Принцип програмності в циклах фортепіанних мініатюр українських композиторів другої половини ХХ століття
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.068.15Ключові слова:
програмність, цикл фортепіанних мініатюр, композиторська творчістьАнотація
Розглянуто програмність як особливість розвитку жанру циклу фортепіанної мініатюри у творчості українських композиторів другої половини ХХ ст. Досліджено процеси та тенденції, які зумовили його становлення, для якого характерне поєднання різних виразних систем, індивідуалізація і активне зближення відмінних типів циклу (непрограмних прелюдій і збірки програмних п’єс), де цикл фортепіанних мініатюр відображає найвпливовіші тенденції часу, зокрема неокласицизму, неоромантизму, неофольклоризму, авангарду, джазу. Визначено, що програмні цикли фортепіанних мініатюр стають самодостатнім жанром, здатним відобразити глибокі філософські ідеї або бути основою для відтворення внутрішнього світу композитора.Посилання
Basharova, I. (2008). Heroes and characters of piano plays by S. Gubaidulina for children. Problemy muzykalnoy nauki, 2, 111–117. Kуiv. [in Russian].
Govar, N. (2013). Fortepiannaya miniatyura v tvorchestve otechestvennykh kompozitorov vtoroy poloviny 20th — nachala 21st vekov : problemy stilya i interpretatsii. (Avtoref. Dis. ... kand. Iskusstvoved .: spec. 17.00.02 — muz. Iskusstv). Moskovskaya gosudarstvennaya konservatoriya. Moskva. [in Russian].
Klyn, V. (1980). Ukrainian Soviet Piano Music (1917–1977). Kуіv: Muzychna Ukraina. [in Ukrainian].
Nikolai, H. Ukrainian piano music as a phenomenon of XX century culture. Retrieved from http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-74814748-3cd1-4e9a-83f1-bf3363249e96. [in Ukrainian].
Program music. Retrieved from http://leksika.com.ua/13090220/ure/programna_muzika. [in Ukrainian].
Riabukha, N. O. (2004). Miniature as a Phenomenon of Music Culture (a case study of the piano works by Ukrainian composers of the late 19th — 20th centuries). (Author’s dissertation… Candidate of Arts Degree: Special 17.00.01 — Theory and History of Culture). Kharkiv State Academy of Culture. Kharkiv. [in Ukrainian].
Riabukha, N. (2002) Semantic functions of the miniature genre in music culture. Kultura Ukrainy: сollection of scientific papers, Issue 10, Iskusstvovedenie. Filosofiya, 163–170. Kharkiv. [in Russian].
Ruchevskaya, E. (1990). The cycle as a genre and form. Forma i stil: сollection of scientific papers. N. A. Rimsky-Korsakov Leningrad State Conservatory, 129–174. Leningrad. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.