http://ku-khsac.in.ua/issue/feedКультура України2025-03-26T17:35:24+02:00L. I. Machulineditor2016@ukr.netOpen Journal Systems<p><strong>УДК [008+78/79](062.552)</strong></p> <p><strong>ISSN 2522-1140 (Online), ISSN 2410-5325 (Print)</strong></p> <p>«Культура України» — рецензоване наукове фахове видання з вільним доступом, що засноване та видається Харківською державною академією культури з 1993 року.</p> <p>Збірник затверджено наказом Міністерства освіти і науки України №886 від 02.07.2020 р. <strong>як фахове видання з культурології та мистецтвознавства</strong> (категорія «Б»), спеціальності: 034 — Культурологія; 021 — Аудіовізуальне мистецтво та виробництво; 024 — Хореографія; 025 — Музичне мистецтво; 026 — Сценічне мистецтво.</p> <p>Державна реєстрація суб’єкту у сфері друкованих медіа: рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 08.02.2024 р. №295. Ідентифікатор медіа: R30-02500.</p> <p>Збірник поданий на порталі <a href="http://www.nbuv.gov.ua/">Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського</a> в інформаційному ресурсі «Наукова періодика України», у реферативних базах «Україніка наукова» та «Джерело». Індексується в наукометричних базах «WorldCat», «Index Copernicus International», Directory of Open Access Journals (DOAJ), Directory of Open Access Scholarly Resources (ROAD) та в пошукових системах «Google Scholar», «BASE». ХДАК є представленим учасником PILA.</p> <p>Періодичність: 4 рази на рік.</p> <p>Видання підтримує політику відкритого доступу (тип ліцензії — Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License).</p> <p>Мова публікації — <strong>українська</strong> та <strong>англійська</strong>. Статті рецензуються членами редколегії і зовнішніми незалежними експертами. Перевірка статей здійснюється за допомогою онлайн-сервісу пошуку плагіату Strikeplagiarism.com.</p> <p>Редколегія підтримує політики <strong><a href="https://www.elsevier.com/authors/policies-and-guidelines">Elsevier</a></strong> та <strong><a href="https://publicationethics.org/files/u7141/1999pdf13.pdf">COPE</a></strong>.</p>http://ku-khsac.in.ua/article/view/325522Поняття «пластична культура» у контексті акторської діяльності2025-03-26T04:04:07+02:00Н. М. Ігнатьєваignateva2607@gmail.com<p>У статті розглянуто поняття «пластична культура» у контексті театрального мистецтва та акторської майстерності. Проаналізовано зміст культурних і мистецьких термінів і понять, що пов’язані з пластичною виразністю виконавців ролей. Акцентовано на необхідності ефективного використання пластики в професійній діяльності актора власного тіла для створення виразної фізичної форми художнього образу. Зазначено про вплив соціальних, політичних, культурних, етнічних та інших соціокультурних факторів на фізичну поведінку людини і, відповідно, потребу актора у їх врахуванні під час створення сценічної ролі. Висвітлено необхідність гармонійного поєднання в грі актора внутрішнього стану персонажа з його зовнішнім виразом. Запропоновано авторське визначення терміна «пластична культура».</p>2025-03-20T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://ku-khsac.in.ua/article/view/325554Збереження та популяризація української народної пісенної культури у творчості Черкаського народного хору2025-03-26T11:57:43+02:00П. Ю. Хлєбніковpavel.khlebnikoff@gmail.com<p>У статті вивчено діяльність Черкаського академічного заслуженого українського народного хору в збереженні та популяризації української народної пісенної культури. Простежено соціокультурні чинники створення й становлення колективу, охарактеризовано його роль у збереженні та популяризації національної спадщини. Розглянуто творчі інновації, зокрема створення вокально-хореографічних композицій і театралізованих концертів, які забезпечують гармонійне поєднання автентичності й сучасності. Визначено, що діяльність хору сприяє формуванню національної ідентичності, зміцненню міжнародного культурного діалогу та єднанню українців у глобальному контексті.</p>2025-03-20T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://ku-khsac.in.ua/article/view/325558Вплив MMORPG на сучасну культуру: історіографічний аспект2025-03-26T12:17:22+02:00О. В. Козорізbuckmin40@gmail.com<p>На основі аналізу наукових публікацій, переважно XXI ст., розглянуто історіографію дослідження впливу масових багатоосібних (або багатокористувацьких) онлайнових рольових ігор (MMORPG) на сучасні культурні процеси у світлі ігрової концепції культури. Проаналізовано наукову думку українських й іноземних науковців. Виокремлено комп’ютерні ігри в жанрі MMORPG як феномен сучасної української культури та їхній вплив на соціальне й культурне життя людей, а також особливості українського ігрового сегмента.