, O. (2016). “I believe Islam is compatible with democracy”. Retrieved from https://meduza.io/feature/2016/11/02/ya-veryu-chto-islam-sovmestim-s-demokratiey. [Іn Russian].
Plusch, L. (2010). Enchantments from the land of OZ. Retrieved from http://litakcent.com/2010/01/25/chary-z-krajiny-oz/. [Іn Ukrainian].
Prokopovich, L. V. (2017). Museum themes in fiction: expanding the communication space of the museum. Muzei yak vizualnyi tekst kultury. (Р. 23–25). [Іn Russian].
Prokopovich, L. V. (2019). Theatricality of modern museum communications: socio-philosophical aspect. International Journal of Innovative Technologies in Social Science, 5, 25–30. [Іn Ukrainian].
Solntseva, E. and Shary, A. (2012). “Museum of Innocence” as a museum and a novel. Retrieved from https://www.svoboda.org/a/24566355.html. [Іn Russian].
Starytsky, M. P. (1996). For two hares: a comedy from a bourgeois beaten. Kyiv: Molod. [Іn Ukrainian].
Tanner, L. (2019). Museum of Thieves. Kyiv: Nebo BookLab. [Іn Ukrainian].
Tebeshevska-Kachak, T. (2010). A story that becomes literature in the style of Oksana Zabuzhko. Retrieved from http://bukvoid.com.ua/reviews/books/2010/02/09/083513.html. [Іn Ukrainian].
Tsikhovska, E. D. (2010). “Museum of Innocence” by Orhan Pamuk as the story of everyone. Aktualni problemy slovianskoi filolohii, XXІІІ (3), 72–77. [Іn Ukrainian].
Atkinson, K. (2020). Behind the Scenes at the Museum. Retrieved from https://www.kateatkinson.co.uk/book_detail.php?b=Behind_the_Scenes_at_the_Museum. [Іn English].
Goldman, L. (2006). Night at the Museum: The Junior Novelization. Woodbury, NY: Barron’s Educational Series. [Іn English].
OL. (2020). East Prussian state museum. History. Retrieved from https://www.ostpreussisches-landesmuseum.de/ru/museum/geschichte-des-museums/. [Іn Russian].
Pamuk, O. (2012). A modest manifesto for museums. Retrieved from https://www.craftcouncil.org/magazine/article/modest-manifesto-museums. [Іn English].
Steele, M. A. (2009). Night at the Museum: Battle of the Smithsonian. Woodbury, NY: Barron’s Educational Series. [Іn English].
Trenc, M. (1993). The Night at the Museum. Woodbury, NY: Barron’s Educational Series. [Іn English].
Trenc, M. (2013). Another night at the museum. New York, NY: Henry Holt. [Іn English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.