Академічне вокальне мистецтво Китаю в контексті сучасної музикології

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.067.09

Ключові слова:

вокальне мистецтво Китаю, вокальне виконавство, традиція bel canto, академічний спів, професійна вокальна освіта

Анотація

Розкрито провідні вектори музично-теоретичного дослідження китайського вокального мистецтва академічного напряму на сучасному етапі. Зазначено, що активізація музикознавчого осягнення китайської вокальної музики зумовлена її інтеграцією у світовий художній простір та інтернаціоналізацією вокальної освіти. Виявлено, що сучасна музикологія зосереджена на питаннях специфіки вокального виконавства і фахової вокально-академічної освіти в Китаї, розкритті особливостей мистецького синтезу академічного й народного співу в музиці цієї країни, а також прогнозуванні шляхів розвитку національної репрезентації стилю bel canto.

Підкреслено скерованість на подолання в китайській вокальній царині методико-педагогічних і виконавсько-технічних проблем та виявлення особливостей виконавства видатних китайських співаків.

Біографія автора

Hudamu A, Харківська державна академія культури, м. Харків

аспірант кафедри теорії та історії музики

Посилання

Wang Hongtao (2016). The embodiment of poetic text in chamber vocal music by Chinese composers (based on material of Art Songs set to ancient poetry). Extended abstract of Candidate`s thesis. Minsk. [іn Russian].

Ganul N. G., Li Jer Jun (2013). Vocal pedagogical in China: ways of interaction between national and Europian. Cultura. Nauka. Tvorchestvo, 7, 214–218. Retrieved from: http://repository.buk.by/bitstream/handle/123456789/2120/VOKAL’NAYA%20PEDAGOGIKA%20%20KITAE.pdf;jsessionid=1DBB67102CB68F7E02C1B1CDBD48F298?sequence=1. [іn Russian].

Deng Kaiyuan (2018). Chamber-vocal miniature in the works of Chinese composers of the 1980s and 90s: Genre style. Extended abstract of Candidate`s thesis. Kharkiv. [іn Ukrainian].

Li Ming (2018). The reception of European opera art in Chinese music culture of the late 18th — early 20th century. Cultura Ukrayiny, 61, 157–166. [іn Ukrainian].

Li Jer Jun (2018). Features of the implementation of folk vocal traditions in contemporary music art in China. Nauchnye trudy Belorusskoy gosudarstvennoy academiyi musyki, 43, 206–214. [іn Russian].

Pan Na (2010). European vocal inheritance in the pedagogical projection. Pedagogichni nauky: teoriya, istoriya, innovatziyni tehnologiyi, 7 (9), 83–90. [іn Ukrainian].

Sung Yanying (2018). Integration of Europian singing traditions into vocal school of China. Candidate`s thesis. Lviv: LNMA. Retrieved from http://conservatory.lviv.ua/wp-content/uploads/2016/03/dyssertacyja-sun-janyn.pdf. [іn Russian].

Sung Yanying (2014). Musical education in Republic of China in the second half of 20th centure. Naukovi zbirky Lvivskoyi nationalnoyi muzychnoyi academiyi imeni M. V. Lysenko, 32, 72–80. [іn Ukrainian].

Xian Yu Huang (2012). System of musical education in China. Vestnik SPbGUKI, 2, 155–159. Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/n/sistema-muzykalnogo-obrazovaniya-v-kitae/viewer. [іn Russian].

Tarapata-Bilchenko, L. (2018). Higher music education in Ukraine: challenges and incentives of Chinese educational migration. Vyzha osvita Ukrayiny, 4, 62–68. [іn Ukrainian].

Fan Zhenxuen (2017). The main trends in Chinese musical education in the 20th century: the combination of traditions and innovations. Zasoby navchalnoyi ta naukovo-doslidnoyi roboty, 48, 121–134. [іn Ukrainian].

Han Kai. The phenomenon of chamber vocal performance in the interaction between Ukrainian and Chinese national schools: historical and theoretical aspects. Candidate`s thesis. Sumy: SSPU named after A. S. Makarenko. [іn Ukrainian].

Zhau Li (2015). Humanistic basis of teaching of future singers from China in Ukrainian musical education. Problemy pidgotovky suchasnogo vchytela, 12, 302–309. [іn Ukrainian].

Yan Bo (2016). Dynamics of development of professional solo singing in China: education, pedagogical and performing principles. Extended abstract of candidate`s thesis. Nishniy Novgorod. [іn Russian].

Yaming Yao (2017). Vocal-pedagogical education in China and its meaning for self-organization of training space of Chinese students. Visnyk Zhitomirskogo derzhavnogo universitetu imeni Ivana Franka. Pedagogichni nauky, 1 (87), 173–177. [іn Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-27

Номер

Розділ

Мистецтвознавство