Шляхи семантизації їжі повсякденного вжитку в культурі східних слов’ян

Автор(и)

  • M. V. Kobzar Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, м. Сєвєродонецьк, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-5601-8187

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.068.02

Ключові слова:

сакральні продукти, символіка їжі, хліб-сіль, східно-слов’янські обряди, яблуко, обрядова їжа, семантизація

Анотація

Розглянуто головні знакові продукти, які використовуються в східно-слов’янській кулінарній традиції. Виокремлено культурологічно значущі аспекти семантизації повсякденної їжі в обрядовій сфері. Показано, що їжа є каналом і засобом спілкування між світом людським та божественним, між буттям профанним і сакральним. Доведено, що хліб у слов’ян є метафорою життєвої сили та має позитивний семантичний зміст, а сіль виявляє своє амбівалентне значення. Розкрито позитивні якості яблука, яке має властивість надавати красу, здоров’я, а ще бути символом любові та плодючості. Наголошено, що семантичного навантаження та сакрального змісту в культурі східних слов’ян набували продукти харчування щоденного вжитку.

Біографія автора

M. V. Kobzar, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, м. Сєвєродонецьк

аспірантка

Посилання

Bayburin, A. K. (2004). Notes about culinary symbolism: «oversalt». Studia Ethnollogica: Trudy fakulteta antropologii (Issue 2, pp. 4–13). Sankt-Peterburg. [in Russian].

Bayburin, A. K., Toporkov, A. L. (1990). At the source of etiquette: Ethnographic essays.Leningrad: Nauka. Leningradskoe otdelenie. [іn Russian].

Borysenko, V. K. (2011). Ritual cookies in Ukrainian traditional culture. Narodna tvorchist ta etnohrafiia, 4, 13–21.[in Ukrainian].

Hnatiuk, V. (1912). Funeral customs and ceremonies. Narodna tvorchist ta etnohrafiia (Vol.31-32, pp. 131–434). Lviv. [in Ukrainian].

Kirilenko, S. (2001). Features of the food symbolization in modern society. Studia cultura, 3, 109.[іn Russian].

Lavrentieva, L. S. (1990). The symbolic functions of food in rites. Fol’klor I etnografija. Problemy rekonstruktsii faktov traditsionnoy kultury (p. 37–47). Leningrad: Nauka. [іn Russian].

Lavrentieva, L. S. (1992). Salt in the rites and beliefs of the Eastern Slavs. Sbornik Muzeja antropologii i etnografii (Vol. 45, p. 44–55). Sankt-Peterburg. [in Russian].

Lich, E. (2001). Culture and communication: the logic of the symbols relationship. Moscow: Vostochnaya literatura. [in Russian].

Potebnya, A. A. (2007). Symbol and myth in folk culture. Moskva: Labirint. [in Russian]. Sedakova, O. A. (2004). Poetics of the rite. Funera lrites of the eastern and southern Slavs. Moscow: Indrik. [in Russian].

Sokhan, I. V. (2011). Features of Russian gastronomic culture. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta, 342, 65. [in Russian].

Sumtsov, N. F. (1996). The symbolism of the Slavic rites. Moscow: Vostochnaya literatura. [in Russian].

Sumtsov, N. F. (1885). Bread in rites and songs. Kharkov: Tipografiya M. Zilberberga. [in Russian].

Strakhov, A. B. (1991). The cult of bread among the Eastern Slavs. Ethnolinguistic Research Experience. Slavistische Beitrage (Band 275). Munchen. [in Russian].

Strakhov, A. B. (1986). Terminology and semiotics of Slavic household and ceremonial cookies. (The dissertation of the candidate of philological sciences). Moscow. [in Russian].

Toporkov, A. L. (1991). The structure and functions of rural mensal etiquette among the Eastern Slavs. Etnoznakovye funktsii kultury (p. 190–203). Moscow. [in Russian].

Toporov, V. N. (1994). Myth. Ritual. Symbol. Image: Research in the field of mythopoetic. Moscow: Progress-kultura. [in Russian].

Freidenberg, O. M. (1997). Poetics of the plot and genre. Moskva: Labirint. [in Russian].

Tsivyan, T. V. (2005). Model of the world and its linguistic foundations. Moscow: URSS. [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-03-05

Номер

Розділ

Культурологія