Гуманістична фотографія як антропологічний інструмент: нові форми соціальної взаємодії та реальності
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.089.16Ключові слова:
візуальна антропологія та культурологія, цифрові технології, культурна трансформація, соціальна взаємодія, візуальна репрезентація, технічне зображення, комунікаційні зміниАнотація
Надано комплексну характеристику гуманістичної фотографії як антропологічного інструмента в цифрову епоху в контексті нових форм соціальної взаємодії та реальності. Визначено, що візуалізація стала невіддільною частиною сучасної культури, а фотографія відіграє ключову роль у трансформації соціальних і культурних процесів. Проаналізовано концептуальні підходи до фотографії як засобу створення нових реалій, представлені у філософських працях В. Флюссера, М. Маклюена та П. Веріліо. Особливу увагу приділено ролі фотографії у формуванні візуальної антропології та дослідженні змінних процесів культурної ідентичності. Результати дослідження свідчать про те, що цифрові технології значно розширюють можливості використання фотографії для соціальної взаємодії, спрощуючи доступ до глобального діалогу. Фотографія стає не лише засобом документування реальності, але й платформою для культурного обміну та розуміння динамічних змін у суспільстві.
Посилання
Dmytriuk, V. V. (2019). Historical and anthropological variability of photography functioning in the cultures of the Odesa region [Doctoral thesis, Institute of Ukrainian Studies named after I. Krypiakevych of the NAS of Ukraine, Institute of Ethnology of the NAS of Ukraine]. Institute of Ukrainian Studies named after I. Krypiakevych of the NAS of Ukraine, Institute of Ethnology of the NAS of Ukraine. [In Ukrainian].
Kachkovska, Ya. (2024). From the aura of the artwork to the imaginary museum: The problem of the copy and the original in art. Starozhytnosti Lukomoria, 2, 109–118. https://doi.org/10.33782/2708-4116.2024.2.265 [In Ukrainian].
Kysliuk, K. V. (2020). Theoretical and methodological features of the cultural approach to the visual phenomenon. Culture of Ukraine, 69, 9–21. https://doi.org/10.31516/2410–5325.069.01 [In Ukrainian].
Kysliuk, K. V. (2021). Visual cultural studies in the post-postmodern context. In Yu. S. Sabadash (Ed.), Suchasna kulturologiia: postmodernizm u lohitsi rozvytku ukrainskoi humanistyky: collective monograph (pp. 72–78). Lira-K. https://www.researchgate.net/publication/379140465 [In Ukrainian].
Kovalenko, A. (2025, April 24). Such photos deprive subjectivity: Famous photographers criticized for pictures of victims of the Russian attack. Ukrainska pravda. Zhyttia. https://life.pravda.com.ua/society/ukrajinci-rozkritikuvali-fotografiv-za-znimki-poranenih-voni-vidpovili-307702/ [In Ukrainian].
Kryvosheia, T. O. (2013). Visual anthropology in the system of cultural studies knowledge. Hileia, 72, 508–513. [In Ukrainian].
Pavlichenko, Ye. (2023). Contemporary visual culture as a means of representing national identity. Pytannia kulturolohii, 42, 57–65. https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293704 [In Ukrainian].
Poliakova, V. O. (2015). To remember, to invent, to preserve. The photo album in the digital age (a philosophical and anthropological view). Hileia, 92, 205–211. [In Ukrainian].
Barthes, R. (2010). Camera lucida: Reflections on photography. Hill and Wang. [In English].
Beaumont-Maillet, L. (2006). This type of photography is called humanist photography. In Humanist Photography, 1945–1968: Autour d’Izis, Brassaï, Doisneau, Ronis (pp. 11–25). Bibliothèque Nationale de France. [In French].
Edwards, E. (2015). Anthropology and photography: A long history of knowledge and affect. Photographies, 8(3), 235–252. https://doi.org/10.1080/17540763.2015.1103088. [In English].
Edwards, S. (2006). Photography: A very short introduction. Oxford University Press. [In English].
Flusser, V. (2000). Towards a Philosophy of Photography Paperback. Reaktion Books. [In English].
Grimshaw, A. (2001). The ethnographer’s eye: Ways of seeing in anthropology. Cambridge University Press. [In English].
Hamilton, P. (1995). Robert Doisneau: A photographer’s life. Abbeville Press. [In English].
McLuhan, M. (2013) Understanding Media: The extensions of man. London and New York. [In English].
Mykulanynets, L. M. (2019). Image of human in the postmodern epoch. Anthropological Measurements of Philosophical Research, 16, 43–54. [In English].
Nachtwey, J. (1999). Inferno. Phaidon Press. [In English].
Virilio, P. (1994). The Vision Machine. Indiana University Press. [In English].
Walker, A., & Moulton, R. K. (1989) Photo Albums: Images of Time and Reflections of Self. Qualitative Socioligy, 12(2), 155–182. https://doi.org/10.1007/BF00988996. [In English].
Warren, L. (2006). Humanist photography. In Encyclopedia of Twentieth-Century Photography (Vol. 2, pp. 744–747). Routledge. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.