Композиторська творчість Володимира Рунчака: історіографічний аналіз

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.067.11

Ключові слова:

Володимир Рунчак, композиторська творчість, історіографія, музикознавство

Анотація

Проаналізовано історіографію музичної творчості відомого українського композитора Володимира Рунчака, основні наукові праці музично-теоретичного спрямування, присвячені творчості автора музикознавців А. Сташевського, О. Завєрухи, О. Мальцевої, М. Мимрика, Н. Семененко, О. Суворкіної. Визначено найрозробленіші жанрові напрями і наукові аспекти в розглянутих музикознавчих дослідженнях, присвячених музичній творчості В. Рунчака, констатовано їхні основні ідеї. Виявлено малодосліджені й не порушені в науковому сенсі жанрові ареали музичної творчості композитора, які становлять перспективне поле для подальших музикознавчих розробок і фундаментальних досліджень.

Біографія автора

Wenshu Liu, Харківська державна академія культури, м. Харків

аспірантка

Посилання

Zaverukha, E. L. (2014). V. Runchak. Concert “Singing the Nativity of the Lord”: the logo in the composer process. Bulletin of the humanities science education, 1, 16–19. Moscow. [іn Russian].

Zaverukha, E. L. (2014). The dramatic function of the texture in the Concert of V. Runchak “Ospivuyuchi Rizdvo Gospodne”. Musicology, 4, 3–8. Moscow: Nauchtekhlitizdat. [іn Russian].

Maltseva, E. S. (2012). To the analysis of the sonata “Passione” (1985/89) by V. Runchak. Bulletin of Tomsk State University, 364, 54–56. Tomsk. [іn Russian].

Mymryk, M. (2017). Resonant intonation features in chamber-instrumental works of Vladimir Runchak (for example, “Hosi’anna” for two saxophones, drums and piano). Retrieved from http://www.info-library.com.ua/libs/stattya/346-sonorni-osoblivosti-intonuvannja-u-kamerno-instrumentalnij-tvorchosti-volodimira-runchaka-na-prikladi-hosianna-dlja-dvoh-saksofoniv-udarnih-ta-fortepiano.html [іn Ukrainian].

Mymryk, M. G. (2014). Feature the performing and expressive potential of the saxophone in chamber and instrumental works of Vladimir Runchak. Current topics of history, theory and practice of artistic culture (pp. 315–324). Kуiv: Millenium. [іn Ukrainian].

Maksimenko, L. (2013). The specifics of the modern techniques of playing the saxophone (the case of saxophone creative activity of the composer V. Runchak). Kуіv musicology (рр. 217–223). Kуiv: P. I. Tchaikovsky NMAU; M. Glier Kyiv Institute of music. [іn Ukrainian].

Semenenko, N. (2009). Relevant aspects of the current functioning of interface “composer — performer — music space”. Music studies: modern dimension (рр. 94–104). Kуіv: National Academy of Sciences of Ukraine, Institute of science of art, folklore and ethnology M. T. Rylsky. [іn Ukrainian].

Stashevsky, A. Ya. (2004). Bayan art of Ukraine: tendencies of development of original music and individual realization of the genre-stylistic aspects in the work of Vladimir Runchak. Dissertation. Kуіv. P. I. Tchaikovsky NMAU. [іn Ukrainian].

Stashevsky, A. Ya. (2004). Volodymyr Runchak. “Music is about life...” Analytical essay on the bayan creativity. Monograph. Lutsk. [іn Ukrainian].

Stashevsky, A. (2002). Bayan works by V. Runchak in the aspect of genre and stylistic of transformation. Current topics of history, theory and practice of artistic culture. Vol. IX — Part II (рр. 238–243). Kyiv: State Academy of Leading Cadres of Culture and Art. [іn Ukrainian].

Stashevsky, A. Ya. (2003). The tools of a rock band shaped in the drama Symphony “the passion of Vladislav” V. Runchak as an indicator of the time dialogue (past — present). Mythological space and time in contemporary culture. Part ІІІ (рр. 45–46). Kyiv: State Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. [іn Ukrainian].

Stashevsky, A. Ya. (2003). Classification of genre and stylistic characteristics in the works of Bayan by V. Runchak. Current topics of history, theory and practice of artistic culture. Vol. XІ, Part II. (рр. 67–73). Kyiv: State Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. [іn Ukrainian].

Suvorkina, E. A. (2013). “Kyrie eleison” by V. Runchak: instrumental versions of the work. Course work. Nizhny Novgorod. [іn Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-27

Номер

Розділ

Мистецтвознавство