DOI: https://doi.org/10.31516/2410-5325.070.06

Культурологічний аналіз концепції Gesamtkunstwerk Ріхарда Вагнера

V. V. Freidlina

Анотація


Досліджено з культурологічної точки зору концептуальну складову поняття Gesamtkunstwerk, яке було введено в мистецтвознавчий та філософський дискурс німецьким композитором Ріхардом Вагнером. Розглянуто з позицій сучасних досліджень культури сутність концепції гезамткунстверка. Вивчено історико-культурний контекст, у якому формувалися основні положення цієї концепції. Виявлено її специфічні ознаки: цілісність, гнучкість реагування на динамічні культурні зміни, здатність зберігати контекст художнього твору, синергетично підсилюючи ефект, який він справляє на глядача. Переосмислено роль мистецтва в суспільному житті. Акцентовано на запереченні елітарності мистецтва і необхідності залучення широких народних верств до культурних подій. Обґрунтовано доцільність застосування означеної концепції в гуманітарних дослідженнях різних галузей науки та культури сучасності.

Ключові слова


Gesamtkunstwerk; Ріхард Вагнер; синтез мистецтв; синергетичний ефект; досконалий твір мистецтва

Повний текст:

PDF

Посилання


Bogatov, M. (2011). Wagner’s Gesamtkunstwerk and the state. Sokrat, 3, 56–61. [In Russian].

Wagner, R. (1978). Selected works. Moscow: Iskusstvo. [In Russian].

Grigorash, A. V. (2012). Gezamtkunstwerk: on the history of the concept in German historiography. Aktual’nye problemy teorii i istorii iskusstva, 2, 321–326. [In Russian].

Groys, B. (2013). Gesamtkunstwerk Stalin. Moscow: Limited Liability Company “Ad Marginem Press”. [In Russian].

Ivanova, O. N. (2007). Gesamtkunstwerk: cultural and philosophical foundations, their representation in the theoretical and artistic heritage of R. Wagner. (Thesis of dissertation of the candidate of cultural studies: 24.00.01). Kostroma State University. Kirov. [In Russian].

Kagan, M. S. (1997). Aesthetics as a philosophical science. Saint-Peterburg: Limited Liability Partnership “TK Petropolis”. [In Russian].

Kravchenko, O. V. (2013). Postmodern context of the theoretical model of contemporary cultural policy. Kultura Ukrainy, 44, 25–33. [In Ukrainian].

Levik, B. V. (2011). Richard Wagner. Moscow: Book house “LIBROKOM”. [In Russian].

Markus, S. A. (1968). The history of musical aesthetics. (Vol. 2). Moscow: Muzyka. [In Russian].

Nikiforova, A. S. (2016). The idea of the synthesis of arts in European culture of the XIX–XX centuries. (Thesis of dissertation of the candidate of philosophical sciences: 09.00.13). Moscow State University M. V. Lomonosov. Moscow. [In Russian].

Pavelchuk, I. A. (2016). The idea of synthesis of arts as a historical and cultural basis of the conceptual foundations of postimpressionism. Visnyk KhDADM, 5, 37–43. [In Ukrainian].

Prognimak, O. D. (2018). Creative future of Ukraine: prospects and obstacles. Ekonomichniy visnyk Donbasu, 3(53), 212–227. [In Ukrainian].

Raku, M. G. (2007). Wagner. Guide. Moscow: Publishing House “Klassika–XXI”. [In Russian].

Rozhok, O. V. (2014). Synthesis of arts in the space of modern art culture. Kyivske muzykoznavstvo, 48, 16–25. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/kmuz_2014_48_4. [In Ukrainian].

Zedlmayr, H. (2008). Loss of the middle. Moscow: Progress-traditsiya. [In Russian].




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN 2522-1140 (Online), ISSN 2410-5325 (Print)
Адреса: 61057, м. Харків, Бурсацький узвіз, 4, к. 38а, Редакційно-видавничий відділ ХДАК. тел. +38(057)731-27-83
rvv2000k@ukr.net