Культура України http://ku-khsac.in.ua/ <p><strong>УДК [008+78/79](062.552)</strong></p> <p><strong>ISSN 2522-1140 (Online), ISSN 2410-5325 (Print)</strong></p> <p>«Культура України» — рецензоване наукове фахове видання з вільним доступом, що засноване та видається Харківською державною академією культури з 1993 року.</p> <p>Збірник затверджено наказом Міністерства освіти і науки України №886 від 02.07.2020 р. <strong>як фахове видання з культурології та мистецтвознавства</strong> (категорія «Б»), спеціальності: 034 — Культурологія; 021 — Аудіовізуальне мистецтво та виробництво; 024 — Хореографія; 025 — Музичне мистецтво; 026 — Сценічне мистецтво.</p> <p>Державна реєстрація суб’єкту у сфері друкованих медіа: рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 08.02.2024 р. №295. Ідентифікатор медіа: R30-02500.</p> <p>Збірник поданий на порталі <a href="http://www.nbuv.gov.ua/">Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського</a> в інформаційному ресурсі «Наукова періодика України», у реферативних базах «Україніка наукова» та «Джерело». Індексується в наукометричних базах «WorldCat», «Index Copernicus International», Directory of Open Access Journals (DOAJ), Directory of Open Access Scholarly Resources (ROAD) та в пошукових системах «Google Scholar», «BASE». ХДАК є представленим учасником PILA.</p> <p>Періодичність: 4 рази на рік.</p> <p>Видання підтримує політику відкритого доступу (тип ліцензії — Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License).</p> <p>Мова публікації — <strong>українська</strong> та <strong>англійська</strong>. Статті рецензуються членами редколегії і зовнішніми незалежними експертами. Перевірка статей здійснюється за допомогою онлайн-сервісу пошуку плагіату Strikeplagiarism.com.</p> <p>Редколегія підтримує політики <strong><a href="https://www.elsevier.com/authors/policies-and-guidelines">Elsevier</a></strong> та <strong><a href="https://publicationethics.org/files/u7141/1999pdf13.pdf">COPE</a></strong>.</p> uk-UA <p>Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:</p><p>У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode.uk">Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA)</a>, яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.</p><p>Автори мають підписати заяву,<strong> </strong>яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.</p><p>Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.</p><p>Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.</p> editor2016@ukr.net (L. I. Machulin) johnwheeler1977@gmail.com (I. Kolesnyk) вт, 24 гру 2024 00:00:00 +0200 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Загальні тенденції трансформації традиційного духовного мистецтва в культурі України http://ku-khsac.in.ua/article/view/319081 <p>Упродовж історії культури України відбувається постійний процес розвитку соціального й духовного досвіду в руслі збереження і трансляції мистецьких здобутків у єдності надбань, втрат і змін. Це дослідження окреслює основні закономірності в трансформаціях традиційного мистецтва населення території України від найдавніших часів до сьогодення в контексті взаємозв’язку традиції та інноваційних процесів. Вивчено тенденцію синтезу окремих елементів традиційної культури із ціннісними інноваціями епохи глобалізації. Процес трансформації також досліджено в системі функціонування мистецтва. Простежено помітну актуалізацію сакральної та престижно-репутаційної функцій. Сформульовано висновок про тривалість процесу трансформації мистецтва мешканців українських земель і його детермінованість соціокультурними умовами. Охарактеризовано конкретні прояви окремих трансформацій.</p> А. А. Кікоть, Г. Д. Панков, А. Л. Щербань Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://ku-khsac.in.ua/article/view/319081 вт, 24 гру 2024 00:00:00 +0200 Трансформації вуличної фотографії в еру цифрових технологій http://ku-khsac.in.ua/article/view/319228 <p>Мета статті&nbsp;— дослідити розвиток жанру вуличної фотографії в контексті цифровізації. Методологія: логіко-аналітичний, предметно-аналітичний, системно-аналітичний та історико-культурний методи. Досліджено вплив цифрових технологій на еволюцію жанру, зокрема роль мобільних пристроїв і соціальних мереж у розмиванні меж між професійною та аматорською фотографією. Наукова новизна: аналіз жанру вуличної фотографії з погляду цифрових інновацій, вплив гуманізму, сюрреалізму та документального кіно. Висновки: цифрові технології змінюють жанр, зберігаючи його адаптивність до сучасних соціокультурних умов.