Опера «Різдвяна ніч» Миколи Лисенка й Михайла Старицького в контексті месіанізму ХІХ століття: божественне й буденне в музиці Різдва
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.089.10Ключові слова:
Микола Лисенко, Михайло Старицький, опера «Різдвяна ніч», українська національна опера, християнська символіка, музичний театр ХІХ століття, культурне відродження, семіотика музики, народний вертеп, різдвяний архетипАнотація
Розглянуто оперу «Різдвяна ніч» Миколи Лисенка й Михайла Старицького як ключовий твір у становленні української національної музичної традиції ХІХ століття. Глибоко досліджено джерела, лібрето, музичну драматургію та етнографічний контекст. Проаналізовано месіанську ідею, покладену в основу твору, а також символіку Різдвяної ночі як момент духовного переродження героїв. Зауважено поєднання традицій вертепу, шкільної драми, народної пісенності та європейських принципів музичної композиції, що виводить оперу на рівень національного музичного коду. З’ясовано органічне переплетення народної музичної традиції, християнської символіки й елементів модерної драматургії. Охарактеризовано нові інтерпретації стилістичних, мелодико-гармонічних та семіотичних аспектів опери. Визначено роль опери «Різдвяна ніч» у формуванні національної музичної ідентичності. Доведено культурно-історичне значення першої великої української опери, у якій реалізовано синтез духовного та побутового, святкового й повсякденного, міфологічного і реального.
Посилання
Volosatykh, O. (2022). Folklore in the plays of Mykhailo Starytskyi as the basis for the formation of the Ukrainian musical and dramatic theatre. Aspekty istorychnoho muzykoznavstva, 26, 7–21. [In Ukrainian].
Kysliuk, A. (2024). Lysenkiada in the research of Mykhailo Stepanenko in its connection with the musicological tradition and contemporary studies of the artist’s work. Narodna tvorchist ta etnolohiia, 2(402), 87–94. [In Ukrainian].
Kobylianskyi, L. (2003). Memories about M. V. Lysenko (on the occasion of the first anniversary of the death of the father of Ukrainian music). In R. Ya. Pylypchuk (Comp.), Mykola Lysenko u spohadakh suchasnykiv: in 2 vol. (Vol. 1). Muzychna Ukraina. [In Ukrainian].
Levytskyi, O. I. (2003). A letter to S. Yatsenko. In R. Ya. Pylypchuk (Comp.), Mykola Lysenko u spohadakh suchasnykiv: in 2 vol. (Vol. 1). Muzychna Ukraina. [In Ukrainian].
Lysenko, M. (1953). Christmas Night: a piano score. Collected works: in 20 volumes (Vol. IV). Mystetstvo. [In Ukrainian].
Lysenko, O. (2023). Musical and performance reflections of Mykola Lysenko in the area of cross-cultural connections and national identity. Ukraina. Yevropa. Svit. Istoriia ta imena v kulturno-mystetskykh refleksiiakh, 6, 206–215. https://journals.uran.ua/ukraine-europe-world/article/view/291362 [In Ukrainian].
Pchilka, O. (2003). Mykola Lysenko: life and work (memories and thoughts). In R. Ya. Pylypchuk (Comp.), Mykola Lysenko u spohadakh suchasnykiv: in 2 vol. (Vol. 1). Muzychna Ukraina. [In Ukrainian].
Rusova, S. F. (2003). My memories. In R. Ya. Pylypchuk (Comp.), Mykola Lysenko u spohadakh suchasnykiv: in 2 vol. (Vol. 1). Muzychna Ukraina. [In Ukrainian].
Skorulska, R. M., & Chuieva, M. V. (2015). Mykola Lysenko. Days and years. Muzychna Ukraina. [In Ukrainian].
Tobilevych, S. (1957). My paths and meetings. Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury URSR. [In Ukrainian].
Shvachko, T. (2012). Mykola Hohol and the Ukrainian national opera. Muzyka, 3, 10–15. [In Ukrainian].
Yabkovska, S. P., & Mazurok, I. V. (2021). The figure of Mykola Lysenko in the research of famous Ukrainian musicologists. Akademichni studii. Seriia: Pedahohika, 3, 104–409. [In Ukrainian].
Yastrub, O. (2022). The opera “Christmas Night” by M. Lysenko: a Ukrainian worldview of the XIX century. Muzychne mystetstvo i kultura, 2(32), 49–61. https://music-art-and-culture.com/index.php/music-art-and-culture-journal/article/view/688 [In Ukrainian].
Reva, Т. (2023). The forms of the national operas’ representation in the virtual environment under martial law (on the example of the activities of the opera theatres of Kyiv, Lviv and Odesa in 2022). Culture and Contemporaneity, 1, 162–167. https://journals.uran.ua/kis/article/view/286801 [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.