Концепція «ритму» Леся Курбаса в контексті режисерської інтерпретації літературного твору на екрані
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.088.07Ключові слова:
ритм, Лесь Курбас, режисура, екранізація, театр, сприйняття часу, драматургія, кінематограф, Анрі Берґсон, загальна теорія відносності, Сергій Параджанов, Михайло Коцюбинський, Тіні забутих предківАнотація
Стаття звертається до питання ритму як важливого елементу режисерської інтерпретації літературного твору на екрані. На прикладі творчості Леся Курбаса аналізується, як ритм структурує драматургію, формує лінію напруження та впливає на сприйняття часу глядачем. Концепція українського режисера введена у світовий тогочасний контекст, проводяться паралелі з концепцією «тривалості» Анрі Берґсона та теорією «відносності» Альберта Ейнштейна. На прикладі аналізу фільму Сергія Параджанова «Тіні забутих предків» виявлено, яким чином ритмічна побудова впливає на екранізацію літературного твору, зокрема на її тематичне спрямування. Дослідження має на меті виявити, як режисерська інтерпретація через ритмічні структури допомагає створювати цілісне художнє втілення, здатне емоційно залучати глядача.
Посилання
Bergson, A. (2010). Creative evolution. Zhupansky Publishing House. [In Ukrainian].
Volytska-Zubko, I. (2011). Kurbas’ concept of “line”: theoretical aspect. Kurbasivski chytannia, 6, 28–41. [In Ukrainian].
Zinkevych, O. (1989). Les Kurbas. Documents in theatrical activity, in the estimates of contemporaries. Smoloskyp. [In Ukrainian].
Korniienko, N. (1998). Les Kurbas: rehearsal of the future. Fact. [In Ukrainian].
Korniienko, N. (2007). To the problem of synergy in the theater of Les Kurbas: energy as a wave process. Kurbasivski chytannia, 2, 37–47. [In Ukrainian].
Kotsiubynskyi, M. (2024). Shadows of forgotten ancestors. Folio. [In Ukrainian].
Kurbas, L. (1988). Berezil. From the creative heritage. Dnipro. [In Ukrainian].
Kurbas, L. (2022). Philosophy of theater. Osnovy. [In Ukrainian].
Levchenko, O. (2020). Rhythm as interpretation in the theatrical theory of Les Kurbas. Kurbas’s theater theory: dimensions of non-classical philosophy. Kurbasivski chytannia, 10, 32–44. [In Ukrainian].
Selivanova, V. (2003). Semiotics of theatricality in the theoretical works of Les Kurbas (an attempt to formulate the problem). Arkadiia, 1, 41–43. [In Ukrainian].
Cunningham, G. W. (1914). Bergson’s Conception of Duration. The Philosophical Review, 23(5), 525–539. https://doi.org /10.2307/2178586. [In English].
Einstein, A. (1905) Zur Elektrodynamik bewegter Korper (On the Electrodynamics of Moving Bodies). Annalen der Physik, 17, 891–921. https://doi.org/10.1002/andp.19053221004. [In Germany].
Gibbon, J., Church, R. M., & Meck, W. H. (1984). Scalar timing in memory. Annals of the New York Academy of Sciences, 423, 52–77. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.1984.tb23417.x. [In English].
Pellegrino, di, G., Fadiga, L., Fogassi, L., Gallese, V., & Rizzolatti, G. (1992). Understanding motor events, a neurophysiological study. Experimental Brain Research, 91, 176–180. https://doi.org/10.1007/BF00230027. [In English].
Schwarz, M. A., Winkler, I., & Sedlmeier, P. (2013). The heartbeat does not make us tick: The impacts of heart rate and arousal on time perception. Atten Percept Psychophys, 75, 182–193. https://doi.org/10.3758/s13414-012-0387-8. [In English].
Tarasov, V., Markhaichuk, N., & Koneva, M. (2021). Collage as the basis of creative methodology of Serhii Paradzhanov. Culture of Ukraine, (74), 81–89. https://doi.org/10.31516/2410-5325.074.13. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.