Просторове звукове поле екранного твору: ретроспективний аналіз

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.089.15

Ключові слова:

звукорежисура, просторове звукове поле екранного твору, багатоканальні звукові системи, кінематограф, об’ємний звук, зображально-виражальні засоби, аудіовізуальне мистецтво, сучасна аудіовізуальна культура, ретроспективний аналіз, звукові системи Dolby

Анотація

У статті виконано ретроспективний аналіз просторових можливостей звукового поля, починаючи з періоду виникнення кіно до актуальних можливостей використання багатоканальних систем у сучасних екранних творах. Розвідка має на меті розкрити основні тенденції розвитку просторового звукового поля екранного твору як зображально-виражального засобу аудіовізуального мистецтва відповідно до технічних трансформацій звукозапису та звуковідтворення; у дослідженні акцентовано увагу на нових ідеях просторових звукових рішень екранного твору, зокрема сучасних багатоканальних системах та просторовому аудіо. З’ясовано, що просторове звукове поле екранного твору відіграє важливу роль як художній засіб для відтворення авторського задуму та сприяє активізації естетичного впливу на глядача. Простежено переваги й недоліки сучасних систем багатоканального звуку, зокрема систем Dolby Pro Logic та Dolby Atmos. Здійснений аналіз допомагає усвідомити загальні тенденції реалізації сучасних звукових рішень в аудіовізуальному мистецтві.

Біографія автора

В. В. Бескорсий, Харківська державна академія культури, м. Харків

викладач, аспірант

Посилання

Beskorsyi, V. V. (2022). Multichannel spatial sound reproduction systems. History and development prospects. In V. M. Sheiko (Ed.), Kultura ta informatsiine suspilstvo ХХІ stolittia (pp. 153–155). Kharkiv State Academy of Culture. [In Ukrainian].

Beskorsyi, V. V. (2024). Wave field synthesis system and its use in audiovisual context. In N. O. Riabukha (Ed.), Kultura ta informatsiine suspilstvo ХХІ stolittia (P. 2, pp. 108–110). Kharkiv State Academy of Culture. [In Ukrainian].

But, O. (2007). Sound as a component of the film’s figurative structure [Unpublished dissertation]. I. K. Karpenko-Kary Kyiv National University of Theatre, Cinema and Television. [In Ukrainian].

But, O. (2021). The sound environment (background) as an artistic means of expressing a contemporary screen work. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho,27/28, 122–130. https://doi.org/10.34026/1997-4264.27-28.2021.238835 [In Ukrainian].

Demeshchenko, V. V. (2013). The formation and development of sound cinema. Visnyk Derzhavnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 1, 155–159. [In Ukrainian].

Diachenko, V. V. (2010). Artistic and aesthetic categories in sound engineering. Mystetstvoznavchi zapysky, 17, 181–187. [In Ukrainian].

Niuell, F. (n. d.). From monaural sound to surround sound systems: an overview of the requirements and practical recommendations for creating control rooms. O. Kravchenko (Trans. and technical editing). Sound Consulting. http://www.sound-consulting.com.ua/ua/?page_id=1083 [In Ukrainian].

Skurativskyi, V., & Andriienko, V. (2023). The specifics of sound effects in feature films. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Audiovizualne mystetstvo i vyrobnytstvo, 6(2), 204–212. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.2.2023.289307 [In Ukrainian].

Blauert, J. (1996). Spatial Hearing The Psychophysics of Human Sound Localization (Revised edition). The MIT Press. [In English].

Blumlein, A. D. (1931). Improvements in and relating to sound-transmission, sound-recording and sound-reproducing systems. (Patent № 34657). https://patents.google.com/patent/GB394325A/en [In English].

Freudenberg, D. (2020, 17 May). Sound Aesthetics for Film — Key Concepts for Budding Filmmakers. RainDance. https://raindance.org/sound-aesthetics-for-film-key-concepts-for-budding-filmmakers/[In English].

Holman, T. (2008). Surround sound: Up and running (2nd ed.). Elsevier/Focal Press. [In English].

Kerins, M. (2010). Beyond Dolby (Stereo). Cinema in the Digital Sound Age. Indiana University Press. [In English].

Myslavskyi, V., Chmil, G., Bezruchko, O., & Markhaichuk N. (2020). Poetics of Ukrainian Film ‘Earth’: Oleksandr Dovzhenko’s Conceptual Search. Media Education (Mediaobrazovanie), 60(4). https://doi.org/10.13187/me.2020.4.713 [In English].

Newell, P. (2017). Surround Sound and Multi-channel Control Rooms. In Recording Studio Design (pp. 571–606). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315675367 [In English].

Platz, K. (2014). Aes Section Meeting Reports, Chicago — May 21, 2014. Audio Engineering Society. https://www.aes.org/sections/reports/?ID=1634 [In English].

Rumsey, F. (2001). Spatial audio. Focal Press. [In English].

Scott-Deuchar, S. (2024). Dolby Atmos Music and the Production of Risk. In F. Lesage & M. Terren (Eds.), Creative Tools and the Softwarization of Cultural Production. (pp. 243–262). https://doi.org/10.1007/978-3-031-45693-0_12 [In English].

So Unique in Sound Recording. Technology of the Cinerama process (n.d.). in70mm. [In English]. https://www.in70mm.com/library/archive/adventure/amazing/the_works/stereo_sound/index.htm

The National Academy of Recording Arts & Sciences. (2004). Recommendations for surround sound production. https://www2.grammy.com/pdfs/recording_academy/producers_and_engineers/5_1_rec.pdf [In English].

Wittek, H. (2007). Perceptual differences between wavefield synthesis and stereophony [Submitted for the degree of Doctor of Philosophy]. Department of Music and Sound Recording School of Arts, Communication and Humanities University of Surrey. [In English].

Wittek, H. (2017, October). Development and application of a stereophonic multichannel recording technique for 3D audio and VR [Presentation]. Audio Engineering Society. https://hauptmikrofon.de/HW/Wittek_AES_NY_ORTF3D_10_2017.pdf [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-20

Номер

Розділ

Мистецтвознавство