Культура України http://ku-khsac.in.ua/ <p><strong>УДК [008+78/79](062.552)</strong></p> <p><strong>ISSN 2522-1140 (Online), ISSN 2410-5325 (Print)</strong></p> <p>«Культура України» — рецензоване наукове фахове видання з вільним доступом, що засноване та видається Харківською державною академією культури з 1993 року.</p> <p>Збірник затверджено наказом Міністерства освіти і науки України №886 від 02.07.2020 р. <strong>як фахове видання з культурології та мистецтвознавства</strong> (категорія «Б»), спеціальності: 034 — Культурологія; 021 — Аудіовізуальне мистецтво та виробництво; 024 — Хореографія; 025 — Музичне мистецтво; 026 — Сценічне мистецтво.</p> <p>Державна реєстрація суб’єкту у сфері друкованих медіа: рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 08.02.2024 р. №295. Ідентифікатор медіа: R30-02500.</p> <p>Збірник поданий на порталі <a href="http://www.nbuv.gov.ua/">Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського</a> в інформаційному ресурсі «Наукова періодика України», у реферативних базах «Україніка наукова» та «Джерело». Індексується в наукометричних базах «WorldCat», «Index Copernicus International», Directory of Open Access Journals (DOAJ), Directory of Open Access Scholarly Resources (ROAD) та в пошукових системах «Google Scholar», «BASE». ХДАК є представленим учасником PILA.</p> <p>Періодичність: 4 рази на рік.</p> <p>Видання підтримує політику відкритого доступу (тип ліцензії — Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License).</p> <p>Мова публікації — <strong>українська</strong> та <strong>англійська</strong>. Статті рецензуються членами редколегії і зовнішніми незалежними експертами. Перевірка статей здійснюється за допомогою онлайн-сервісу пошуку плагіату Strikeplagiarism.com.</p> <p>Редколегія підтримує політики <strong><a href="https://www.elsevier.com/authors/policies-and-guidelines">Elsevier</a></strong> та <strong><a href="https://publicationethics.org/files/u7141/1999pdf13.pdf">COPE</a></strong>.</p> uk-UA <p>Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:</p><p>У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode.uk">Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA)</a>, яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.</p><p>Автори мають підписати заяву,<strong> </strong>яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.</p><p>Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.</p><p>Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.</p> editor2016@ukr.net (L. I. Machulin) johnwheeler1977@gmail.com (I. Kolesnyk) ср, 22 січ 2025 00:00:00 +0200 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Спеціальний спільний випуск «Дослідження російського та радянського кіно» і «Культури України» http://ku-khsac.in.ua/article/view/321971 <p>Цей вступ призначений як для тих, хто читає українську версію, опубліковану в «Культурі України», так і англомовну версію, опубліковану в «Дослідженнях російського та радянського кіно». Ця співпраця між українським та британським журналом має на меті вияв підтримки української культури, зокрема дослідження історії українського кіно в контексті повномасштабного вторгнення Росії проти цієї країни, розпочатого в лютому 2022 р. Через 100 років після свого початку український кінематограф залишається таким само актуальним як для вітчизняного, так і для всього світу. Щоб проілюструвати це, ми починаємо з короткого нарису історії українського кіно, особливо його політичного контексту, перш ніж викласти огляд стану кінонауки про різні ключові періоди історії українського кіно.</p> Джеремі Гікс, Леонід Мачулін Авторське право (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://ku-khsac.in.ua/article/view/321971 ср, 22 січ 2025 00:00:00 +0200 Журнал «Кіно» і нарис української кінокритики 1920-х років http://ku-khsac.in.ua/article/view/321976 <p>У статті зроблено спробу розкрити маловідому історію журналу «Кіно», головного фахового видання про кіно в Радянській Україні 1920-х років. Як супутник Всеукраїнського фотокіноуправління ВУФКУ, журнал виділяється як унікальний символ української соціалістичної культури. Він відіграє вирішальну роль у децентралізації панівних російськоцентричних наративів епохи, пропонуючи цінні дослідницькі джерела, які здебільшого ігнорувалися в усталених традиціях кінознавства.</p> Станіслав Мензелевський Авторське право (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://ku-khsac.in.ua/article/view/321976 ср, 22 січ 2025 00:00:00 +0200 Микола Шпиковський і візуальний стиль пізніх фільмів ВУФКУ http://ku-khsac.in.ua/article/view/321989 <p>Це дослідження зосереджується на технології монтажу, що часто використовується у фільмах Миколи Шпиковського «Шкурник» («Шкурник», 1929) та «Хліб» («Хліб», 1929), яка базується на обмежених налаштуваннях камери й осьовому монтажі. Мета цього аналізу полягає в тому, щоб визначити місце цих фільмів та самого Шпиковського у зв’язку зі стилістичним впливом пізнього німого кіно як у Радянському Союзі, так і в Західній Європі, а також розглянути те, як естетика радянського монтажу використовувалась у радянських фільмах загалом. Завдання полягає в тому, щоб започаткувати обґрунтування того, наскільки пізнє німе українське кіно можна вважати національним кіно&nbsp;— самобутнім не лише за змістом і тематикою, а й за стилістичними нормами.