</p> О. В. Місяк Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://ku-khsac.in.ua/article/view/319228 вт, 24 гру 2024 00:00:00 +0200 Образ Берегині в авторському плакаті як складова візуальної культури періоду по-вномасштабного вторгнення http://ku-khsac.in.ua/article/view/319245 <p>Досліджується варіативність образу Берегині в авторському плакаті періоду повномасштабного вторгнення. Визначено трансформацію статусу жінки в українських реаліях, відзначено специфіку візуального в контексті масової культури та її залежності від соціально-політичних змін. Виявлено, що міфологічний концепт Берегині, сформований у період проголошення незалежності України, протягом років набув нових форм символічного втілення. Встановлено, що під впливом воєнного сьогодення актуалізуються образи материнства та міфологічні образи. Зображення українських митців, створені під час повномасштабного вторгнення, символізують сильні жіночі образи, де міфологічний концепт Берегині, який основується на архетипі матері, замінюється активною учасницею воєнних подій та громадського життя. Прослідковано трансформацію Берегині на прикладі варіативних образів жінки-матері, жінки-воїтельки, жінки-держави. Зауважено, що ці жіночі образи є гендерними соціокультурними конструктами, які сформувалися під впливом соціально-політичних подій.</p> А. О. Авершина Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://ku-khsac.in.ua/article/view/319245 вт, 24 гру 2024 00:00:00 +0200 Екосвідомість через плакат: сучасні українські тенденції http://ku-khsac.in.ua/article/view/319248 <p>У статті розглянуто роль сучасного екологічного плаката як важливого засобу культурної комунікації в умовах загострення екологічної кризи. Проаналізовано еволюцію українського екологічного плаката, зокрема зміну його образотворчої мови, стилістичних і концептуальних підходів, що відображають соціокультурні трансформації суспільства та потреби формування екологічної свідомості. Досліджено комунікативні функції екологічного плаката, які включають інформативний, мобілізаційний та емоційно-впливовий аспекти, що сприяють підвищенню екологічної обізнаності громадян. Сформульовано рекомендації для підвищення ефективності екологічного плаката, зокрема інтеграції інтерактивних елементів і цифрових форматів. Автори підкреслюють значущість екологічного плаката як інструменту залучення громадськості до вирішення актуальних екологічних проблем та його потенціал у формуванні відповідальної екологічної свідомості.</p> Ю. О. Сосницький Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://ku-khsac.in.ua/article/view/319248 вт, 24 гру 2024 00:00:00 +0200 Сучасні оперні практики в контексті постколоніальних дискусій: український досвід http://ku-khsac.in.ua/article/view/319280 <p>Досліджено вплив постколоніальних дискусій на трансформаційні процеси в жанрі української опери. Увагу приділено ролі оперного театру й незалежних оперних проєктів у формуванні соціально орієнтованих мистецьких практик.</p> <p>Простежуючи витоки оперного жанру в Україні від XVIII&nbsp;ст. і дотепер, автор акцентує на суспільно-політичних умовах розвитку опери. За сучасних умов розвитку жанру виокремлено, з одного боку, культурницькі стратегії державних оперних театрів, а іншого,&nbsp;— досвід українських незалежних оперних проєктів, які мобільніше й гнучкіше освоюють історичне інформоване виконавство, складні соціальні теми, а також постколоніальні дискусії, які набули особливої актуальності після повномасштабного російського вторгнення в Україну.</p> <p>У висновку підкреслено значення сучасних оперних практик як ефективного інструменту для осмислення постколоніального досвіду України, доведено роль оперного жанру у формуванні культурного ландшафту країни та в підтриманні демократичних процесів усередині українського суспільства.</p> А. О. Коляда Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://ku-khsac.in.ua/article/view/319280 вт, 24 гру 2024 00:00:00 +0200 Цифрова трансформація кінематографу як чинник формування нової візуальної естетики: аналіз зарубіжного кінодискурсу початку ХХІ століття http://ku-khsac.in.ua/article/view/319404 <p>Досліджено зарубіжний кінодискурс початку ХХІ&nbsp;ст. і на основі цього аналізу розкрито цифрову трансформацію кінематографу як чинника формування нової візуальної естетики. Акцентовано на тому, що комп’ютеризація та цифровізація вплинули на появу нових жанрово-тематичних утворень у межах кінематографу, породивши нові структури репрезентації, новий контент, та ініціювали переосмислення ролі кіномистецтва в суспільстві. Доведено, що під впливом цифровізації дематеріалізація камери детермінує розвиток естетичних стилів, які, завдячуючи гібридності цифрових зображень, виходять за межі візуального реалізму. Також з’ясовано, що кіно&nbsp;3.0 експериментує з новими впливами та жанровою гібридністю й ці експерименти безпосередньо спричиняють розвиток нової візуальної естетики.