Маски театру Но в японському ігровому кіно: типи, принципи та прийоми використання, сенси

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.089.12

Ключові слова:

японське ігрове кіно, театральна практика Но, візуальна мова, маска

Анотація

Японська школа кіно привертає увагу фахівців та шанувальників кіномистецтва своїм неповторним візуальним стилем. Значною мірою на формування візуальної мови японського кіно вплинули розмаїті театральні практики, серед яких Но посідає особливе місце. У запропонованій розвідці висвітлюється досвід японських кінематографістів у використанні масок Но в образно-змістовній структурі кінотвору. Зокрема, розглядаються типи масок, їхня семантика та використання як інструменту створення візуального тексту, що основується на тривалій театральній традиції та відповідному глядацькому досвіді. Стаття ґрунтується на матеріалах театральних тренінгів Но 2017, 2019, 2024 рр. У розвідці використано методи порівняльного, формального та семіотичного аналізу.

Біографії авторів

С. Б. Рибалко, Харківська державна академія культури, м. Харків

доктор мистецтвознавства, професор, професор кафедри мистецтвознавства

А. В. Ожога-Масловська, Харківська державна академія культури, м. Харків

кандидат мистецтвознавства, старший викладач, кафедра фотомистецтва та операторської майстерності

Посилання

Bernstein, M. (2000). Kurosawa’s Narration and the Noh Theatre. Post Script. Film and the Humanities, 20(1), 34–45. [In English].

Crucianelli Guy (2014). The Chilling Effect of Noh Theatre on Akira Kurosawa’s “Throne of Blood”. PopMatters. https://surl.li/dunncp [In English].

Eggert, B. (2019). Onibaba. Deep Focus Review. https://www.deepfocusreview.com/definitives/onibaba/ [In English].

Kinnia, Y. St. (2011). A “Horrible” Legacy: Noh and J-horror. In Y. St. Kinnia (Еds.), East Asian Cinema and Cultural Heritage. (рр. 101–124). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230339507_5 [In English].

Lamarque, P. (1989). Expression and the Mask: The Dissolution of Personality in Noh. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 47(2), 157–168. [In English].

McDonald Keiko, I. (1987). Noh Into Film: Kurosawa’s Throne Of Blood. Journal of Film and Video, 39(1), 36–41. Japanese Cinema. [In English].

Richie, D., & Anderson, J. L. (1958). Traditional Theatre and the Film. Japan Film Quarterly, 12(1), 2–9. https://surl.li/ilhytu [In English].

Richie, D. (1999). The Films of Akira Kurosawa. University of California Press. [In English].

Richie, D. (2001). A Hundred Years of Japanese Film. Kodansha International. [In English].

Salz, J. (Еd.). (2016). A History of Japanese Theatre. Cambridge University Press. [In English].

Salz, J. (2011). Tech-noh-logies: Historic and contemporary perspectives on Japanese classical masked dance-theatre expressions. Asian Performing Arts Forum. https://surl.li/dnsvfa [In English].

Savas, M. Ya. (2012). Familiar Story, Macbeth — New Context, Noh and Kurosawa’s Throne of Blood. Asian Visual and Performing Arts, Part I. Еducation about Аsia, Volume 17(1), 20–25. [In English].

Serper, Z. (2005). Shindō Kaneto’s films Kuroneko and Onibaba: traditional and innovative manifestations of demonic embodiments. Japan Forum, 17(2), 231–256. https://doi.org/10.1080/09555800500118214 [In English].

Uchida, Takahiro (2025). Kiyokazu Kanze, 26 th Grand Master of the Kanze School. the-Noh.com. https://www.the-noh.com/en/people/actors/001a.html [In English].

Udaka, M. (2010). The Secrets of Noh Masks. Kodansha USA. [In English].

Kawabata, Yasunari. (1926). “A Digression on the Filming of «A Page of Madness»”. Theatre and Film (pp. 180–184). Nozue. [In Japanese].

Kinugasa, Teinosuke. (1977, December). “The Youth of Our Films: One Aspect of Japanese Film History”. Chuko Shinsho. [In Japanese].

Shihota, Inuhiko. (2016). The Signature of Caligari: Film and Avant-Gardeism in the Taisho Era. Shinchosha. [In Japanese].

Tomoeda, Taketo. (2017). Question Box. https://tomoeda-kai.com/q_box/1317/?answer=takehito. [In Japanese].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-20

Номер

Розділ

Мистецтвознавство