Симфонія № 7 «Майдан» О. Яковчука: параметри художньої цілісності

Автор(и)

  • O. P. Kushniruk Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-0766-2555

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.065.13

Ключові слова:

українська музика, симфонія, симфонічна творчість А. Яковчука

Анотація

Актуальність. Притаманна сучасному етапу історії музики модифікація парадигми жанру симфонії зумовила вивчення її нових інваріантів в аспекті досягнення художньої цілісності. Вагомий симфонічний доробок О. Яковчука, що представляє цілий спектр різноманітних рішень ідеї симфонізму, є перспективною темою для такого дослідження.

Мета дослідження — висвітлити параметри художньої цілісності Симфонії № 7 «Майдан» (2015) О. Яковчука в контексті інноваційного підходу митця до жанру симфонії, зокрема акцентування монологічності як суттєвого засобу оновлення жанру.

Методологія. Дослідження основане на застосуванні культурологічного підходу, джерелознавчого, текстологічного методів, а також методів цілісного аналізу та інтерв’ювання.

Результати. Дослідження засвідчило тенденцію до концентрації авторського вислову, що відбилася в одночастинності твору. Значну роль у становленні цілісності відіграє детально продуманий тематизм на основі інтонаційних зв’язків. Роздуми автора про особистість у революції окреслили увагу до монологічного чинника у вигляді численних соло. Трагедійний задум спричинив впровадження хоралу мідних духових, авторського стильового прийому.

Новизна. У статті вперше проаналізовано і надано оцінку художнім якостям симфонії № 7 «Майдан» О. Яковчука зважаючи на належність її до неканонічного типу жанру.

Практичне значення. Матеріали і висновки дослідження можна використовувати в процесі викладання курсів історії сучасної української музики, аналізу музичних форм, у класі симфонічного диригування, а також у наступних розвідках щодо шляхів розвитку жанру симфонії.

Біографія автора

O. P. Kushniruk, Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України, м. Київ

кандидат мистецтвознавства, старший науковий співробітник відділу музикознавства та етномузикології

Посилання

Aranovskiy, M. (1979). Symphonic quest. Leningrad: Sovetskiy kompozitor. [іn Russian].

Ivanchenko, V. Gh. (2004). Factors and bearers of the content of the symphony as a genre-type phenomenon (experience of analysis on examples of Ukrainian symphonies). Extended abstract of doctor’s thesis. Kyiv: KDK. [іn Ukrainian].

Kholopova, V. N. (2012). The contemporary Russian symphony: the height of content and the diffusion of a genre. Mezhdunarodnyy zhurnal prikladnykh i fundamentalnykh issledovaniy, 10, 31–34. [іn Russian].

Kushniruk, O. (2017). Alexander Jacobchuk Symphonism Within Early and Late Periods of Works. Studiji mystectvoznavchi, 1, 7–16. [іn Ukrainian].

Kushniruk, O. (2014). Concerto № 2 for violin and orchestra by A. Jacobchuk: towards the problem of the genre evolution in Ukrainian music). Studiji mystectvoznavchi, 3, 98–102. [іn Ukrainian].

Kushniruk, O. (2014). Symphony № 2 by A. Jacobchuk: parametres of Neo-Romanticism. Visnyk NAKKKiM, 3, 165–170. [іn Ukrainian].

Kushniruk, O. (2013). Symphony works by A. Jacobchuk in a context of postmodernism of Ukrainian music culture. Visnyk DAKKKiM, 4, 156–160. [іn Ukrainian].

Kushniruk, O. (2019). A timbral factor in the musical form of the symphonies by A. Jacobchuk (on the role of a brass instruments group). Istorija stanovlennja ta perspektyvy rozvytku dukhovoji muzyky v konteksti nacionaljnoji kuljtury Ukrajiny ta zarubizhzhja, 11, 11–14. [іn Ukrainian].

Laskova, A. (1989). One-part symphony in Soviet music of 1960-1980: the origins, determinants and typology of the genre. Donetsk: DGMPI. [іn Russian].

Lobanova, M. (1990). Musical style and genre: history and modernity. Moskva: Sovetskiy kompozitor. [іn Russian].

Syuta, B. (2006). Music creation of the period 1970–1990: parameters of artistic integrity. Kyiv: Gramota. [іn Ukrainian].

Таrаkаnоv, М. (1988). Symphony and instrumental concerto in Russian Soviet music (60–70s). Ways of development. Moscow: Sovetskiy kompozitor. [іn Russian].

Vinogradova-Chernyaeva, A. L. (2009). Contemporary symphony genre in etymology. Izvestiya Samarskogo nauchnogo tsentra Rossiyskoy akademii nauk, 11 (4–6). Retrieved from http://www.ssc.smr.ru/media/journals/. /2009_4_1642_1645.pdf (access date: 15.11.18). [іn Russian].

Yakovchuk, N. D. (2017). Chamber-instrumental ensembles by Alexander Yakovchuk: genre-stylistic aspect. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: IMFE. [іn Ukrainian].

Zinkevich, E. S. (1986). Ukrainian Symphony at the Modern Stage in the light of the dialectics of tradition and innovation (70th — early 80’s). Doctor`s thesis. Kyiv: KGK. [іn Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-09-25

Номер

Розділ

Мистецтвознавство