</p> І. П. Печеранський Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://ku-khsac.in.ua/article/view/319404 вт, 24 гру 2024 00:00:00 +0200 Економічні моделі формування аудіовізуальних проєктів у креативних індустріях України в умовах підвищеної турбулентності http://ku-khsac.in.ua/article/view/319407 <p>Розглянуто зміни в розвитку креативних індустрій України з початку російсько-української війни. Виявлено певні особливості диджиталізованих аудіовізуальних проєктів, які становлять майбутнє креативних індустрій нашої країни в умовах руйнування агресором об’єктів інфраструктури. Підкреслено необхідність диверсифікації економічних моделей формування аудіовізуальних проєктів у креативних індустріях України в умовах підвищеної турбулентності. Надано характеристику основних економічних моделей, завдяки яким можлива реалізація проєктів в аудіовізуальній сфері України нині. Доведено, що ролі аудіовізуальних проєктів у креативних індустріях України потребують додаткового наукового осмислення.</p> А. М. Алфьоров, З. І. Алфьорова Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://ku-khsac.in.ua/article/view/319407 вт, 24 гру 2024 00:00:00 +0200 Віртуальний хор як різновид цифрового музичного мистецтва http://ku-khsac.in.ua/article/view/319455 <p>Розглянуто питання щодо атрибуції феномену віртуального хору як різновиду цифрового музичного мистецтва, усупереч його тлумаченню як специфічного виду хорового виконавства. За допомогою структурного, функціонального й компаративного аналізу творчих процесів, які відбуваються в реальному та віртуальному хорі, аргументовано доведено їхні принципові відмінності на рівні як процесів, що відбуваються, так і вражень, що формуються в музикантів. Зіставлення структури реального та віртуального колективів, завдань виконавців, диригента й технічної групи переконливо свідчать про неправомірність класифікації явища т.&nbsp;зв. віртуального хору як різновиду хорового виконавства. Статистичні дослідження, результати яких враховано в цій праці, також відбивають відмінності впливу участі в реальному та віртуальному хоровому колективі на психофізіологічний стан виконавців та їхню саморефлексію, що опосередковано свідчить на користь декларованого в статті підходу до досліджуваного феномену.</p> Сіньбінь Фу Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://ku-khsac.in.ua/article/view/319455 вт, 24 гру 2024 00:00:00 +0200 Чинники впливу на проведення симфонічних концертів Іллі Слатіна в Харкові 1870-х — 1880-х рр. http://ku-khsac.in.ua/article/view/319457 <p>Мета статті полягає у визначенні специфіки організації та проведення І.&nbsp;І.&nbsp;Слатіним симфонічних концертів під егідою Харківського відділення Російського музичного товариства (ХВ РМТ) протягом 1870-х&nbsp;— 1880-х&nbsp;рр. Визначаються основні фактори впливу на цей процес: організаційні та фінансові умови функціонування музичного товариства, практика оркестрового виконавства того часу в Харкові. Доводиться, що обмежені кадрові та фінансові можливості зумовлювали залучення до участі в симфонічних концертах періодично діючих у місті оркестрів театральних антреприз. Такі чинники, як поліпшення з 1880-х рр. фінансового становища ХВ РМТ, відкриття в 1886&nbsp;р. класів духових інструментів у Харківському музичному училищі та формування прошарку оркестрових музикантів у місті сприяли вирішенню проблеми формування повноцінного складу симфонічного оркестру, який з початку 1890-х рр. складався з професійних музикантів Харкова.</p> Лічуань Чжан Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://ku-khsac.in.ua/article/view/319457 вт, 24 гру 2024 00:00:00 +0200 Локальний аспект в українському танці як чинник індивідуалізації хореографічної мови http://ku-khsac.in.ua/article/view/319461 <p>Розгляд національного танцю в контексті особливостей його національної хореографічної мови відображає вплив особливостей регіонально-локаційних етнічних груп, що історично проживають на території України. Зважаючи на синтетичне спрямування теми, дослідження виконано в історико-культурному, етнографічному й мистецькому аспектах.</p> <p>Метою цієї розвідки є розгляд локального аспекту в національно-сценічному танці як чинника індивідуалізації національної хореографічної мови. Методологія дослідження базується як на загальнологічних, так і на загальнонаукових принципах, підходах, методах, які розроблені в галузі культурології, та підходах і методах, що мають значення в системі хореології та хореографії, сприяють повноцінному розкриттю проблематики дослідження,&nbsp;— на історичному, культурно-порівняльному, семіотичному, герменевтичному рівнях. Їх застосування дозволяє системно опанувати сучасні наукові та науково-популярні підходи до вивчення танцю як явища культури, як предмета етнографії, етнохореології тощо.</p> О. Ю. Шевчук, І. П. Легка Авторське право (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://ku-khsac.in.ua/article/view/319461 вт, 24 гру 2024 00:00:00 +0200