</p>2025-03-20T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://ku-khsac.in.ua/article/view/325561Вплив сфери культури на життя громад та розвиток територій2025-03-26T12:36:17+02:00Г. В. Афенченкоhennadii_afenchenko@xdak.ukr.educationН. В. Шумлянськаnatalia_shumlianska@xdak.ukr.education<p>Стаття присвячена дискусійній темі про те, чи впливають програми й проєкти у сфері культури на розвиток громад і територій, на їхню спроможність до самоорганізації та підвищення якості життя. Запропоновано розділяти впливи сфери культури на людську діяльність та ефекти від цих дій. Представлено огляд досліджень впливу сфери культури на життя громад та розвиток територій. Запропоновано групу підходів до визначення й аналізу впливів культури на людську свідомість і сфери практичної діяльності. Надано уявлення про механізми впливу, теоретичне моделювання того, як соціокультурна діяльність веде до змін у поведінці окремих людей і спільнот та впливає на сфери їхньої життєдіяльності.</p>2025-03-20T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://ku-khsac.in.ua/article/view/325567«Розбійники» Ф. Шиллера: еволюція сценічних інтерпретацій у Німеччині та Україні ХХ ст.2025-03-26T13:17:29+02:00Л. М. Колчановаelenteatr@gmail.com<p>Розглянуто сценічне втілення драми Ф. Шиллера «Розбійники», виявлено, що воно має збіги та розбіжності за різних соціальних й політичних умов, тобто інтерпретація твору розрізняється в історичному та художньому тлумаченні. Здійснено компаративний аналіз типових ознак сценічної інтерпретації «Розбійників» як на батьківщині автора у ХХ ст., так і в українській театральній культурі відповідної епохи. З’ясовано, що в інтерпретації «Розбійників» були суттєвими елементи революційного підйому, оцінені прихильниками Французької революції (рад. Французької буржуазної революції), але недостатні для представників пролетарської перебудови німецького суспільства початку ХХ ст. (Е. Піскатор). Зазначено, що естетичними категоріями Ф. Шиллера щодо епічного театру користувався Б. Брехт, а П. Саксаганський намагався розширити діапазон побутового театру на європейський кшталт.</p>2025-03-20T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://ku-khsac.in.ua/article/view/325592Екзистенціальний вимір польського кіно «морального занепокоєння» та фільмів української «міської прози»: діалог культур2025-03-26T15:34:19+02:00М. І. Клопенкоm.klopenko@knutkt.edu.ua<p>У статті розглядається специфіка екзистенціального виміру героїв фільмів української «міської прози» та польського кіно «морального занепокоєння». На прикладі вибраних українських картин, знятих у період з кінця 60-х і до середини 90-х рр., та деяких польських стрічок 70-х рр. здійснено аналіз образу героя на екрані, а також виокремлено модуси екзистенціалізму, до яких звертаються режисери. Зважаючи на відсутність в українському кінознавстві досліджень зв’язку української «міської прози» з кіно «морального занепокоєння», у статті послідовно окреслено тематичні паралелі цих кінематографічних напрямів, що дозволило розглянути українського героя в ширшому загальноєвропейському контексті. За допомогою порівняльного аналізу визначено ознаки схожості в портреті українського та польського екзистенціального героя, проаналізовано втілену на екрані проблему «суспільного неспокою» і з’ясовано ряд спільних ідейних характеристик у зображенні соціокультурного контексту обраного періоду другої половини ХХ ст.</p>2025-03-20T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://ku-khsac.in.ua/article/view/325597Концепція «ритму» Леся Курбаса в контексті режисерської інтерпретації літературного твору на екрані2025-03-26T15:56:53+02:00М. О. Мірошниченкоmarkiian.mirosh@gmail.com<p>Стаття звертається до питання ритму як важливого елементу режисерської інтерпретації літературного твору на екрані. На прикладі творчості Леся Курбаса аналізується, як ритм структурує драматургію, формує лінію напруження та впливає на сприйняття часу глядачем. Концепція українського режисера введена у світовий тогочасний контекст, проводяться паралелі з концепцією «тривалості» Анрі Берґсона та теорією «відносності» Альберта Ейнштейна. На прикладі аналізу фільму Сергія Параджанова «Тіні забутих предків» виявлено, яким чином ритмічна побудова впливає на екранізацію літературного твору, зокрема на її тематичне спрямування. Дослідження має на меті виявити, як режисерська інтерпретація через ритмічні структури допомагає створювати цілісне художнє втілення, здатне емоційно залучати глядача.