Шляхи семантизації їжі повсякденного вжитку в культурі східних слов’ян
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.068.02Ключові слова:
сакральні продукти, символіка їжі, хліб-сіль, східно-слов’янські обряди, яблуко, обрядова їжа, семантизаціяАнотація
Розглянуто головні знакові продукти, які використовуються в східно-слов’янській кулінарній традиції. Виокремлено культурологічно значущі аспекти семантизації повсякденної їжі в обрядовій сфері. Показано, що їжа є каналом і засобом спілкування між світом людським та божественним, між буттям профанним і сакральним. Доведено, що хліб у слов’ян є метафорою життєвої сили та має позитивний семантичний зміст, а сіль виявляє своє амбівалентне значення. Розкрито позитивні якості яблука, яке має властивість надавати красу, здоров’я, а ще бути символом любові та плодючості. Наголошено, що семантичного навантаження та сакрального змісту в культурі східних слов’ян набували продукти харчування щоденного вжитку.Посилання
Bayburin, A. K. (2004). Notes about culinary symbolism: «oversalt». Studia Ethnollogica: Trudy fakulteta antropologii (Issue 2, pp. 4–13). Sankt-Peterburg. [in Russian].
Bayburin, A. K., Toporkov, A. L. (1990). At the source of etiquette: Ethnographic essays.Leningrad: Nauka. Leningradskoe otdelenie. [іn Russian].
Borysenko, V. K. (2011). Ritual cookies in Ukrainian traditional culture. Narodna tvorchist ta etnohrafiia, 4, 13–21.[in Ukrainian].
Hnatiuk, V. (1912). Funeral customs and ceremonies. Narodna tvorchist ta etnohrafiia (Vol.31-32, pp. 131–434). Lviv. [in Ukrainian].
Kirilenko, S. (2001). Features of the food symbolization in modern society. Studia cultura, 3, 109.[іn Russian].
Lavrentieva, L. S. (1990). The symbolic functions of food in rites. Fol’klor I etnografija. Problemy rekonstruktsii faktov traditsionnoy kultury (p. 37–47). Leningrad: Nauka. [іn Russian].
Lavrentieva, L. S. (1992). Salt in the rites and beliefs of the Eastern Slavs. Sbornik Muzeja antropologii i etnografii (Vol. 45, p. 44–55). Sankt-Peterburg. [in Russian].
Lich, E. (2001). Culture and communication: the logic of the symbols relationship. Moscow: Vostochnaya literatura. [in Russian].
Potebnya, A. A. (2007). Symbol and myth in folk culture. Moskva: Labirint. [in Russian]. Sedakova, O. A. (2004). Poetics of the rite. Funera lrites of the eastern and southern Slavs. Moscow: Indrik. [in Russian].
Sokhan, I. V. (2011). Features of Russian gastronomic culture. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta, 342, 65. [in Russian].
Sumtsov, N. F. (1996). The symbolism of the Slavic rites. Moscow: Vostochnaya literatura. [in Russian].
Sumtsov, N. F. (1885). Bread in rites and songs. Kharkov: Tipografiya M. Zilberberga. [in Russian].
Strakhov, A. B. (1991). The cult of bread among the Eastern Slavs. Ethnolinguistic Research Experience. Slavistische Beitrage (Band 275). Munchen. [in Russian].
Strakhov, A. B. (1986). Terminology and semiotics of Slavic household and ceremonial cookies. (The dissertation of the candidate of philological sciences). Moscow. [in Russian].
Toporkov, A. L. (1991). The structure and functions of rural mensal etiquette among the Eastern Slavs. Etnoznakovye funktsii kultury (p. 190–203). Moscow. [in Russian].
Toporov, V. N. (1994). Myth. Ritual. Symbol. Image: Research in the field of mythopoetic. Moscow: Progress-kultura. [in Russian].
Freidenberg, O. M. (1997). Poetics of the plot and genre. Moskva: Labirint. [in Russian].
Tsivyan, T. V. (2005). Model of the world and its linguistic foundations. Moscow: URSS. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.