Витоки романтичного фортепіанного концерту (на матеріалі творчості Даніеля Штейбельта)
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.068.22Ключові слова:
виконавське мистецтво, піаністи-віртуози, композиторські принципи Д. Штейбельта, фортепіанна культура ХІХ ст., фортепіанний концерт, романтизмАнотація
Висвітлено життєвий шлях і композиторську творчість одного з перших розробників романтичного напряму в музиці Даніеля Штейбельта (1765-1823). Охарактеризовано його виконавську діяльність як піаніста та визначено індивідуальні риси композиторського стилю. Досліджено жанрові, драматургічні та стилістичні особливості творчості митця у концертах №№ 3, 5, 6, 7 для фортепіано з оркестром Д. Штейбельта. Відзначено, що в ансамблевому співвідношенні композитор віддає першість партії фортепіано, якій притаманна віртуозність переважно імпровізаційно-варіаційного типу викладення із використанням широкого технічно-виконавського арсеналу піаніста. Виявлено розвиток романтичних тенденцій у художньо-образній сфері концертної творчості Д. Штейбельта, що проявилось у посиленні програмності концертів, створенні композитором рапсодичного та драматично-патетичного тематизму, суттєвому розширенні тонально-гармонічних зв’язків тощо.Посилання
Alekseyev, A. D. (1988). The history of piano art: The textbook in 3 parts (Vol. 1–2). Moscow: Muzyka. [in Russian].
Alekseyev, A. D. (1948). Russian pianists: essays and materials on the history of pianism. А. Nikolayev (Ed.). Issue 2. Moscow: Muzgiz.. [in Russian].
Zolotnickaya, L. M. (2011). Daniel Steibelt: in the shadow of Beethoven, between Napoleon and Russia. St. Peterburg: Compozitor. [in Russian].
Landovskaya, V. (2007). The path to excellence. Dialogues, articles, and materials on the piano technique. Virtuoznost — togda i teper. (p. 298–305). St. Peterburg: Compozitor. [in Russian].
Riman, G. (1901–1904). Music dictionary. Yu. Yengel (Ed.). Moscow: Izdatelstvo P. Jurgensona. [in Russian].
Gega New (2013). Daniel Steibelt (1765-1823): Piano works; Anna Retrove-Foster. Retrieved from http://www.annapetrova.com/en/daniel-steibelt-1765-1823-piano-works-cd/. [in English].
Fétis, F. I. (1844). Universal biography of musicians and general bibliography of music. (Vol. 8). Paris: Bookstore, Printing and Foundry: Burellex. Meline, Cans and Company. [in French].
Grove, Dj. (1908). Dictionary of music and musicians. (Vol. IV, р. 682-688). NewYork: The Macmillan company; London: Macmillan & CO. [in English].
Hyperion (2016). The classical piano concerto: Steibelt; Howard Shelley & Ulster Orchesrta. Retrieved from https://www.hyperion-records.co.uk/notes/68104-B.pdf. [in English].
Schonberg, H. C. (1972). The great pianists. List Verlag. München. [in German].
Charles Burney and Robert Müller-Hartmann (1939). Two Unknown Letters of Charles Burney. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes. (Vol. 3, No. ½, р. 161–164). London: The Warburg Institute. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.