Втілення опери «Наталка Полтавка» М. Лисенка в Харківській опері (1925–2025) у контексті її постановок на харківській сцені
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.089.05Ключові слова:
ХНАТОБ, опера «Наталка Полтавка», інтерпретації, українська культура, постановка, поновленняАнотація
У статті розглянуто харківський контекст постановок п’єси І. Котляревського «Наталка Полтавка» й написаної за цим матеріалом опери М. Лисенка. Здійснена спроба створення спектаклеграфії цього твору на конкретній сцені: головна увага приділяється інтерпретаціям цього матеріалу в Харківському національному академічному театрі опери та балету імені М. В. Лисенка впродовж його столітньої історії (1925–2025). У зв’язку з тим, що в наукових дослідженнях, створених до 1991 р., наявні ідеологічні маркери, означено потребу переосмислити поданий фактаж. У наступні історичні періоди виникають значні інформаційні лакуни щодо «Наталки Полтавки», що зумовило фіксацію певних деталей постановок харківської оперної сцени. Виявлено, що опера «Наталка Полтавка» в ХНАТОБі є істинним довгожителем. Деякі з версій існували на сцені недовго, інші могли триматися понад 40 років, переживши кілька поновлень. Однак загалом паузи в її прокаті були невеликі, і навіть нині, у воєнний час, у харківської сцени в ній є потреба.
Посилання
[Oholoshennia]. (1926). Nove mystetstvo, 12, 3 [cover]. [In Ukrainian].
Botunova, H. (2010). K. Saksahanskyi in the theatrical life of Kharkiv in the 1920s: Creative intersections and mutual influences. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia im. I. K. Karpenka-Karoho, 7, 277–296. [In Ukrainian].
Volkhovskoi, V. (1926). “Natalka Poltavka”. Nove mystetstvo, 14, 10–11. [In Ukrainian]
Kov’iarov, I. (1954, November 03). “Natalka Poltavka”. Chervonyi prapor. [In Ukrainian].
Lobanova, I. V. (2011). From the apology of the avant-garde to the apology of realism: The work of constructivist stage designers of the State Ukrainian Opera Theatre in the assessment of Kharkiv press (1925–1934). Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia: Sotsialni komunikatsii, 968(3), 68–73. [In Ukrainian].
Myloslavskyi, K., Ivanovskyi, P., & Shtol, H. (1965). Kharkivskyi derzhavnyi akademichnyi teatr opery ta baletu im. M. V. Lysenka. Mystetstvo. [In Ukrainian]
Olkhovskyi, T. K. (2014). Remembering the past: Memoirs [Electronic resource]. KhDNB. https://ru.calameo.com/books/004761641f2a310b1c3d9 [In Ukrainian].
Poliakova, Yu. Yu. (2013). Musical and theatrical life in Kharkiv during the Nazi occupation (based on materials from the State Archive of Kharkiv region). Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia: Istoriia Ukrainy. Ukrainoznavstvo: istorychni i filosofski nauky, 1088(17), 82–90. [In Ukrainian].
Romanovskyi, M. [M. R.]. (1926, October 04). Natalka Poltavka at the Kharkiv Opera. Sotsialistychna Kharkivshchyna. [In Ukrainian].
Sirenko, L. (2020, August 25). “Where to find contemporary opera?” #6: Oleksandr Shchetynskyi and the opera Natalka Poltavka. The Claquers. https://theclaquers.com/posts/4224 [In Ukrainian].
Stanishhevskyi, Yu. (1965). Ukrainian musical theatre and the Kharkiv opera. In K. Myloslavskyi, P. Ivanovskyi, & H. Shtol (Eds.), Kharkivskyi derzhavnyi akademichnyi teatr opery ta baletu im. M. V. Lysenka (pp. 5–16). Mystetstvo. [In Ukrainian].
Kharytonova, V. F. (2012). Operatic works by M. V. Lysenko on the Kharkiv stage. Culture of Ukraine, 38, 235–245. [In Ukrainian].
Oles Honchar Kherson Regional Universal Scientific Library. (n.d.). 185 rokiv z chasu publikatsii p’iesy I. P. Kotliarevskoho “Natalka Poltavka”. https://lib.kherson.ua/185-rokiv-natalka-poltavka.htm [In Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.