</p>2025-03-20T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://ku-khsac.in.ua/article/view/325606Візуальні та комунікативні стратегії у створенні іміджевих reels про Україну: порівняльний аналіз офіційного та аматорського контенту2025-03-26T16:35:53+02:00О. В. Мусієнкоhelga4bright@gmail.com<p>Аудіовізуальна культура в цифрову епоху зазнає значних трансформацій, зокрема завдяки популяризації коротких відеоформатів, як-от reels на платформі “Instagram”. Швидкість поширення матеріалів, їхні інтерактивний потенціал і доступність для широкої аудиторії сприяють не лише популяризації певних локацій, а й конструюванню візуальної ідентичності міст через призму суб’єктивного бачення авторів творів.</p> <p>У дослідженні розглядається порівняльний аналіз reels, присвячених українським містам, створених як індивідуальними контент-мейкерами, так і офіційними культурними й туристичними установами. Основна увага зосереджена на розбіжностях у стилістиці, наративних стратегіях, структурі візуального ряду та алгоритмах популяризації контенту. Виявлено, що користувачі Instagram віддають перевагу більш персоналізованим, емоційно забарвленим відео. Наведені висновки можуть стати основою для розвитку стратегій у сфері просування українських міст через соціальні медіа, зокрема візуальних та інтерактивних інновацій, що здатні підвищити імідж України в глобальному аудіовізуальному просторі.</p>2025-03-20T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://ku-khsac.in.ua/article/view/325608Жанрово-стильові особливості «прелюдій» Богдана Сюти2025-03-26T16:51:31+02:00У. Б. Молчкоu.molchko@gmail.com<p>Дослідження висвітлює маловідому фортепіанну творчість сучасного українського композитора, піаніста, доктора мистецтвознавства, професора Богдана Сюти. Розглянуто стильові особливості «Прелюдій», у яких автор застосовує неромантичну та авангардну музичну мову. Охарактеризовано народнопісенне підґрунтя репрезентованих п’єс для піаністів. Здійснено музикознавчий аналіз трьох прелюдій Б. Сюти. Для передання образно-асоціативної сфери творів автор застосовує імпровізаційну особливість жанру «прелюдія». Репрезентовано характерні особливості його п’єс, які полягають у ладовому тембро-фонічному забарвленні фактури, оригінальних авторських мелодико-гармонічних зв’язках, метроритмічних особливостях. Доведено, що «Прелюдії» Б. Сюти є високохудожнім професійним мистецьким матеріалом для виконавської реалізації піаністами інтерпретаційної моделі, яка сприятиме художньо-естетичному впливу на сучасне слухацьке середовище.</p>2025-03-20T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://ku-khsac.in.ua/article/view/325611Імпровізація Р. Діка “Sliding life blues” для флейти соло (у транскрипції М. Кілінг): аналіз реалізації сучасних виконавських технік2025-03-26T17:10:33+02:00І. О. Сташевськаstashevskainna@gmail.comЮ. А. Данильченкоjulia.danilchenko555@gmail.com<p>Стаття присвячена аналізу сучасних виконавських прийомів і технік, задіяних у творі відомого американського флейтиста й композитора Р. Діка “Sliding life blues” для флейти соло (проведеного на основі розшифровки звукозапису цієї композиції М. Кілінг). У розвідці розкриваються особливості композиційної структури й драматургії твору, простежується специфіка реалізації різноманітних виконавських прийомів і технік, що не властиві для класико-романтичної флейтової традиції. Акцентується на найбільш поширеному впровадженні в музичній тканині твору виконавської техніки Glissando Headjoint, що фігурує в різноманітних формах її застосування, зокрема й у комбінаціях з іншими виконавськими прийомами.</p>2025-03-20T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://ku-khsac.in.ua/article/view/325615Особливості графічної нотації компонентів кластерної техніки в сучасній баянній музиці (на прикладі творчості українських композиторів)2025-03-26T17:35:24+02:00А. Я. Сташевськийastash@ukr.net<p>Стаття присвячена аналізу й систематизації форм графічної фіксації кластерних елементів звукового поля, які широко використовуються в сучасній творчості українських композиторів у жанрі баянної музики. Зазначається, що в системі нотації сучасної баянної музики її звукові компоненти, створені на основі кластерної техніки, на сьогодні знайшли своє впровадження здебільшого на рівні індивідуально-авторських систем графічної символіки, а це позначилося на функціонуванні в музичній практиці певної різноманітності знакових елементів для тотожних звукових формацій. Систематизація видів графічної фіксації кластерного звукового поля розглядається в контексті типологічної класифікації різновидів кластерної техніки.</p>2025-03-20T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025