Тріщини й розломи радянської естетики: збірник «Проти формалізму, натуралізму і спрощенства в мистецтві» (1936)
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.089.01Ключові слова:
образ, реальність, соціалістичний реалізм, ілюзія, естетика, мімесис, українське мистецтво 1930-х роківАнотація
В останніх публікаціях, присвячених радянському мистецтву, інтерпретація соціалістичного реалізму тісно пов’язана з економікою. У 1920–1930-ті рр. — під час «переходу» від капіталістичної до комуністичної (соціалістичної) суспільно-економічної формації — радянські автори, критики й філософи зосередилися на переосмисленні мистецтва та естетики в новому економічному й політичному контексті. У статті авторка висвітлює теоретичні суперечності стосовно специфіки методу соцреалізму, аналізуючи тексти і переклади російською мовою, опубліковані видавництвом «Мистецтво» в збірнику 1936 р. «Проти формалізму, натуралізму і спрощенства в мистецтві» за редакторства Федора Гаєвського.
Посилання
Adorno, T. (2002). Theory of Aesthetics (P. Tarashchuk, Trans.). Vydavnytstvo Solomii Pavlychko “Osnovy”. (Original work published 1970) [In Ukrainian].
Badiou, A. (2019). The Century (A. Repa, Trans.). Vydavnytstvo Anetty Antonenko. (Original work published 2005) [In Ukrainian].
Badianova, K. (2019). Tetiana Yablonska. “Khlib”. In K. Yakovlenko (Ed.), Why Are There Great Women Artists in Ukrainian Art (pp. 120–127). Publish Pro. https://pinchukartcentre.org/files/2020/womenartists_ua.pdf. [In Ukrainian].
Baitsym, P. (2024). Chips: Ukrainian Naïve Mosaics, 1950–1990 (Yevhen Nikiforov, Illus.). IST Publishing. [In Ukrainian].
Bilak, Kh. (Ed.). (1999, March 3). Socialist Realism and Ukrainian Culture. The book “Realism and Socialist Realism in the Ukrainian Painting of the Soviet Era. History. Collection. Experiment”: Proceedings of the Academic Conference. Natsionalnyi khudozhnii muzei Ukrainy, Kyiv, Ukraine. https://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/ukr0000014100. [In Ukrainian].
Bilokin, S. (2003). The Holodomor and the Formation of Socialist Realism as a “Creative Method”. Personal website of historian Serhii Bilokin. https://www.s-bilokin.name/Culture/FamineRealism.html#Ref71. [In Ukrainian].
Haievskyi, F. (Ed.). (1936). Against Formalism, Naturalism and Simplification in Art. Mystetstvo. http://irbis-nbuv.gov.ua /ulib/item/ukr0000018503. [In Ukrainian].
Herman, L. (2019). Alla Horska. “The Banner of Victory” (or “The Relay”). In K. Yakovlenko (Ed.), Why Are There Great Women Artists in Ukrainian Art (pp. 128–137). https://pinchukartcentre.org/files/2020/womenartists_ua.pdf. [In Ukrainian].
Goldman, S., Lifar, D., & Gerzon, M. (1937). Decree on the Detention of Editor Feodosii Taran-Honcharenko in the Special Compound of the Kyiv Prison, August 13, 1937 (HDA SBU, F. 6, Spr. 38834, T. 1). UGB NKVD USSR. https://avr.org.ua/viewDoc/30489. [In Russian].
Goff, Ya. (2018, February 21). Between the Poles of Politics and Theory: The Development of Academic Marxism from the 1960s to the Present (V. Artiukh, Trans.). Spilne. https://commons.com.ua/ru/mizh-polyusami-politiki-ta-teoriyi-rozvitok-akademichnogo-marksizmu-z-1960-h-rokiv-do-sogodennya/. [In Ukrainian].
