Симфонія № 7 «Майдан» О. Яковчука: параметри художньої цілісності
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.065.13Ключові слова:
українська музика, симфонія, симфонічна творчість А. ЯковчукаАнотація
Актуальність. Притаманна сучасному етапу історії музики модифікація парадигми жанру симфонії зумовила вивчення її нових інваріантів в аспекті досягнення художньої цілісності. Вагомий симфонічний доробок О. Яковчука, що представляє цілий спектр різноманітних рішень ідеї симфонізму, є перспективною темою для такого дослідження.
Мета дослідження — висвітлити параметри художньої цілісності Симфонії № 7 «Майдан» (2015) О. Яковчука в контексті інноваційного підходу митця до жанру симфонії, зокрема акцентування монологічності як суттєвого засобу оновлення жанру.
Методологія. Дослідження основане на застосуванні культурологічного підходу, джерелознавчого, текстологічного методів, а також методів цілісного аналізу та інтерв’ювання.
Результати. Дослідження засвідчило тенденцію до концентрації авторського вислову, що відбилася в одночастинності твору. Значну роль у становленні цілісності відіграє детально продуманий тематизм на основі інтонаційних зв’язків. Роздуми автора про особистість у революції окреслили увагу до монологічного чинника у вигляді численних соло. Трагедійний задум спричинив впровадження хоралу мідних духових, авторського стильового прийому.
Новизна. У статті вперше проаналізовано і надано оцінку художнім якостям симфонії № 7 «Майдан» О. Яковчука зважаючи на належність її до неканонічного типу жанру.
Практичне значення. Матеріали і висновки дослідження можна використовувати в процесі викладання курсів історії сучасної української музики, аналізу музичних форм, у класі симфонічного диригування, а також у наступних розвідках щодо шляхів розвитку жанру симфонії.
Посилання
Aranovskiy, M. (1979). Symphonic quest. Leningrad: Sovetskiy kompozitor. [іn Russian].
Ivanchenko, V. Gh. (2004). Factors and bearers of the content of the symphony as a genre-type phenomenon (experience of analysis on examples of Ukrainian symphonies). Extended abstract of doctor’s thesis. Kyiv: KDK. [іn Ukrainian].
Kholopova, V. N. (2012). The contemporary Russian symphony: the height of content and the diffusion of a genre. Mezhdunarodnyy zhurnal prikladnykh i fundamentalnykh issledovaniy, 10, 31–34. [іn Russian].
Kushniruk, O. (2017). Alexander Jacobchuk Symphonism Within Early and Late Periods of Works. Studiji mystectvoznavchi, 1, 7–16. [іn Ukrainian].
Kushniruk, O. (2014). Concerto № 2 for violin and orchestra by A. Jacobchuk: towards the problem of the genre evolution in Ukrainian music). Studiji mystectvoznavchi, 3, 98–102. [іn Ukrainian].
Kushniruk, O. (2014). Symphony № 2 by A. Jacobchuk: parametres of Neo-Romanticism. Visnyk NAKKKiM, 3, 165–170. [іn Ukrainian].
Kushniruk, O. (2013). Symphony works by A. Jacobchuk in a context of postmodernism of Ukrainian music culture. Visnyk DAKKKiM, 4, 156–160. [іn Ukrainian].
Kushniruk, O. (2019). A timbral factor in the musical form of the symphonies by A. Jacobchuk (on the role of a brass instruments group). Istorija stanovlennja ta perspektyvy rozvytku dukhovoji muzyky v konteksti nacionaljnoji kuljtury Ukrajiny ta zarubizhzhja, 11, 11–14. [іn Ukrainian].
Laskova, A. (1989). One-part symphony in Soviet music of 1960-1980: the origins, determinants and typology of the genre. Donetsk: DGMPI. [іn Russian].
Lobanova, M. (1990). Musical style and genre: history and modernity. Moskva: Sovetskiy kompozitor. [іn Russian].
Syuta, B. (2006). Music creation of the period 1970–1990: parameters of artistic integrity. Kyiv: Gramota. [іn Ukrainian].
Таrаkаnоv, М. (1988). Symphony and instrumental concerto in Russian Soviet music (60–70s). Ways of development. Moscow: Sovetskiy kompozitor. [іn Russian].
Vinogradova-Chernyaeva, A. L. (2009). Contemporary symphony genre in etymology. Izvestiya Samarskogo nauchnogo tsentra Rossiyskoy akademii nauk, 11 (4–6). Retrieved from http://www.ssc.smr.ru/media/journals/. /2009_4_1642_1645.pdf (access date: 15.11.18). [іn Russian].
Yakovchuk, N. D. (2017). Chamber-instrumental ensembles by Alexander Yakovchuk: genre-stylistic aspect. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: IMFE. [іn Ukrainian].
Zinkevich, E. S. (1986). Ukrainian Symphony at the Modern Stage in the light of the dialectics of tradition and innovation (70th — early 80’s). Doctor`s thesis. Kyiv: KGK. [іn Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.