Гуманістична фотографія як антропологічний інструмент: нові форми соціальної взаємодії та реальності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.089.16

Ключові слова:

візуальна антропологія та культурологія, цифрові технології, культурна трансформація, соціальна взаємодія, візуальна репрезентація, технічне зображення, комунікаційні зміни

Анотація

Надано комплексну характеристику гуманістичної фотографії як антропологічного інструмента в цифрову епоху в контексті нових форм соціальної взаємодії та реальності. Визначено, що візуалізація стала невіддільною частиною сучасної культури, а фотографія відіграє ключову роль у трансформації соціальних і культурних процесів. Проаналізовано концептуальні підходи до фотографії як засобу створення нових реалій, представлені у філософських працях В. Флюссера, М. Маклюена та П. Веріліо. Особливу увагу приділено ролі фотографії у формуванні візуальної антропології та дослідженні змінних процесів культурної ідентичності. Результати дослідження свідчать про те, що цифрові технології значно розширюють можливості використання фотографії для соціальної взаємодії, спрощуючи доступ до глобального діалогу. Фотографія стає не лише засобом документування реальності, але й платформою для культурного обміну та розуміння динамічних змін у суспільстві.

Біографія автора

О. В. Місяк, Київський університет культури, м. Київ

аспірант, кафедра кіно- і телемистецтва, факультет кіно та телебачення

Посилання

Dmytriuk, V. V. (2019). Historical and anthropological variability of photography functioning in the cultures of the Odesa region [Doctoral thesis, Institute of Ukrainian Studies named after I. Krypiakevych of the NAS of Ukraine, Institute of Ethnology of the NAS of Ukraine]. Institute of Ukrainian Studies named after I. Krypiakevych of the NAS of Ukraine, Institute of Ethnology of the NAS of Ukraine. [In Ukrainian].

Kachkovska, Ya. (2024). From the aura of the artwork to the imaginary museum: The problem of the copy and the original in art. Starozhytnosti Lukomoria, 2, 109–118. https://doi.org/10.33782/2708-4116.2024.2.265 [In Ukrainian].

Kysliuk, K. V. (2020). Theoretical and methodological features of the cultural approach to the visual phenomenon. Culture of Ukraine, 69, 9–21. https://doi.org/10.31516/2410–5325.069.01 [In Ukrainian].

Kysliuk, K. V. (2021). Visual cultural studies in the post-postmodern context. In Yu. S. Sabadash (Ed.), Suchasna kulturologiia: postmodernizm u lohitsi rozvytku ukrainskoi humanistyky: collective monograph (pp. 72–78). Lira-K. https://www.researchgate.net/publication/379140465 [In Ukrainian].

Kovalenko, A. (2025, April 24). Such photos deprive subjectivity: Famous photographers criticized for pictures of victims of the Russian attack. Ukrainska pravda. Zhyttia. https://life.pravda.com.ua/society/ukrajinci-rozkritikuvali-fotografiv-za-znimki-poranenih-voni-vidpovili-307702/ [In Ukrainian].

Kryvosheia, T. O. (2013). Visual anthropology in the system of cultural studies knowledge. Hileia, 72, 508–513. [In Ukrainian].

Pavlichenko, Ye. (2023). Contemporary visual culture as a means of representing national identity. Pytannia kulturolohii, 42, 57–65. https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293704 [In Ukrainian].

Poliakova, V. O. (2015). To remember, to invent, to preserve. The photo album in the digital age (a philosophical and anthropological view). Hileia, 92, 205–211. [In Ukrainian].

Barthes, R. (2010). Camera lucida: Reflections on photography. Hill and Wang. [In English].

Beaumont-Maillet, L. (2006). This type of photography is called humanist photography. In Humanist Photography, 1945–1968: Autour d’Izis, Brassaï, Doisneau, Ronis (pp. 11–25). Bibliothèque Nationale de France. [In French].

Edwards, E. (2015). Anthropology and photography: A long history of knowledge and affect. Photographies, 8(3), 235–252. https://doi.org/10.1080/17540763.2015.1103088. [In English].

Edwards, S. (2006). Photography: A very short introduction. Oxford University Press. [In English].

Flusser, V. (2000). Towards a Philosophy of Photography Paperback. Reaktion Books. [In English].

Grimshaw, A. (2001). The ethnographer’s eye: Ways of seeing in anthropology. Cambridge University Press. [In English].

Hamilton, P. (1995). Robert Doisneau: A photographer’s life. Abbeville Press. [In English].

McLuhan, M. (2013) Understanding Media: The extensions of man. London and New York. [In English].

Mykulanynets, L. M. (2019). Image of human in the postmodern epoch. Anthropological Measurements of Philosophical Research, 16, 43–54. [In English].

Nachtwey, J. (1999). Inferno. Phaidon Press. [In English].

Virilio, P. (1994). The Vision Machine. Indiana University Press. [In English].

Walker, A., & Moulton, R. K. (1989) Photo Albums: Images of Time and Reflections of Self. Qualitative Socioligy, 12(2), 155–182. https://doi.org/10.1007/BF00988996. [In English].

Warren, L. (2006). Humanist photography. In Encyclopedia of Twentieth-Century Photography (Vol. 2, pp. 744–747). Routledge. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-20

Номер

Розділ

Мистецтвознавство