Derehus, M. (1957). Response from the Head of the Union of Artists of the Ukrainian SSR, Comrade Derehus, Regarding Mykhailo Lvivovych Boichuk, June 16, 1957 (HDA SBU, F. 6, Spr. 46293, Vol. 2). Spilka khudozhnykiv URSR. https://avr.org.ua/viewDoc/29265. [In Russian].
Dmitrieva, N. (1962). Image and Word. Iskusstvo. [In Russian].
Dobrenko, E., & Gunther, H. (Eds.). (2000). The Socialist Realist Canon. Gumanitarnoe agentstvo “Akademicheskii proekt”. [In Russian].
Yekelchyk, S. (2008). Empire of Memory: Russian-Ukrainian Relations in Soviet Historical Imagination (M. Klymchuk & Kh. Chushak, Trans.). Krytyka. (Original work published 2004) [In Ukrainian].
Lytvynets, Yu. (Comp.). (2016). Special Collection 1937–1939. From the Collection of the National Art Museum of Ukraine: Catalogue. Fenyks. [In Ukrainian].
Lifshits, M. (1979). On the Debates about Realism. In M. Lifshits, Mythology Ancient and Modern (pp. 497–554). Iskusstvo. [In Russian].
Lifshits, M. (2004). What Is a Classic (V. Arslanov, Ed.). Iskusstvo — XXI vek. [In Russian].
Lichtenstein, J., & Decultot, E. (2022). Mimesis (V. Artiukh, Trans.). In B. Kassen (Ed.), European Dictionary of Philosophy: A Lexicon of Untranslatability (Vol. 1, pp. 399–418). DUKH I LITERA. (Original work published 2004) [In Ukrainian].
Lozovyi, L. (2017, December 8). “In the Rays of Black Light”: An Attempt to Contextualize Two Artistic Gestures. Korydor. http://korydor.in.ua/ua/context/sproba-kontekstualizatsiyi-dvoh-hudozhnih-zhestiv.html#_ftn5. [In Ukrainian].
Marx, K. (1973). Economic and Philosophic Manuscripts of 1844. In K. Marx & F. Engels, From the Early Works (pp. 483–597). Vydavnytstvo politychnoi literatury Ukrainy. (Original work published 1932) https://hromadalib.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/12/marx_1844_manuskripte.pdf. [In Ukrainian].
Nakonechna, L. (2017). History of Reforms of the National Academy of Fine Arts and Architecture. Kurbasivski chytannia, 12, 34–43. [In Ukrainian].
Pivtorak, Yu. (2007). Soviet Art Criticism Journalism of the 1930s — Early 1940s. Naukovi zapysky NaUKMA. Teoriia ta istoriia kultury, 62, 51–56. [In Ukrainian].
Against Formalism and Naturalism in Art: A Collection of Essays. (1937). OGIZ — IZO-GIZ. https://tehne.com/library/protiv-formalizma-i-naturalizma-v-iskusstve-sbornik-statey-moskva-1937. [In Ukrainian].
Rychkov, N., Zarianov, I., Kozlovskii, A., & Kozlov, N. (1937). Sentence of the Military Collegium of the Supreme Court of the USSR in the Case of Mykhailo Lvivovych Boichuk, July 13, 1937 (HDA SBU, F. 6, Spr. 46293, Vol. 1.). Military Collegium of the Supreme Court of the USSR. https://avr.org.ua/viewDoc/29257. [In Russian].
Skliarenko, H. (2018). The Work of Tetiana Yablonska (1917–2005): A Personal Path in the History of Soviet Painting. In H. Skliarenko, Ukrainski khudozhnyky: z vidlyhy do nezalezhnosti u 2-kh tomakh. (Vol. 1, pp. 19–46). ArtHuss. [In Ukrainian].
Sokoliuk, L. (2014). Mykhailo Boichuk and His School. Vydavets Savchuk O. O. [In Ukrain-ian].
Chukhrov, K. (2012). Soviet Material Culture and Socialist Ethics in Moscow Conceptualism. [Translit]: Literary and Critical Almanac, 10/11, 70–77. https://issuu.com/streetuniver/docs/100/7. [In Russian].
