Екзистенціальний вимір польського кіно «морального занепокоєння» та фільмів української «міської прози»: діалог культур
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.088.06Ключові слова:
український кінематограф, «міська проза», польський кінематограф, кіно «морального занепокоєння», екзистенціалізм, екзистенціальний герой, режисерАнотація
У статті розглядається специфіка екзистенціального виміру героїв фільмів української «міської прози» та польського кіно «морального занепокоєння». На прикладі вибраних українських картин, знятих у період з кінця 60-х і до середини 90-х рр., та деяких польських стрічок 70-х рр. здійснено аналіз образу героя на екрані, а також виокремлено модуси екзистенціалізму, до яких звертаються режисери. Зважаючи на відсутність в українському кінознавстві досліджень зв’язку української «міської прози» з кіно «морального занепокоєння», у статті послідовно окреслено тематичні паралелі цих кінематографічних напрямів, що дозволило розглянути українського героя в ширшому загальноєвропейському контексті. За допомогою порівняльного аналізу визначено ознаки схожості в портреті українського та польського екзистенціального героя, проаналізовано втілену на екрані проблему «суспільного неспокою» і з’ясовано ряд спільних ідейних характеристик у зображенні соціокультурного контексту обраного періоду другої половини ХХ ст.
Посилання
Braterska-Dron, M. (2019). In the Cold Pit of Time (In Memory of Oleksandr Vampilov and the Sixtiers). Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 24, 112–117. [In Ukrainian].
Buryi, A. (2015). Existentialism in Cinematography: Existentials of Human Existence. Part I. Molodyi vchenyi, 9(1), 99–105. [In Ukrainian].
Burmeister, A. (1997). Foreign press about the movie “The Friend of the Dead”. Kino-Teater, 5, 59. [In Ukrainian].
Hoseiko, L. (2005). History of Ukrainian cinema: 1986–1995. KINO-KOLO. [In Ukrainian].
Gozheliak, U. (2007). How to recognize a new Polish film? KINO-KOLO, 33, 6–7. [In Ukrainian].
Dabert, D. (2000). How to live? On the cinema of moral unrest today. Kino-Teater, 5, 40–43. [In Ukrainian].
Zhuravlova, T. (2018). Three love stories: melodrama in the film world of Kira Muratova. Visnyk Kyivskoho natsional-noho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Audiovizualne mystetstvo i vyrobnytstvo, 2, 89–97. [In Ukrainian].
Zubavina, I. (2006). Roman Balaian: Flights as an emanation of freedom. Khudozhnia kultura. Aktualni problemy, 3, 255–270. [In Ukrainian].
Zubavina, I. (2007). Cinematography of Independent Ukraine: Trends, Films, Figures. FENIKS. [In Ukrainian].
Zubavina, I. (2008). Vyacheslav Kryshtofovych (To the 60th anniversary of his birth). Aktualni problemy mystetskoi praktyky i mystetstvoznavchoi nauky, 1, 58–62. [In Ukrainian].
Musiienko, O. (2008). Metaphysics of the urban landscape. Mystetstvoznavstvo Ukrainy, 9, 165–175. [In Ukrainian].
Musienko, O. (2009). Ukrainian Cinema: Texts and Contexts. Globus Press.
National Oleksandr Dovzhenko Center (2021). Poloty uvi sni ta naiavu / Flights in Dreams and Reality. [In Ukrainian].
Pohrebniak, H. (2020). Author’s cinema in the cultural space of the second half of the twentieth and early twenty-first century. NAKKKiM. [In Ukrainian].
Sydor-Hibelynda, O. (2004). Ukrainian Cinema of the 1990s: Aspects of visuality. Suchasne mystetstvo, 1, 227–242. [In Ukrainian].
Skurativskyi, V. (2020). Skurativsky in KINO-KOL (1997–2008). Institute of Cultural Studies of the National Academy of Arts of Ukraine. [In Ukrainian].
Trymbach, S. (2016). Cinema born in Ukraine. Album of the anthology of Ukrainian cinema. Tekhnika. [In Ukrainian].
Dabert, D. (2003). Cinema of Moral Anxiety. On Selected Problems of Poetics and Ethics. UAM Scientific Publishing House. [In Polish].
Domke, R. (2020). The Image of the Intellectual in Contemporary Film Discourse of 1968–1990. Recent History, 52 (2), 155–181. [In Polish].
Haltof, M. (2007). Historical Dictionary of Polish Cinema (Historical Dictionaries of Literature and the Arts, No. 19). The Scarecrow Press. [In English].
Haltof, M. (2019). Polish cinema: a history. Berghahn Books. [In English].
Kornatowska, M. (1990). Entertainers and amateurs. Artistic and Film Publishing Houses. [In Polish].
Leppla, D. (2019). Radical Communication: Politics after 1968 in/and Polish Cinema [PhD thesis, The Mel Hoppenheim School of Cinema]. Concordia University, Montreal. [In English].
Lubelski, T. (2015). History of Polish Cinema 1895–2014. Universitas. [In Polish].
Miczka, T. (2007). Cinema of Moral Anxiety: The Sources and Limits of Realism in Polish Feature Film in 1976–1981. In A. Achtelik, J. Tambor (red.), Art is a craft (T. 3, Teach Poland and Polish, ss. 187–204). Gnome Publishing House. [In Polish].
Mielczarek, R. (2008). Reality in the Liminal Phase. “Cinema of Moral Anxiety” as a Form of Intergenerational Social Drama. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (33), 223–247. [In Polish].
Stok, D. (Ed.). (1993). Kieslowski on Kieslowski. Faber and Faber. [In Polish].
Żurek, B. (2014). Feature Film as an Alternative Source to the History of Everyday Life — Theoretical Considerations on the Example of Cinema of Moral Anxiety. Historiana Studia Metodologiczne, 44, 115–127. [In Polish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.