Витоки романтичного фортепіанного концерту (на матеріалі творчості Даніеля Штейбельта)

Автор(и)

  • H. O. Stakhevych Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, м. Суми, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-5915-2434

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.068.22

Ключові слова:

виконавське мистецтво, піаністи-віртуози, композиторські принципи Д. Штейбельта, фортепіанна культура ХІХ ст., фортепіанний концерт, романтизм

Анотація

Висвітлено життєвий шлях і композиторську творчість одного з перших розробників романтичного напряму в музиці Даніеля Штейбельта (1765-1823). Охарактеризовано його виконавську діяльність як піаніста та визначено індивідуальні риси композиторського стилю. Досліджено жанрові, драматургічні та стилістичні особливості творчості митця у концертах №№ 3, 5, 6, 7 для фортепіано з оркестром Д. Штейбельта. Відзначено, що в ансамблевому співвідношенні композитор віддає першість партії фортепіано, якій притаманна віртуозність переважно імпровізаційно-варіаційного типу викладення із використанням широкого технічно-виконавського арсеналу піаніста. Виявлено розвиток романтичних тенденцій у художньо-образній сфері концертної творчості Д. Штейбельта, що проявилось у посиленні програмності концертів, створенні композитором рапсодичного та драматично-патетичного тематизму, суттєвому розширенні тонально-гармонічних зв’язків тощо.

Біографія автора

H. O. Stakhevych, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, м. Суми

кандидат мистецтвознавства, старший викладач, кафедра хореографії та музично-інструментального виконавства

Посилання

Alekseyev, A. D. (1988). The history of piano art: The textbook in 3 parts (Vol. 1–2). Moscow: Muzyka. [in Russian].

Alekseyev, A. D. (1948). Russian pianists: essays and materials on the history of pianism. А. Nikolayev (Ed.). Issue 2. Moscow: Muzgiz.. [in Russian].

Zolotnickaya, L. M. (2011). Daniel Steibelt: in the shadow of Beethoven, between Napoleon and Russia. St. Peterburg: Compozitor. [in Russian].

Landovskaya, V. (2007). The path to excellence. Dialogues, articles, and materials on the piano technique. Virtuoznost — togda i teper. (p. 298–305). St. Peterburg: Compozitor. [in Russian].

Riman, G. (1901–1904). Music dictionary. Yu. Yengel (Ed.). Moscow: Izdatelstvo P. Jurgensona. [in Russian].

Gega New (2013). Daniel Steibelt (1765-1823): Piano works; Anna Retrove-Foster. Retrieved from http://www.annapetrova.com/en/daniel-steibelt-1765-1823-piano-works-cd/. [in English].

Fétis, F. I. (1844). Universal biography of musicians and general bibliography of music. (Vol. 8). Paris: Bookstore, Printing and Foundry: Burellex. Meline, Cans and Company. [in French].

Grove, Dj. (1908). Dictionary of music and musicians. (Vol. IV, р. 682-688). NewYork: The Macmillan company; London: Macmillan & CO. [in English].

Hyperion (2016). The classical piano concerto: Steibelt; Howard Shelley & Ulster Orchesrta. Retrieved from https://www.hyperion-records.co.uk/notes/68104-B.pdf. [in English].

Schonberg, H. C. (1972). The great pianists. List Verlag. München. [in German].

Charles Burney and Robert Müller-Hartmann (1939). Two Unknown Letters of Charles Burney. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes. (Vol. 3, No. ½, р. 161–164). London: The Warburg Institute. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-03-05

Номер

Розділ

Мистецтвознавство