Робота над фактурою фортепіанних творів Ф. Шопена: аналітико-виконавські аспекти
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.070.17Ключові слова:
фактура в музиці, фортепіанна фактура, Ф. Шопен, фортепіанна фактура Ф. Шопена, аналітико-виконавські аспекти фактури творів Ф. ШопенаАнотація
Розглянуто особливості фортепіанної фактури у творах Ф. Шопена. Цей об’єкт розвідки висвітлюється з позицій виконавського аналізу, який поєднує музикознавчий підхід з технологією фортепіанної гри. Вибір фактурного аспекту в дослідженні шопенівського стилю, зосередженого на «образі» фортепіано, зумовлено завданнями художнього та технічного порядку. Адже будь-який шопенівський опус є не лише артефактом світової фортепіанної культури, але й предметом актуальної інтерпретації, навички якої закладаються ще під час навчання піаніста. У цьому контексті і відбувається дослідження — від загального (феномен фактури в музиці) до особ-ливого (фортепіанна фактура) та конкретного (шопенівська фортепіанна фактура з її виконавською атрибутикою). Означений підхід уважаємо не лише комплексним, але й дослідницьки новим, оскільки вивчення особливостей шопенівського фортепіанного письма є постійним завданням для виконавців, педагогів та учнів, котрі звертаються до його творів у процесі навчальної та творчої діяльності.Посилання
Breitgaupt, R., Hentova, E. (Ed.). (1970). Pianists about Chopin. Shopen kakim my ego slyshim. (P. 180–181). Moscow: Muzyka. [In Russian].
Gakkel, L. E. (1988). About the Stylish Playing: from observations on the interpretation of Prokofiev’s Piano Pieces). For a performer, teacher, listener: articles, reviews. (P. 75–81). Leningrad: Sovetskii kompozitor. [In Russian].
Dedusenko, Zh. V. (2002). Performing Piano School as a Kind of Cultural Tradition (Author’s abstract of the thesis for Ph.D. in Art History on Specialty 17.00.01 — Theory and History of Culture). Petro Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kyiv. [In Ukrainian].
Ignatchenko, G. I. (1984). On Dynamic Processes in Musical Texture (based on the Works of Ukrainian Soviet Composers). (Аuthor’s abstract of the thesis for Ph.D. in Art History). Kyiv. [In Russian].
Igumnov, K., Hentova, E. (Ed.). (1970). Pianists about Chopin: Chopin as we hear him. (P. 202–206). Moscow: Muzyka. [In Russian].
Zaborin, S. V. (2015). Chopiniana of Paderevskii as a Phenomenon of Polish Performance Culture. (Author’s abstract of the thesis for Ph.D. in Art History: Specialty 17.00.02 — Musical Art). Saint-Petersburg. Retrieved from http://old.conservatory.ru/files/avtorefZaborin.pdf. [In Russian].
Korto, A. (1965). About Piano Art: Articles, Materials, Documents. Moscow: Muzyka. [In Russian].
List, F. (1956). F. Shopen. Moscow: Muzgiz. [In Russian].
Milshein, Ja. I. (1983). Issues of Theory and History of Performance. Moscow: Sovetskii kompozitor. [In Russian].
Moskalenko, V. H. (2000). Artistic Function of Texture (before Defining the Concept). Scientific bulletin of Petro Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 7, 56–65. Kyiv. [In Ukrainian].
Nazaikinskii, E. V. (1988). Sound World of Music. Moscow: Muzyka. [In Russian].
Nazaikinskii, E. V. (1982). Logic of Musical Composition. Moscow: Muzyka. [In Russian].
Nazaikinskii, E. V. (2003). Style and Genre in Music. Moscow: Vlados. [In Russian].
Nikolaev, V. (1989). Chopin is a Teacher. Moscow: Muzyka. [In Russian].
Riabukha, N. A. (2014). Sound Image in the Performance Arts (Etymological Discourse). Interaction issues of art, pedagogics, theory and practice of education: collection of scientific articles (Issue 40, p. 71–84). I. P. Kotlyarevsky Kharkiv National University of Arts. Kharkiv. [In Russian].
Syriatskyi, V. O. (2003). Modest Mussorgskii as a Reformer of Piano Art. Kharkiv: Fakt. [In Ukrainian].
Holopova, V. N. (2000). Music as a Type of Art. Saint Petersburg: Lan. [In Russian].
Shkoliarenko, S. I. (2017). Artistic and Stylistic Functions of Texture in Concert Pieces for Piano and Orchestra by F. Chopin. (Author’s abstract of the thesis for Ph.D. in Art History). Kharkiv. [In Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.