</p> Вінсент Болінгер Авторське право (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://ku-khsac.in.ua/article/view/321989 ср, 22 січ 2025 00:00:00 +0200 Кінопедагогічний експеримент Олександра Довженка http://ku-khsac.in.ua/article/view/321991 <p>У цій статті розглядається маловідомий експеримент у кінопедагогіці українського режисера Олександра Довженка. Наприкінці 1930-х&nbsp;— на початку 1940-х&nbsp;рр., перед початком німецько-радянської війни (1941–1945&nbsp;рр., яка в СРСР називалася Великою Вітчизняною війною), Довженко, окрім зйомок власних фільмів, намагався організувати та провести повноцінне навчання представників творчих спеціальностей аудіовізуального мистецтва безпосередньо на виробництві, на Київській кінофабриці (Київська кіностудія художніх фільмів, нині Національна кіностудія художніх фільмів імені Олександра Довженка). У Радянському Союзі 1930-х&nbsp;рр. партійний адміністративний апарат суворо контролював не лише зйомки та прокат фільмів, а й підготовку майбутніх кадрів для кіновиробництва: режисерів, сценаристів, операторів, кіноакторів тощо. Експеримент Довженка в кінопедагогіці зробив помітний внесок у виховання українських акторів для кіно епохи звуку, які вільно володіють українською та занурені в українську культуру, попри ширший контекст радянських репресій, особливо в Україні. У статті використано джерела з низки архівів України та Росії, мемуари й рідкісні публікації, щоб відтворити цей епізод у творчості Довженка та надати уявлення про його педагогічну практику й підхід до кіноакторської діяльності.</p> Олександр Безручко Авторське право (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://ku-khsac.in.ua/article/view/321991 ср, 22 січ 2025 00:00:00 +0200 Місце України у «Веселці» Марка Донського («Радуга / Райдуга», Київська та Ашгабатська кіностудії, 1943) http://ku-khsac.in.ua/article/view/322001 <p>У цій статті ми доводимо, що фільм Марка Донського «Веселка» 1943&nbsp;р., знятий на евакуйованих київських кіностудіях у Туркменістані, має величезну цінність, якщо розглядати його як український фільм. У той час як Донського, який народився в Одесі, зазвичай асоціюють з його діяльністю на кіностудії імені Горького в Москві, «Веселка»&nbsp;— один із багатьох фільмів, які режисер зняв на Київській кіностудії, і є особливо продуктивним у світлі його неоднозначного ставлення до України. З одного боку, стрічка Донського вказує на те, що називають «імперським&nbsp;привласненням» (Shevchuk, 2009) і трактує українську мовну та культурну ідентичність як підмножину російської, з іншого, у зв’язку зі згадуванням про Україну, кастингом і грою відомої української акторки Наталії Ужвій, ушануванням поетики Олександра&nbsp;Довженка та гострою, хоча й ненавмисною доречністю підтекстового коментаря про окупацію та спротив, Донськой створив фільм, який збагачує історію українського кіно, і водночас сама стрічка цінна тим, що її розглядають у цьому контексті.</p> Джеремі Гікс Авторське право (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://ku-khsac.in.ua/article/view/322001 ср, 22 січ 2025 00:00:00 +0200 «Містер Джонс» і зображення Голодомору на світовому екрані http://ku-khsac.in.ua/article/view/322046 <p>Фільм Аґнешки Голланд «Містер Джонс» (2019) (в українській локалізації&nbsp;— «Ціна правди», &nbsp;— Ред.) розповідає про валлійського журналіста Ґарета Джонса, який у західній пресі писав про масовий голод (Голодомор) в Україні 1932–1933 рр. Мало хто на Заході був готовий прийняти злочини радянського режиму проти українців, які Джонс ретельно записував і намагався донести до політиків, урядів і суспільства на Заході. Однак його свідчення не були широко сприйняті, і робилися спроби дискредитувати його в ЗМІ. Він передчасно помер за загадкових обставин. Ця стаття досліджує історію розкриття Ґаретом Джонсом Голодомору у зв’язку із зображенням жахливого досвіду спостереження за смертю та її процесом на екрані. Будучи широкомасштабною копродукцією Великої Британії, Польщі та України, «Містер Джонс» закликає до аналізу як авторський фільм, що передає трагічні події Голодомору в контексті сьогодення. Потужний сучасний резонанс фільму базується на небезпеці «фейкових новин» та їхніх деструктивних наслідках, прагненні українців до міжнародного визнання Голодомору.</p> Наталія Черкасова Авторське право (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://ku-khsac.in.ua/article/view/322046 ср, 22 січ 2025 00:00:00 +0200 Проти спостереження: панорамна спадщина Сергія Лозниці http://ku-khsac.in.ua/article/view/322047 <p>У критичному сприйнятті документальних фільмів українського режисера Сергія&nbsp;Лозниці ми доходимо до висновку, що режисер віддає перевагу техніці спостереження для зображення історичних подій і політичних рухів, а це призводить до суперечливих суджень щодо значення його фільмів і применшення власної участі Лозниці в зображених подіях. У цій статті ми розглядаємо техніку та візуальну граматику фільму Лозниці «Майдан» 2014 р. та ставимо під сумнів статус стрічки як прикладу документального спостереження; пропонуємо розглядати «Майдан» через визнання впливу панорами на реалістичну репрезентацію від її зародження наприкінці XVIII&nbsp;ст. до її трансформації в кіно у XX&nbsp;ст., показуючи, як Лозниця розвинув мову панорамного кіно, починаючи із часів своїх ранніх короткометражних фільмів. «Майдан» протиставляє ідеї об’єктивності та пасивності, типові для фільмів-спостережень, формуючи історичний наратив про події, що відбувалися на київському Майдані Незалежності під час Євромайдану 2013–2014&nbsp;рр. Цей перегляд способу створення фільмів Лозниці розкриває унікальний внесок «Майдану» в репрезентативні документальні форми, а також у наративи національної ідентичності в пострадянському контексті.</p> Лора Масленіцина Авторське право (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://ku-khsac.in.ua/article/view/322047 ср, 22 січ 2025 00:00:00 +0200