Просторове звукове поле екранного твору: ретроспективний аналіз
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.089.15Ключові слова:
звукорежисура, просторове звукове поле екранного твору, багатоканальні звукові системи, кінематограф, об’ємний звук, зображально-виражальні засоби, аудіовізуальне мистецтво, сучасна аудіовізуальна культура, ретроспективний аналіз, звукові системи DolbyАнотація
У статті виконано ретроспективний аналіз просторових можливостей звукового поля, починаючи з періоду виникнення кіно до актуальних можливостей використання багатоканальних систем у сучасних екранних творах. Розвідка має на меті розкрити основні тенденції розвитку просторового звукового поля екранного твору як зображально-виражального засобу аудіовізуального мистецтва відповідно до технічних трансформацій звукозапису та звуковідтворення; у дослідженні акцентовано увагу на нових ідеях просторових звукових рішень екранного твору, зокрема сучасних багатоканальних системах та просторовому аудіо. З’ясовано, що просторове звукове поле екранного твору відіграє важливу роль як художній засіб для відтворення авторського задуму та сприяє активізації естетичного впливу на глядача. Простежено переваги й недоліки сучасних систем багатоканального звуку, зокрема систем Dolby Pro Logic та Dolby Atmos. Здійснений аналіз допомагає усвідомити загальні тенденції реалізації сучасних звукових рішень в аудіовізуальному мистецтві.
Посилання
Beskorsyi, V. V. (2022). Multichannel spatial sound reproduction systems. History and development prospects. In V. M. Sheiko (Ed.), Kultura ta informatsiine suspilstvo ХХІ stolittia (pp. 153–155). Kharkiv State Academy of Culture. [In Ukrainian].
Beskorsyi, V. V. (2024). Wave field synthesis system and its use in audiovisual context. In N. O. Riabukha (Ed.), Kultura ta informatsiine suspilstvo ХХІ stolittia (P. 2, pp. 108–110). Kharkiv State Academy of Culture. [In Ukrainian].
But, O. (2007). Sound as a component of the film’s figurative structure [Unpublished dissertation]. I. K. Karpenko-Kary Kyiv National University of Theatre, Cinema and Television. [In Ukrainian].
But, O. (2021). The sound environment (background) as an artistic means of expressing a contemporary screen work. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho,27/28, 122–130. https://doi.org/10.34026/1997-4264.27-28.2021.238835 [In Ukrainian].
Demeshchenko, V. V. (2013). The formation and development of sound cinema. Visnyk Derzhavnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 1, 155–159. [In Ukrainian].
Diachenko, V. V. (2010). Artistic and aesthetic categories in sound engineering. Mystetstvoznavchi zapysky, 17, 181–187. [In Ukrainian].
Niuell, F. (n. d.). From monaural sound to surround sound systems: an overview of the requirements and practical recommendations for creating control rooms. O. Kravchenko (Trans. and technical editing). Sound Consulting. http://www.sound-consulting.com.ua/ua/?page_id=1083 [In Ukrainian].
Skurativskyi, V., & Andriienko, V. (2023). The specifics of sound effects in feature films. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Audiovizualne mystetstvo i vyrobnytstvo, 6(2), 204–212. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289307 [In Ukrainian].
Blauert, J. (1996). Spatial Hearing The Psychophysics of Human Sound Localization (Revised edition). The MIT Press. [In English].
Blumlein, A. D. (1931). Improvements in and relating to sound-transmission, sound-recording and sound-reproducing systems. (Patent № 34657). https://patents.google.com/patent/GB394325A/en [In English].
Freudenberg, D. (2020, 17 May). Sound Aesthetics for Film — Key Concepts for Budding Filmmakers. RainDance. https://raindance.org/sound-aesthetics-for-film-key-concepts-for-budding-filmmakers/[In English].
Holman, T. (2008). Surround sound: Up and running (2nd ed.). Elsevier/Focal Press. [In English].
Kerins, M. (2010). Beyond Dolby (Stereo). Cinema in the Digital Sound Age. Indiana University Press. [In English].
Myslavskyi, V., Chmil, G., Bezruchko, O., & Markhaichuk N. (2020). Poetics of Ukrainian Film ‘Earth’: Oleksandr Dovzhenko’s Conceptual Search. Media Education (Mediaobrazovanie), 60(4). https://doi.org/10.13187/me.2020.4.713 [In English].
Newell, P. (2017). Surround Sound and Multi-channel Control Rooms. In Recording Studio Design (pp. 571–606). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315675367 [In English].
Platz, K. (2014). Aes Section Meeting Reports, Chicago — May 21, 2014. Audio Engineering Society. https://www.aes.org/sections/reports/?ID=1634 [In English].
Rumsey, F. (2001). Spatial audio. Focal Press. [In English].
Scott-Deuchar, S. (2024). Dolby Atmos Music and the Production of Risk. In F. Lesage & M. Terren (Eds.), Creative Tools and the Softwarization of Cultural Production. (pp. 243–262). https://doi.org/10.1007/978-3-031-45693-0_12 [In English].
So Unique in Sound Recording. Technology of the Cinerama process (n.d.). in70mm. [In English]. https://www.in70mm.com/library/archive/adventure/amazing/the_works/stereo_sound/index.htm
The National Academy of Recording Arts & Sciences. (2004). Recommendations for surround sound production. https://www2.grammy.com/pdfs/recording_academy/producers_and_engineers/5_1_rec.pdf [In English].
Wittek, H. (2007). Perceptual differences between wavefield synthesis and stereophony [Submitted for the degree of Doctor of Philosophy]. Department of Music and Sound Recording School of Arts, Communication and Humanities University of Surrey. [In English].
Wittek, H. (2017, October). Development and application of a stereophonic multichannel recording technique for 3D audio and VR [Presentation]. Audio Engineering Society. https://hauptmikrofon.de/HW/Wittek_AES_NY_ORTF3D_10_2017.pdf [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.