Shevchenko, T. (2008). Kobzar (A. Rudzitskyi & Ye. Nakhlik, Comp.; V. Sedliar, Illus.). DUKH I LITERA. (Original work published 1931) https://issuu.com/duh-i-litera/docs/kobzar_extract_black-white. [In Ukrainian].
Baitsym, P. (2020). Art for Architecture: Soviet Modernist Mosaics from 1960 to 1990 (Ye. Nikiforov, Illus.). DOM Publishers. [In English].
Belting, H. (2003). Art History after Modernism (C. Saltzwedel, M. Cohen, K. J. Northcott, Trans.). University of Chicago Press. (Original work published 1995) [In English].
Bürger, P. (1984). Theory of the Avant-Garde (M. Shaw, Trans.). University of Minnesota Press. (Original work published 1974) [In English].
Chukhrov, K. (2020). Practicing the Good: Desire and Boredom in Soviet Socialism. Uni-versity of Minnesota Press. [In English].
Demchuk, S. (2020). The influence of the Vienna School of Art History on Soviet and post-Soviet historiography: Bruegel’s case. Journal of Art Historiography, 23, 1–19. [In English].
Demchuk, S. (2021). The Mannerist ‘revolution’, Dvořák and Soviet Art History. Journal of Art Historiography, 25, 1–15. https://doi.org/10.48352/uobxjah.00003473. [In English].
Demchuk, S., & Levchenko, I. (Eds.). (2025). Entangled Art Histories in Ukraine. Routledge. https://doi.org /10.4324/9781032708676. [In English].
Dobrenko, E., & Naiman, E. (Eds.). (2003). The Landscape of Stalinism: the Art and Ideology of Soviet Space. University of Washington Press. [In English].
Elkins, J. (2021). The End of Diversity. North Atlantic Art History and Its Alternatives in Art Historical Writing. De Gruyter. [In English].
Elkins, J. (2024). Stories of Art. 2nd Edition. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781032696096. [In English].
Foster, H., Kraus, R., Bois, Y-A., Buchloh B. H. D., & Joselit D. (2016). Art Since 1900: Modernism, Antimodernism and Postmodernism. 3rd edition. Thames & Hudson Ltd. [In Eng-lish].
Greenberg, C. (1989). Avant-Garde and Kitsch. In C. Greenberg, Art and Culture: critical essays (pp. 3–33). Beacon Press. (Original work published 1961) [In English].
Herman, L., & Balashova, O. (Eds.). (2017). Decommunized: Ukrainian Soviet Mosaics (Ye. Nikiforov, Illus.). Osnovy Publishing, DOM Publishers. [In English].
Herman, L., & Balashova, O. (Eds.). (2020). The Art of Ukrainian Sixties. Osnovy Publishing. [In English].
Krauss, R. (1985). The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths. MIT Press. [In English].
Lucento, A. (2023). The NKVD and the Political Origins of Socialist Realism: The Persecution of the Boichukisty in Ukraine. In M. David-Fox (Ed.), The Secret Police and the Soviet System: New Archival Investigations (pp. 48–80). University of Pittsburgh Press. https://doi.org/10.2307/jj.6380594. [In English].
Novikova, O. (2025). A revival of Ukrainian art history? Entangled paths of the six-volume «History of Ukrainian Art» (1966–1970). In S. Demchuk, I. Levchenko (Eds.), Entangled Art Histories in Ukraine (pp. 177–189). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781032708676. [In Eng-lish].
Rancière, J. (2004). Malaise dans l’esthétique. Éditions Galilée. [In French].
Rancière, J. (2007). The Future of the Image. Verso. [In English].
Silina, М. (2016). The Struggle Against Naturalism: Soviet Art from the 1920s to the 1950s. Racar, 41, 91–104. https://doi.org/10.7202/1038074ar. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.